شناسهٔ خبر: 74679312 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بهره‌برداری از چهار پروژه عمرانی در پایتخت/ ۱۰ تقاطع دیگر امسال اصلاح می‌شود

شهردار تهران با بیان اینکه از ابتدای دوره کنونی تاکنون ۵۰ اصلاح تقاطعی به بهره‌برداری رسیده که ۳۰۰ کیلومتر از مسیر‌های ترافیکی شهر را کوتاه کرده است گفت: امسال نیز ۱۰ اصلاح تقاطع دیگر اجرا می‌شود که ۱۰۰ کیلومتر دیگر به این عدد اضافه خواهد کرد.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان -

آیین بهره‌برداری از ۴ پروژه راهگشایی عمرانی در پایتخت در صدو هشتاد و هفتمین پویش امید و افتخار با حضور شهردار تهران و جمعی اعضای شورای شهر تهران و شهرداران مناطق مختلف شهر ظهر امروز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ برگزار شد.

در این مراسم عباس شعبانی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، از اجرای گسترده پروژه‌های عمرانی در پایتخت خبر داد و گفت: به‌طور متوسط هر دو هفته یک پروژه عمرانی به ارزش حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه آمار فوق شامل پروژه‌های مناطق ۲۲گانه نیست، افزود: در سطح مناطق، تاکنون حدود ۲۵۱ پروژه عمرانی اجرا شده که به‌طور میانگین هر سه‌ونیم روز یک پروژه تقدیم شهروندان شده است.

شعبانی با تأکید بر اهمیت نگهداشت شهر تصریح کرد: برای احداث و نگهداری حدود ۸۶۰ سازه شهری به بیش از هزار همت (هزار هزار میلیارد تومان) منابع مالی نیاز است؛ یعنی معادل چهار تا پنج سال بودجه عمرانی شهرداری تهران.

وی افزود: از ابتدای دوره مدیریت شهری کنونی تاکنون بیش از ۵.۶ میلیون تن آسفالت در معابر تهران پخش شده است. اگر این میزان آسفالت را در یک لایه شش‌سانتی‌متری با عرض ۱۴ متر از جلفا تا چابهار (۲۵۰۰ کیلومتر) پخش کنیم، هزینه‌ای معادل ۲۷ تا ۲۸ هزار میلیارد تومان خواهد داشت؛ رقمی هم‌سنگ بودجه عمرانی یک استان بزرگ.

معاون شهردار تهران ادامه داد: در این دوره ۴۱ تقاطع غیرهمسطح، شامل پل‌ها و سازه‌های مختلف، بازسازی، مقاوم‌سازی و مرمت شده است. همچنین بیش از ۱۰۰ هزار آزمایش ژئوتکنیک برای هدایت و نظارت دقیق بر پروژه‌ها انجام گرفته که نشان‌دهنده حجم گسترده فعالیت‌های عمرانی در شهر است.

شعبانی با اشاره به برخی پروژه‌های شاخص گفت: تقاطع‌های مهمی در مسیر بزرگراه شهید همت غرب و دوربرگردان‌های زیرسطحی شمال به شمال و جنوب به جنوب اخیراً تکمیل شده و با دستور شهردار محترم تهران بدون معطلی مراسم افتتاح به بهره‌برداری رسیده‌اند. تنها چهار پروژه اخیر بالغ بر هزار و تا حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته که این رقم بدون احتساب هزینه‌های معارض و تأسیسات زیربنایی است.

وی در پایان با تأکید بر دستور شهردار تهران مبنی بر افتتاح سریع پروژه‌های آماده افزود: هدف مدیریت شهری این است که هیچ پروژه‌ای به دلیل تشریفات اداری معطل نماند و خدمات هرچه سریع‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

در ادامه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، با اشاره به روند طولانی و پرچالش پروژه بزرگراه یادگار امام (ره) گفت: این پروژه از سال ۱۳۸۲ آغاز شد و قرار بود به‌صورت یک‌سطحی اجرا شود، اما با اصرار شورا طراحی دو‌سطحی برای آن به تصویب رسید تا از مشکلاتی مشابه بزرگراه شهید نواب جلوگیری شود.

چمران افزود: در همان زمان، عملیات اجرایی پروژه در حال انجام بود و حتی آسفالت‌ریزی آغاز شده بود که با ورود شورا و توقف کار، طراحی مجدد انجام شد و بخش‌هایی از پروژه به‌صورت دو‌سطحی ساخته شد. با این حال، به دلیل پیچیدگی‌های فراوان از جمله وجود معارضین متعدد همچون نیروی زمینی ارتش، وزارت دفاع، آموزش‌وپرورش، استانداری و دستگاه‌های دیگر، پروژه به‌طور کامل متوقف و کارگاه‌ها جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به آغاز دوباره عملیات در دوره ششم شورای شهر اظهار کرد: کمتر از چهار سال پیش، کلنگ فاز جدید این پروژه در نزدیکی میدان جی به زمین خورد و امروز شاهد پیشرفت چشمگیر آن هستیم. البته در این مسیر همچنان برخی معارضان وجود دارند که حتی حکم قضایی دریافت کرده‌اند و باید مشکلات حقوقی آنها برطرف شود.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد:  با تکمیل این پروژه، بزرگراه یادگار امام (ره) به جاده ساوه متصل خواهد شد و بهبود محسوسی در ترافیک و بافت‌های فرسوده اطراف ایجاد می‌شود؛ مشابه تجربه‌ای که در اطراف بزرگراه امام علی (ع) داشتیم. حتی در آینده امکان اتصال مستقیم این مسیر به جاده قم وجود دارد که موجب توسعه بیشتر و کاهش مشکلات ترافیکی خواهد شد.

