به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدرضا نظریان در آستانه بازگشایی مدارس درباره برنامهها و اقدامات انجامشده گفت: در آستانه بازگشایی مدارس هستیم؛ قصد داشتیم که در هفته دولت پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشیم اما شرایط آن فراهم نشد و امیدواریم بتوانیم فعالیت و اقدامات آموزشوپرورش را به افکار عمومی شفاف اطلاعرسانی کنیم.
وی افزود: ما در آموزش و پرورش پذیرای انتقادات سازنده هستیم و باور داریم که این انتقادات میتوانند به بهبود عملکردمان کمک کنند؛ اگر انتقادی مطرح شود که راهکارهای عملی ارائه دهد، بیتردید از آن استقبال میکنیم. حتی اگر برخی محدودیتها یا ابهاماتی وجود داشته باشد، ما آمادگی داریم با تعامل و گفتوگو مسائل را بررسی و رفع کنیم.
عدالت و کیفیت؛ محور اجلاس روسای آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش استان در ادامه سخنانش به اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در مردادماه سال جاری اشاره کرد و گفت: در این اجلاس دو محور اصلی عدالت و کیفیت آموزش تبیین شد و چشمانداز آموزش و پرورش کشور و برنامههای استانها شفافتر گردید. این دیدگاهها به ما کمک کرد تا با برنامههای خلاقانه و بهبود یافته به استقبال سال تحصیلی 1404-1405 برویم.
وی تأکید کرد: ما در آموزش و پرورش استان اصفهان برنامههای خودمان را بر اساس سیاستهایی که در این اجلاس عنوان شد، تنظیم کردیم و هدف ما این است که با بهرهگیری از این رهنمودها، بتوانیم خدمات بهتری به دانشآموزان و خانوادهها ارائه دهیم.
پروژه مهر؛ بازگشایی مدارس با آرامش
نظریان از پروژه مهر بهعنوان یکی از برنامههای اساسی و اولویتدار آموزش و پرورش نام برد و افزود: هدف ما این است که بازگشایی مدارس با آرامش و بدون دغدغه برای دانشآموزان و خانوادهها انجام شود و مدارس با آمادگی کامل پذیرای دانشآموزان باشند. تمام مراحل، از ثبتنام دانشآموزان، تخصیص معلم، تأمین کتابها تا سرویس مدارس و آمادهسازی زیرساختها، در قالب پروژه مهر پیگیری میشود.
وی تصریح کرد: دستورالعمل پروژه مهر از اردیبهشتماه ابلاغ شده و ما بر همین اساس جلسات شورای معاونین و اتاق وضعیت بهصورت هفتگی برگزار و وضعیت مناطق و نواحی آموزشی را بهصورت مستمر پایش و رصد میکنیم.
رصد مستمر برای جلوگیری از بازماندگی تحصیلی
نظریان تاکید کرد: همکارانم در آموزش و پرورش آمار و اطلاعات مربوط به ثبتنام دانشآموزان، سفارش کتابهای درسی و دیگر مسائل را بهصورت منظم بررسی میکنند و بهطور مثال میدانیم که درصد ثبتنام کدام مدارس بالاست و کدام مدارس نیاز به پیگیری بیشتری دارند؛ همه این اقدامات با این هدف انجام میشود که هیچ دانشآموزی از تحصیل بازنماند.
وی اضافه کرد: با این حال نمیتوانیم ادعا کنیم که شرایط کاملا مطلوب است چون در نهایت مشکلاتی مثل فرونشست زمین، کمبود نیروی انسانی یا تأخیر در ثبتنام برخی دانشآموزان وجود دارند اما در حال پیگیری این مسائل هستیم تا مهرماه بدون دغدغهای را برای دانشآموزان رقم بزنیم.
تأکید رئیسجمهور بر عدالت و کیفیت آموزشی
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه رئیسجمهور روی کیفیت و عدالت آموزشی تاکید ویژهای دارند، گفت: دولت چهاردهم صرفاً به دنبال عدالت در دسترسی به فضاهای آموزشی نیست بلکه عدالت محتوای آموزشی و روشهای تدریس هم در دستور کار قرار گرفته و تلاش میکنیم تا محتوای آموزشی با نیازهای نسل جدید سازگار و متناسب باشد و کیفیت آموزش را از طریق اصلاح روشهای تدریس ارتقا دهیم.
اصلاح روشهای تدریس با تکیه بر فناوریهای نوین
وی با تاکید بر اینکه یکی از برنامههای کلیدی آموزش و پرورش اصلاح روشهای تدریس است، تصریح کرد: روشهای تدریس گذشته برای نسل جدید کارآمدی لازم را ندارد و به همین جهت ما تلاش میکنیم که کیفیت آموزش را از طریق روشهای تدریس فعال، مشارکتی و مبتنی بر فناوریهای نوین ارتقا دهیم. این روشها شامل تغییر چیدمان کلاس، استفاده از ظرفیتهای دانشآموزی و بهرهگیری از فناوریهایی مانند هوش مصنوعی است.
زیباسازی و جذابسازی مدارس
نظریان در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات انجامشده برای زیباسازی مدارس اشاره کرد و گفت: زیباسازی صرفاً به معنای بهبود فضای فیزیکی مدارس نیست و شامل جذابسازی محتوای آموزشی و کلاسهای درس نیز میشود. هدف ما این است که دانشآموزان از حضور در مدرسه لذت ببرند و این لذت تنها از طریق رنگآمیزی حیاط و کلاسها به دست نمیآید بلکه روشهای تدریس نوین و محتوای جذاب آموزشی میتوانند به تحقق آن کمک کنند.
