در شرایطی که کشور با بحران ناترازی انرژی، تحریمهای گسترده و فشار روزافزون بر زیرساختهای ارتباطی روبهرو است، شهرداری تهران بیاعتنا به دستور توقف ۶ ماهه شورای تأمین، همچنان به جمعآوری سایتهای مخابراتی اپراتورها ادامه میدهد؛ اقدامی که نه تنها سرمایهگذاریهای چند ده میلیارد تومانی را در معرض نابودی قرار داده، بلکه نگرانیها درباره کاهش کیفیت اینترنت همراه و بروز اختلال در خدمات حیاتی ارتباطی را تشدید کرده است. علاوه بر آن چندی پیش مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اعلام کرد بیش از هزار دکل و آنتن در تهران مجوز جمعآوری دارند، اما هنوز جمع نشدهاند.
در همین راستا خبرنگار برنا با سرپرست ادارهکل ارتباطات شرکت مخابرات ایران در این خصوص به گفتگو پرداخت. داوود رارعیان در ابتدا گفت: براساس بررسیهای ما، ایران نخستین کشوری است که جمعآوری سایتهای اینترنتی را انجام داده است. در حالیکه در تمامی کشورها اصل بر این است که پس از تصویب یک سیاست در حوزه ارتباطات، همه نهادها برای اجرای آن همکاری میکنند اما در کشور ما روندی متفاوت در جریان است.
وی در ادامه افزود: البته در گذشته نیز سابقه جمعآوری برخی سایتهای اینترنتی در سطح کلان به دلایل مختلف از جمله نامناسب بودن محل نصب وجود داشته، اما تعداد آن بسیار محدود و در حد انگشتان دست بوده است اما با انتشار خبر آغاز دوباره جمعآوری سایتهای اینترنتی در کشور، موجی از تعجب در میان کارشناسان و افکار عمومی شکل گرفته و بسیاری از آنها این تصمیم را اقدامی نادرست میدانند.
سرپرست ادارهکل ارتباطات شرکت مخابرات ایران همچنین اضافه کرد: در همین زمینه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران چندی پیش اعلام کرد اپراتورها به دلیل ثروتمند بودن باید عوارض سنگینی بپردازند اما این حرف صحیح نیست، چرا که اپراتورها حتی در تأمین هزینههای جاری خود نیز با دشواری مواجهاند اما حتی اگر فرض کنیم این ادعا درست باشد، منطقیترین راه، برگزاری جلسات مشترک و رسیدن به یک چارچوب مشخص تعرفهگذاری با اپراتورها است، نه فشارهای یکجانبه.
زارعیان بیان کرد: در شرایط کنونی حوزه ارتباطات ما با ناترازی جدی روبهرو هستیم. چند روز پیش مدیرعامل ایرانسل در مصاحبهای اعلام کرد ممکن است ناچار شویم روزانه سه ساعت اینترنت را قطع کنیم؛ خبری که بسیاری آن را به اشتباه به معنای قطعی عمدی برداشت کردند. در حالیکه مقصود او این بود که به دلیل نبود منابع کافی برای تأمین تجهیزات اساسی مانند باتری و تعویض آنتنها، شبکه خودبهخود دچار قطعی میشود، نه آنکه کسی بخواهد عمداً اینترنت را قطع کند.
سرپرست ادارهکل ارتباطات شرکت مخابرات ایران گفت: باید به این واقعیت توجه داشت که در شرایط خاص کشور و با فریز شدن تعرفههای بخش ارتباطات طی ده سال گذشته، اگر نهادهایی مانند شهرداری، وزارت نیرو و سازمان تنظیم مقررات و حتی دولت در سطح کلان به کمک اپراتورها نیایند، قطعیهای گسترده اینترنت اجتنابناپذیر خواهد بود. هیچ اپراتوری به دنبال قطع اینترنت نیست، چرا که هر قطعی هزینههای بسیار سنگینی برای آنها به همراه دارد. تنها در همین سال جاری، خسارت ناشی از قطعی برق به اپراتورها چند هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ چه برسد به حالتی که این قطعیها عمدی باشد. از این رو، جمعآوری سایتهای اینترنتی اقدامی نادرست است و لازم است شهرداری تهران هرچه سریعتر در این خصوص تجدیدنظر کند.
