شناسهٔ خبر: 74463733 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

پوشش تحصیلی در چهارمحال‌وبختیاری، از میانگین کشوری بالاتر است

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی استان ۹۹.۱۸ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری که ۹۸ درصد است قرار دارد، همچنین در دوره متوسطه اول نیز پوشش تحصیلی با ۹۴ درصد و متوسطه دوم با ۹۱ درصد، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، بهمن خدادادی امشب _سه‌شنبه بیست‌وهشتم مرداد_ در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع اجلاس سراسری رؤسای آموزش‌وپرورش اظهار کرد: اجلاس سراسری رؤسای آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق کشور، که از بیست‌وهفتم مرداد آغاز شده بود، پس از دو روز برگزاری فشرده به کار خود پایان داد. این اجلاس به صورت ترکیبی، با حضور فیزیکی در مراکز استان‌ها و اتصال برخط به تهران، برگزار شد و نتایج مهمی را در پی داشت.

وی افزود: هدف اصلی از برگزاری این اجلاس، آماده‌سازی کامل آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در اول مهر و آغاز سال تحصیلی جدید بود.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین و گسترده‌ترین دستگاه‌های حاکمیتی، آماده حرکت در مسیر اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت است، گفت: مسائل آموزش و پرورش استان در بخش‌های مختلف شامل فضا و تجهیزات، ارتقای کیفیت آموزشی، و نیروی انسانی به دقت احصا شده است. تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های اداره کل آموزش و پرورش استان، بر اساس برنامه‌های فرادستی و با در نظر گرفتن شرایط مناطق مختلف تدوین شده است.

خدادادی ادامه داد: در ذیل پروژه مهر، برنامه‌های مهمی نظیر انتخاب و انتصاب مدیران، سازماندهی نیروی انسانی، و موضوع نقل و انتقالات قرار گرفته است. این برنامه‌ها بر اساس شیوه‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و برنامه‌ریزی‌های قبلی در حال انجام است و بخش عمده‌ای از آن‌ها به پایان رسیده است.

وی تصریح کرد: از اصحاب رسانه و خبرنگاران استان انتظار می‌رود که در مسیر تبیین، آگاه‌سازی و روشنگری مسائل، برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش به عنوان بازوی کمکی عمل کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: در رویکرد جدید آموزش و پرورش، عدالت به عنوان یک مفهوم ارزشی بسیار مهم در کانون توجه قرار دارد. این نهاد تمام سیاست‌ها و فعالیت‌های خود را در راستای اجرای عدالت آموزشی تنظیم کرده است.

خدادادی عنوان کرد: آموزش و پرورش، عدالت را در دو بخش مجزای عدالت کمی و عدالت کیفی تعریف می‌کند، هر یک از این ابعاد، جنبه‌های مختلفی از دسترسی و کیفیت آموزش را پوشش می‌دهد.

وی تاکید کرد: عدالت کمی به میزان دسترسی دانش‌آموزان به آموزش اشاره دارد، پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی استان ۹۹.۱۸ درصد است که بالاتر از میانگین کشوری که ۹۸ درصد است قرار دارد، همچنین در دوره متوسطه اول ۹۴ درصد و دوم ۹۱ درصد نیز، بالاتر از میانگین کشوری قرار گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: در حوزه عدالت کیفی، اگرچه اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما هنوز جای کار، تلاش بیشتر، برنامه‌های علمی‌تر، منسجم‌تر و عملیاتی‌تر وجود دارد. این نیاز، حضور جدی آموزش و پرورش را در این بخش الزامی می‌سازد.

خدادادی اضافه کرد: در حال حاضر تنها یک فضای آموزشی کانکسی در استان باقی مانده که به زودی برطرف خواهد شد، همچنین بخشی از سازه‌های سنگی در تعهد بنیاد علوی، بسیج سازندگی، خیرین و گروه‌های جهادی قرار دارد.

پوشش تحصیلی در چهارمحال‌وبختیاری، از میانگین کشوری بالاتر است

تنوع زیاد مدارس مانع تحقق عدالت آموزشی می‌شود

بابک هاشمی‌نکو مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز در این نشست اظهار کرد: برای تحقق اهداف اجلاس سراسری توسعه عدالت پرورشی، دو رویکرد کلیدی شامل ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی و محرومیت‌زدایی از فضاها و تجهیزات آموزشی در نظر گرفته شد. شعار محوری این دوره از اجلاس کیفیت و عدالت برای ایران بود.