چمران ضمن قدردانی از تمامی دستگاه‌های همکار از جمله سازمان آب، راهنمایی و رانندگی و وزارت دفاع تصریح کرد: اجرای چنین پروژه‌هایی بسیار دشوار است و نیازمند همکاری همه‌جانبه دستگاه‌ها و مدیریت شهری است. امیدواریم بخش‌های باقیمانده پروژه نیز تکمیل و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی تأکید کرد: تهران فقط یک پایتخت معمولی نیست؛ این شهر، پایتخت جمهوری اسلامی و‌ام‌القرای جهان اسلام است و جایگاه ویژه‌ای دارد. وظیفه ماست که با اجرای پروژه‌های زیرساختی مناسب، زندگی مردم را آسان‌تر کنیم و به این شهر خدمت شایسته‌ای ارائه دهیم.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های شهری گفت: از ابتدای دوره مدیریت فعلی، هدف‌گذاری شد تا علاوه بر نگهداشت شهر، مسیر‌های جدیدی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باز شود. به لطف حمایت شورای شهر ششم، بودجه عمران ۱۰ برابر شد و امسال تقریباً نیمی از بودجه ۲۳۱ همتی شهرداری به حمل‌ونقل و پروژه‌های عمرانی اختصاص یافت.

وی با اشاره به پروژه‌های مهم پایتخت تصریح کرد: قطعه اول آزادراه شهید شوشتری در سال جاری افتتاح خواهد شد و قطعه دوم آن نیز به زودی آغاز می‌شود تا رینگ شرقی تهران تکمیل و بار ترافیکی شرق شهر کاهش یابد. همچنین، بزرگراه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ به مراحل پایانی رسیده و با افتتاح بخش ۱.۲ کیلومتری باقیمانده تا پایان سال، پرونده این پروژه بسته می‌شود.

زاکانی در ادامه به تکمیل پروژه‌های مرتبط با بزرگراه یادگار امام (ره) پرداخت و گفت: این مسیر در میدان جی به سه بخش تقسیم می‌شود: یال غربی که به میدان فتح و سپس بزرگراه بروجردی و آزادگان متصل می‌شود؛ یال جنوبی که به‌واسطه تملکات پیچیده نیازمند طرح جامع است؛ و یال شرقی که عملیات اجرایی آن از منطقه ۱۰ آغاز شده و تا خیابان قزوین ادامه می‌یابد. با تکمیل این مسیرها، بخش زیادی از بار ترافیکی بزرگراه شهید نواب منتقل خواهد شد.

شهردار تهران افزود: از ابتدای دوره کنونی تاکنون ۵۰ اصلاح تقاطعی به بهره‌برداری رسیده که ۳۰۰ کیلومتر از مسیر‌های ترافیکی شهر را کوتاه کرده است. امسال نیز ۱۰ اصلاح تقاطع دیگر اجرا می‌شود که ۱۰۰ کیلومتر دیگر به این عدد اضافه خواهد کرد. در مجموع، هدف‌گذاری اصلاح ۹۸ تقاطع برای کاهش ۷۳۰ کیلومتر از مسیر‌های ترافیکی انجام شده است.

زاکانی با قدردانی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص)، مشاوران پروژه‌های عمرانی و شهرداران مناطق گفت: همت این مجموعه‌ها باعث شده است پروژه‌های بزرگی مانند میدان فتح و جنت‌آباد به سرانجام برسند. از همکاران عزیز در سازمان آب، وزارت دفاع، نیروی زمینی ارتش و بخش خصوصی نیز تشکر می‌کنم که با همکاری‌های خود موانع اجرایی را کاهش دادند.

وی در ادامه به مشکلات حقوقی برخی پروژه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ادامه مسیر یال غربی یادگار امام (ره) به آزادگان به دلیل اختلاف با مالک یک کارخانه قدیمی متوقف شده است. این زمین سال‌ها پیش برای اجرای پروژه تملک شده، اما سوءاستفاده‌ها و اختلافات باعث انسداد مسیر شده است. هزاران میلیارد تومان از حقوق شهروندان تهرانی معطل مانده و از دستگاه قضایی می‌خواهم که برای استیفای این حق قانونی ورود جدی داشته باشند.

زاکانی تأکید کرد: با حل این مشکل، می‌توانیم یال غربی یادگار امام (ره)  را امسال افتتاح کنیم و گلوگاه‌های غرب تهران را برطرف سازیم. این گشایش‌ها، مانند بزرگراه امام علی (ع) در شرق تهران، موجب تسهیل تردد، کاهش آلودگی و رونق بافت‌های فرسوده خواهد شد.

انتهای پیام/