به گزارش ایرنا از سازمان ثبت احوال کشور، گواهی انحصار وراثت یک سند رسمی در فرآیند تقسیم ارث محسوب میشود که در سالهای گذشته صدور آن از طریق قوه قضاییه و شوراهای حل اختلاف انجام میشد و وراث و ذینفعان پس از ثبت فوت، باید با مراجعه حضوری به محاکم قضایی، نسبت به ثبت درخواست و طی مراحل اداری آن اقدام میکردند؛ طی این فرآیند حضوری و با صرف هزینه و وقت همراه بود.
پایگاه اطلاعات سازمان ثبت احوال به عنوان زیرساخت و مرجع اصلی اطلاعات هویتی ایرانیان سراسر کشور، دارای حجم عظیمی از داده های هویتی و روابط خانواده افراد است و روزانه به صورت برخط ضمن ثبت و دریافت اطلاعات وقایع حیاتی کشور، سالانه پاسخگوی میلیاردها استعلام هویتی دستگاههای اجرایی و بانکها است و این امر سازمان ثبت احوال را به سازمانی توانمند در زمینه ارائه خدمات الکترونیک هویتی تبدیل کرده است.
سازمان ثبت احوال با ارائه اطلاعات هویتی ایرانیان به سایر دستگاههای اجرایی، زمینه احراز هویت الکترونیک را در کمترین زمان فراهم آورده و موجب افزایش دسترسی شهروندان به خدمات دولتی و بهبود ارائه خدمات و کارآیی دولت در فرایندهای مدیریتی و اجرایی شده است.
گامهای بزرگ سازمان ثبتاحوال به سمت ثبت احوال هوشمند، در راستای ایجاد زیرساختهای دولت الکترونیک در کشور، باعث توسعه سامانههای برخط و تسریع در ارائه خدمات به شهروندان گردیده است و توانسته روند خدماترسانی به ایرانیان را در تمامی زمینهها سرعت بخشد.
گواهی انحصار وراثت ظرف مدت ۲۰ روز صادر میشود
در همین راستا و با تکیه بر پایگاه جامع و دقیق سازمان ثبت احوال کشور و دارا بودن داده های روابط سببی و نسبی اشخاص و بهره گیری از اطلاعات دریافتی از سایر دستگاهها، با توافق قوه قضاییه، وزارت دادگستری و سازمان ثبت احوال کشور در برنامه هفتم پیشرفت، وظیفه صدور گواهی انحصار وراثت به سازمان ثبت احوال محول شد و گام بزرگی در راستای ارائه خدمات سریع و آسان به متقاضیان برداشته شد و از سوم مرداد ۱۴۰۳ با ثبت واقعه فوت روند صدور گواهی انحصار وراثت به طور خودکار آغاز و ظرف مدت ۲۰ روز گواهی صادر و به وراث و ذینفعان ابلاغ میشود.