زارعیان در ادامه در پاسخ به پرسشی مهم مبنی بر اینکه چه برنامه و راهکاری برای افزایش کیفیت اینترنت دانشآموزان در هنگام استفاده از اپلیکیشن «شاد» و مراجعه به سایتهای آموزشی وجود دارد؟ گفت: از سال گذشته، یکی از محورهای جدی در این زمینه، جایگزینی تدریجی بستر سیم مسی به فیبرنوری بوده است. نخستین توصیه ما به شهروندان، استفاده از فیبرنوری است، چرا که این فناوری مزایای بسیاری دارد. در شبکه سیم مسی، کیفیت و سرعت اینترنت به فاصله کاربر تا مرکز مخابراتی وابسته است. بهطوریکه سرعت میتواند از ۱۶ تا ۴۰ مگابیت برای منازل نزدیک به مرکز برسد و در فواصل دور به حدود ۲ مگابیت کاهش یابد؛ سرعتی که نه برای اپلیکیشن شاد مناسب است و نه برای وبگردی روزمره اما در فیبرنوری، مکان جغرافیایی هیچ تأثیری بر کیفیت ندارد و سرعت از نقطه شروع تا انتها یکنواخت و پایدار است. کاربران میتوانند بسته به نیاز خود سرعتی بین ۲۰ تا هزار مگابیت بر ثانیه انتخاب کنند. بدین ترتیب، نخستین پیشنهاد به همه مشترکان، چه ثابت و چه همراه، استفاده از فیبر نوری است. این اقدام علاوه بر بهبود کیفیت برای خود کاربران، فشار بر شبکه همراه را کاهش داده و در ساعات پرترافیک نیز کیفیت اتصال سایر مشترکان را ارتقا میدهد.
وی همچنین اظهار داشت: باید مسأله قطعی برق نیز بهطور اساسی حل شود، چرا که بدون پایداری شبکه برق، نمیتوان به پایداری اینترنت امیدوار بود. در غیر این صورت، دولت یا سایر نهادهای مسئول باید برای تقویت شبکههای ارتباطی در زمان قطعی برق وارد عمل شوند. برآوردها نشان میدهد هر اپراتور برای بازسازی شبکههای پشتیبان برق خود به حدود ۱۰ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز دارد.
سرپرست ادارهکل ارتباطات شرکت مخابرات ایران در پاسخ به پرسش پایانی مبنی بر اینکه شرکت مخابرات چه استفادهای از هوش مصنوعی در استراتژیهای خود میکند؟ گفت: در کنار این مسائل، استفاده از فناوریهای نوین نیز در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به پیشرفتهای هوش مصنوعی، شرکت مخابرات ایران نیز بهرهگیری از این فناوری را در استراتژی خود گنجانده و در همین راستا تفاهمنامهای با بخش دانشبنیان جهاد دانشگاهی منعقد کرده است. هدف این همکاری، استفاده از ظرفیتهای هوش مصنوعی است.
زارعین در پایان خاطرنشان کرد: در برخی بخشها نیز بهطور پایلوت از هوش مصنوعی بهعنوان نمونه در مراکز تماس ۱۱۸ و ۲۰۲۰ استفاده میشود. همچنین سایر بخشهای سازمان برای توسعه این کاربردها بسیج شدهاند. با این حال باید اذعان کرد که استفاده از هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات کشور هنوز در مراحل اولیه قرار دارد و مسیر طولانی برای بهرهبرداری کامل از ظرفیتهای آن پیش رو است.
انتهای پیام/