شناسهٔ خبر: 74676399 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

هوش مصنوعی و عدالت تربیتی محور اصلی سال تحصیلی جدید

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اهمیت اجرای پروژه مهر و سند تحول بنیادین، گفت: شعار سال جاری «توسعه عدالت تربیتی برای ایران، برای مدرسه» است و تلاش می‌کنیم با هوشمندسازی مدارس، بهبود کیفیت آموزشی و مشارکت مردمی، سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ را با آمادگی کامل آغاز کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدرضا نظریان امروز _چهار شنبه دوازدهم شهریور_ در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت پروژه مهر اظهار کرد: شعار سال جاری «توسعه عدالت تربیتی برای ایران، برای مدرسه» است که نشان‌دهنده نگاه ویژه به عدالت آموزشی در تمامی مدارس است. آماده‌سازی فضاهای آموزشی، توزیع کتاب‌های درسی، ثبت‌نام دانش‌آموزان و نظارت مستمر از جمله اقدامات پروژه مهر است که امسال از حالت اجرایی به راهبری و نظارتی تغییر یافته است.

وی با بیان اینکه کیفیت آموزش به اندازه کمیت فضاهای آموزشی اهمیت دارد، افزود: سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش کشور است و هدف ما تربیت همه‌جانبه دانش‌آموزان در شش ساحت تربیتی شامل عبادی-اعتقادی و اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و حرفه‌ای، علمی و فناورانه، زیست‌بدنی و هنری است.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان ادامه داد: خانواده‌ها باید در فرایند تربیت همراه مدارس باشند، زیرا تربیت تمام‌ساحتی تنها با همکاری فعال آنان محقق خواهد شد.

نظریان با اشاره به تغییر نسل جدید دانش‌آموزان گفت: روش‌های سنتی دیگر پاسخگو نیست و باید آموزش متناسب با فضای دیجیتال و یادگیری تصویری بازتعریف شود. در همین راستا تاکنون ۹۳ مدرسه استان هوشمندسازی شده و برنامه داریم معلمان را با فناوری‌های نوین همچون هوش مصنوعی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی آشنا کنیم.

وی اضافه کرد: شهریه مدارس غیردولتی امسال برای نخستین بار پیش از آغاز سال تحصیلی در سامانه مشارکت‌ها ثبت شده و والدین می‌توانند با مراجعه به این سامانه از میزان دقیق شهریه مطلع شوند که این اقدام مانع تخلفات خواهد شد. وی تأکید کرد: در مدارس دولتی هیچ شهریه‌ای وجود ندارد و مشارکت‌ها اختیاری است.

مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان از چهار برابر شدن سرانه آموزشی مدارس نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این اعتبار به همه مدارس اختصاص یافته، اما مدارس مناطق کمتر برخوردار سهم بیشتری دریافت می‌کنند. همچنین کمبود نیروی انسانی از طریق به‌کارگیری نیروهای بازنشسته و حق‌التدریس جبران شده است.

نظریان با تأکید بر ضرورت مشارکت مردمی در توسعه آموزش، اظهار کرد: خیران، خانواده‌ها، شهرداری‌ها و معلمان نقش ارزشمندی در این مسیر دارند و نمونه‌های متعددی از همکاری‌های خلاقانه در مدرسه‌سازی و بهبود فضاهای آموزشی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: هرچند چالش‌هایی نظیر کمبود نیروی انسانی یا فرونشست زمین در بعضی مناطق وجود دارد، اما تلاش می‌کنیم با هم‌افزایی و برنامه‌ریزی، سال تحصیلی جدید را بدون دغدغه برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها آغاز کنیم.