توانمندسازی معلمان و مدیران
مدیرکل آموزش و پرورش استان از برگزاری دورههای توانمندسازی ویژه مدیران و معلمان خبر داد و گفت: این دورهها با هدف آشنایی معلمان و مدیران با روشهای جدید تدریس و فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی در نظر گرفته شده و پیش از مهرماه برگزار خواهد شد.
هوشمندسازی کلاسهای درس
وی در ادامه به تشریح اقدامات انجامشده در جهت هوشمندسازی کلاسهای درس اشاره کرد و گفت: دولت چهاردهم بر کیفیت آموزش تأکید دارد و این کیفیت نیازمند زیرساختهای مناسب است. در همایشی که سال گذشته با حضور بخشداران، فرمانداران و شهرداران برگزار شد، استاندار اصفهان تکلیف کرد که حداقل یک کلاس در هر مدرسه بهصورت رایگان هوشمند شود. این اقدام در بسیاری از مناطق استان در حال انجام است و برخی مناطق تا 93 درصد کلاسهای خود را هوشمند کردهاند.
مشارکت مردمی در توسعه آموزش
نظریان در ادامه سخنانش به اهمیت مشارکت مردم در توسعه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: امروز نهضتی مردمی در حمایت از آموزش و پرورش شکل گرفته است. خیرین، خانوادهها، معلمان، دستگاههای اجرایی، شهرداریها و فرمانداریها در این مسیر مشارکت دارند.
وی افزود: حتی خانمهای خانهدار در برخی مناطق با پخت غذا برای کارگرانی که در پروژههای مدرسهسازی فعالیت میکنند، به این نهضت کمک کردهاند. این فرهنگ مشارکت مردمی بسیار ارزشمند است و باید رسانهای شود.
ثبتنام 17 هزار دانشآموز اتباع
مدیرکل آموزش و پرورش استان درباره ثبتنام دانشآموزان اتباع گفت: استان اصفهان تعداد قابلتوجهی دانشآموز اتباع دارد. با دستورالعمل جدید ثبتنام، تاکنون بیش از 17 هزار نفر ثبتنام شدهاند و پیشبینی میکنیم این تعداد به 25 تا 30 هزار نفر برسد.
وی تاکید کرد: ثبتنام اتباع در مدارس باید بهصورت متعادل انجام شود تا از تجمع بیش از حد در برخی مدارس جلوگیری کنیم؛ دانشآموزان اتباع مانند دانشآموزان ایرانی از خدمات آموزشی بهرهمند میشوند و در صورت ثبتنام در مدارس غیردولتی، شهریه مشابه دانشآموزان ایرانی پرداخت میکنند.
در مدارس دولتی چیزی به نام شهریه ثبتنام وجود ندارد
نظریان در مورد نحوه تعیین نرخ و افزایش شهریه مدارس غیردولتی تصریح کرد: شهریه این مدارس بر اساس موقعیت مدرسه، تعداد معلمان، تجهیزات آموزشی و کیفیت آموزش تعیین میشود. برای اولین بار شهریه مدارس غیردولتی پیش از آغاز سال تحصیلی در سامانه مشارکتها اعلام شده و اولیا میتوانند با مراجعه به این سامانه از میزان دقیق شهریه مطلع شوند. این اقدام از تخلفات جلوگیری میکند و به نفع مردم است.
وی با تاکید بر اینکه مدارس دولتی حق ندارند شهریه دریافت کنند، متذکر شد: در مدارس دولتی چیزی به نام شهریه ثبتنام وجود ندارد و مشارکتهای مردمی اختیاری است. هیچ مدیری نمیتواند دانشآموزی را به دلیل مشارکت نکردن از ثبتنام محروم کند و در صورت بروز چنین تخلفاتی، برخوردهای لازم انجام میشود.
سرانه آموزشی و سند تحول بنیادین
مدیرکل آموزش و پرورش در ادامه به سرانه آموزشی استان اشاره کرد و گفت: امسال سرانه آموزشی مدارس نسبت به سال گذشته چهار برابر شده که جهش بسیار خوبی در راستای عدالت آموزشی و کیفیتبخشی است.
وی درباره سند تحول بنیادین گفت: این سند بر تربیت چندساحتی تأکید دارد. هدف ما تربیت دانشآموزانی است که نه تنها از نظر علمی توانمند باشند بلکه در ساحتهای اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زیستی و زیباییشناختی نیز رشد کنند.
تکذیب شایعات غیرحضوری شدن مدارس
وی در بخش پایانی سخنانش شایعات غیرحضوری شدن مدارس را تکذیب کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید مدارس بهصورت حضوری فعالیت خود را آغاز خواهند کرد و وزیر هم شایعات تعطیلی مدارس را تکذیب کرده است.
نظریان اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی با استفاده از حقالتدریس شاغلان و بازنشستگان جبران شده و آمادگی کامل برای آموزش حضوری وجود دارد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: تصمیمگیری درباره تعطیلیها در شرایط بحرانی برعهده کمیته بحران است و آموزش و پرورش تنها میتواند نظر مشورتی ارائه دهد.
انتهای پیام/170/
∎