شناسهٔ خبر: 74622488 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

بامداد افشار در گفتگو با آنا

ترکیب قصه با نگاه کارگردان برای آهنگساز تعیین کننده است

آهنگساز جوان سینمای ایران از عناصر اصلی شکل گیری موسیقی فیلم از نگاه خود می‌گوید.

صاحب‌خبر -

بامداد افشار  خالق موسیقی فیلم های همچون«پوست»، «ملاقات خصوصی»، «بی رویا»، «جنگ جهانی سوم»، «پرویز خان»، «باغ کیانوش» «یدو» و سریال «پوست شیر» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری آنا ضمن ابراز تأسف از درگذشت احمد پژمان آهنگساز پیشکسوت و شناخته شده کشورمان افزود: استاد پژمان از آهنگسازان مولف سینما و متعلق به دو یا سه نسل پیش از ما بودند. قطعا آثار ایشان در زمینه آهنگسازی فیلم الگو و سرمشقی برای نسل‌های بعدی بوده است. من این بخت را نداشتم که ایشان را از نزدیک ببینم و یا از هنرشان بهره‌مند شوم، اما قطعا با مرور و تحلیل آثارشان، به نوعی رابطه استاد و شاگردی را دنبال می‌کنم.

آهنگساز فیلم سینمایی «پوست» اظهار کرد: مسیری که نسل‌های بعدی اساتید مثل زنده با آن احمد پژمان، ناصر چشم آذر، فریدون شهبازیان، بابک بیات و... ادامه دادند سخت و پرچالش بوده است. شاید برای ارزیابی میزان موفقیت آهنگسازان جوان ما در حوزه موسیقی فیلم کمی زود باشد و باید از پس یک یا دو دهه به این موضع نگاه کرد. اما مطمئن هستم که آهنگسازی فیلم و اصولاً هنر‌های نمایشی همچنان با قوت و با خلق آثار ماندگار در سال‌های بعد به راه خود ادامه می‌دهد.

برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر گفت: علاوه بر امضا و یا سبک خاص آهنگسازی هر هنرمند، در هر دوره‌ای سبک با رویکرد خاصی در خلق موسیقی فیلم غلبه پیدا می‌کند با این حال آنچه که در این فضا تعیین کننده نهایی است، «قصه» فیلم است. آن حس و حالی که قصه فیلم به آهنگساز می‌دهد در ترکیب با نگاه کارگردان فرم نهایی کار را ایجاد می‌کند

بعضی از قطعه‌ها هست که باید به شکل ارکسترال اجرا شود و در برخی آثار شاهد موسیقی حداقلی هستیم. بنابر این فرمول خاصی ندارد. من به عنوان آهنگساز بیشتر از آن که پایبند سبک و امضای خودم به داستان فیلم تعصب دارم.

این آهنگساز افزود: در این فرایند امضای هنرمند هم بر اثر علایق و عناصری که در کار‌های متعدد تکرار می‌شود به صورت ناخودآگاه شکل می‌گیرد. این گونه نیست که ما بگوییم مثلاً در یک ژانر سینمایی یا موضوعات خاص موسیقی حتما باید موتیف داشته باشد یا در برخی دیگر باید موسیقی کم رنگ باشد.

آهنگساز فیلم ملاقات خصوصی گفت: قصه فیلم تعیین کننده این فرایند است. امضای آهنگساز هم به هرحال وارد اثر می‌شد و نیاز نیست که در این زمینه تلاش اضافه‌ای داشته باشیم.

انتهای پیام/