وی افزود: در حال حاضر، فاصله چشمگیری با دستیابی به عدالت آموزشی وجود دارد که نیازمند حرکت هدفمند در این مسیر است. یکی از مهمترین موانع در این راه، تنوع زیاد در انواع مدارس است که نظام آموزشی را از اصول عدالت دور می‌کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: هم‌اکنون ۱۷ نوع مدرسه مختلف از جمله دولتی، غیردولتی، شاهد، هیئت امنایی، نمونه دولتی و غیره در کشور فعال هستند. این تنوع باعث خالی شدن مدارس دولتی از دانش‌آموزان با استعداد شده، زیرا مدارس با آزمون ورودی، بهترین‌ها را جذب می‌کنند که این وضعیت با مفهوم عدالت آموزشی در تضاد است.

هاشمی‌نکو ادامه داد: کاهش تنوع مدارس به منظور نزدیک شدن به عدالت آموزشی، نیازمند یک برنامه بلندمدت و تدریجی است. آموزش و پرورش به دلیل ماهیت بازدهی دیررس خود، نمی‌تواند تغییرات ناگهانی را متحمل شود و این امر مستلزم بررسی، تحقیق و پژوهش جامع است.

وی تصریح کرد: محرومیت‌زدایی از مناطق و مدارس، بخش جدایی‌ناپذیری از تحقق عدالت آموزشی است. وجود مدارس سنگی و کانکسی در برخی استان‌ها، نشان‌دهنده فاصله از این عدالت است، اما گام‌های مؤثری برای جبران این کمبودها برداشته شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: استانداردسازی تجهیزات آموزشی در سراسر کشور به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار دارد. این استانداردسازی، جزئی جدایی‌ناپذیر از تحقق عدالت آموزشی است و دولت نیز در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

هاشمی‌نکو عنوان کرد: اگرچه استانداردسازی و تأمین بودجه از اهمیت بالایی برخوردار است، اما سرانه تخصیص یافته به مدارس در بسیاری موارد کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد. مشارکت اولیا و انجمن‌های اولیا و مربیان، نه فقط در زمان ثبت‌نام، بلکه در طول سال تحصیلی، برای تأمین نیازهای مدارس ضروری است.

وی تاکید کرد: کاهش فاصله و نابرابری‌های آموزشی میان مدارس شهری و روستایی یک ضرورت انکارناپذیر است. این مهم نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است و نمی‌توان انتظار بازدهی فوری داشت. رویکرد فعلی در برنامه‌ریزی‌ها، بر کاهش تدریجی این فاصله‌ها متمرکز است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی تنها به تجهیزات محدود نمی‌شود، بلکه ابعاد مختلفی شامل فضا و ساختمان مدارس، و به ویژه نیروی انسانی را در بر می‌گیرد. تفاوت در کیفیت نیروی انسانی بین مدارس شهری و روستایی، از جمله چالش‌های اصلی در این زمینه است.

هاشمی‌نکو اضافه کرد: برای تحقق عدالت در توزیع نیروی انسانی، نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مدارس شهری از کادر مجرب و باکیفیت بهره‌مند شوند و مدارس روستایی با نیروی انسانی کم‌تجربه یا با سطح کیفی پایین‌تر اداره شوند. توزیع عادلانه معلمان متخصص، از اهداف اصلی برنامه‌های جاری وزارت آموزش و پرورش است.

وی افزود: مشکل فضاهای آموزشی و مدارس فرسوده، سنگی و کانکسی به عنوان یک اولویت در دستور کار قرار گرفته است. رئیس جمهور دستور داده‌است که این مشکلات تا پایان سال برطرف شود و بودجه قابل توجهی از سوی دولت برای نوسازی مدارس در نظر گرفته شده است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال‌جاری، ۴۸ مدرسه سنگی و کانکسی در مناطق محروم چهارمحال‌وبختیاری جمع‌آوری شده و با همکاری دولت و خیرین، مدارس نوساز جایگزین آن‌ها شده‌اند و در مهر به بهره‌برداری می‌رسند.

ورود ۳۰ هزار فارغ‌التحصیل به آموزش و پرورش در سال‌جاری

هاشمی‌نکو ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی، برنامه‌های استخدام گسترده‌ای در حال انجام است. در سال‌های اخیر، مجموعاً بیش از ۷۰ هزار نفر از طریق آزمون‌های استخدامی و ۳۰ هزار نفر نیز از طریق دانشگاه فرهنگیان جذب سیستم آموزش و پرورش شده‌اند. این جذب نیروهای جدید به بهبود کیفیت تدریس در مدارس کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به طور چشمگیری افزایش یافته است. امسال بیش از ۳۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد بدنه آموزش و پرورش خواهند شد. این اقدام، تضمین‌کننده ورود نیروهای جوان، با انگیزه و متخصص به مدارس در سراسر کشور است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در راستای تحقق عدالت آموزشی، قرارگاه ویژه‌ای با همین عنوان به صورت متمرکز در حال فعالیت است. این قرارگاه، اگرچه جدید نیست، اما با بودجه قابل توجهی به صورت فوری به مشکلات مدارس در مناطق محروم رسیدگی می‌کند. وظیفه اصلی این قرارگاه، انجام اقدامات فوری نظیر ترمیم، بهسازی و تجهیزات اولیه در مدارسی است که نیاز مبرم به این امکانات دارند.

هاشمی‌نکو عنوان کرد: یکی از طرح‌های مهمی که توسط قرارگاه عدالت آموزشی آغاز و پیگیری شده، طرح شهید عجمیان است. این طرح با مشارکت فعال بسیج دانش‌آموزی، هر ساله در فصول مشخصی به منظور بهبود وضعیت مدارس در مناطق محروم به اجرا در می‌آید.

وی تاکید کرد: هدف نهایی این قرارگاه و طرح‌های مرتبط، تمرکز بر نیازهای اساسی مدارس در مناطق محروم و ارتقای سطح رفاهی و آموزشی آن‌ها است. این اقدامات، گامی بلند در جهت کاهش نابرابری‌ها و فراهم آوردن فرصت‌های برابر آموزشی برای همه دانش‌آموزان ایرانی است.

پوشش تحصیلی در چهارمحال‌وبختیاری، از میانگین کشوری بالاتر است

رعایت عدالت در نقل و انتقالات و استخدام از اهمیت بالایی برخوردار است

فرشید علیمردانی، مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از ابزارهای مهم در جهت توازن و تعادل‌بخشی نیروی انسانی، نقل و انتقالات است که با وجود کمک به همکاران، اولویت اصلی، تعادل‌بخشی به نیروی انسانی است.

وی افزود: در فروردین ۱۴۰۴، قراردادهای مربوط به کلاس و نیروی انسانی با مناطق منعقد شد و پس از آن، نظارت کاملی بر برنامه‌های مناطق صورت گرفت تا ضریب نیروی انسانی استخراج شود.

مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری گفت: در آزمون استخدامی ماده ۲۸ سهمیه چهارمحال‌وبختیاری معادل ۳۹۷ نفر در رشته‌شغل‌های آموزگاری، هنرآموزی، دبیری و مشاغل کیفیت‌بخشی بود که داوطلبان در آن به رقابت پرداختند.

علیمردانی ادامه داد: ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان از سال ۱۴۰۰ شروع شده و استخدام‌های انجام شده در سال‌های ۱۴۰۱ تا کنون، نویدبخش دورنمایی مثبت برای وضعیت نیروی انسانی استان است.

وی تصریح کرد: با توجه به استخدام‌های اخیر و حضور ۵۸۲ نفر در شغل آموزگار ابتدایی از دانشگاه فرهنگیان، انتظار می‌رود از سال ۱۴۰۵ کمبود نیروی انسانی در استان برطرف شود.

مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: در سال ۱۴۰۴، علاوه بر استخدام‌های ماده ۲۸، از ظرفیت جاماندگان آزمون‌های استخدامی سال‌های گذشته و همچنین استمرار به خدمت همکاران بازنشسته استفاده خواهد شد.

علیمردانی عنوان کرد: هماهنگ: نقل و انتقالات در سال جاری به صورت کاملاً متمرکز و هماهنگ در کل کشور انجام شد و جدول زمان‌بندی آن طی دو مرحله پردازشی و کارگاهی پیش رفت.

وی تاکید کرد: با توجه به الگوی مهاجرتی یک‌طرفه در استان و نابرابری مناطق از نظر برخورداری، رعایت عدالت در نقل و انتقالات و استخدام و همچنین حفظ انگیزه نیروها در مناطق محروم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مدیر منابع انسانی و امور اداری اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: با اعطای امتیاز بومی با ضریب ۱.۴ به شهرستان‌ها و پذیرش قطبی در دانشگاه فرهنگیان، مسیر انتقال نیروهای غیربومی هموارتر شده و ماندگاری نیروها در مناطق بومی افزایش یافته است.

علیمردانی اضافه کرد: تاکنون با نقل و انتقالات ۵۶۶ نفر موافقت شده‌است که این میزان نزدیک به ۳۴ درصد از متقاضیان را شامل می‌شود. هدف این نقل و انتقالات، کمک به همکاران با سابقه تجربی بالای ۱۰ سال برای گذراندن دوره دوم کاری خود در مناطق برخوردارتر است و با این روند، در دوره ابتدایی، سابقه اولین نفر منتقل نشده در شهرستان‌ها به زیر ۱۰ سال رسیده است. سازماندهی مناطق نیز پس از اعلام نتایج نقل و انتقالات آغاز شده است.