به گزارش ایرنا، سید بابک هاشمینیکو سهشنبه شب در نشست خبری در آیین اختتامیه اجلاسیه مدیران آموزش و پرورش استان که به صورت برخط با کشور برگزار شد افزود: برای حذف مدارس سنگی و کانکسی و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی در کشور به استفاده از ظرفیتهای و حمایت خیرین نیاز است.
به گفته وی، در راستای محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی، چندین برنامه کوتاه مدت و بلندمدت طراحی شده است که در تمام برنامهها نگاه جهادی، مردمی و انقلابی مورد تاکید است.
وی اظهار داشت: یکی از مهمترین سیاستهای وزارت آموزش و پرورش ارتقای کیفیت سطح تعلیم و تربیت کشور است و سیاست اصلی و راهبردی رییسجمهور در راستای ارتقای کیفیت و نهضت توسعه عدالت آموزشی و محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی استفاده از ظرفیت مردمی و نگاه جهادی است.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری این اجلاسیه به مدت ۲ روز در سطح مراکز استانها به صورت برخط گفت: موضوعمحوری این اجلاس توسعه عدالت آموزشی و پرورشی با هدف ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش و همچنین محرومیتزدایی از فضا و تجهیزات مدارس است.
به گفته وی، شعار این اجلاسیه «کیفیت عدالت آموزشی برای ایران و مدرسه» است.
وی افزود: امسال برای نخستین بار در این اجلاس، روسای مناطق آموزش و پرورش و مسوولان کشوری در تهران و مراکز استانها حضور داشتند و به صورت همزمان و با بهرهگیری از فناوریهای نوین، دستاوردها و برنامههای خود را ارائه دادند.
کاهش تنوع مدارس یک گام برای برقراری عدالت آموزشی
هاشمینیکو در ادامه با اشاره نقش خیرین مدرسهساز در تحقق عدالت آموزشی و میزان مشارکت آنها برای کاهش فاصلههای آموزشی گفت: هماکنون ۱۷ نوع مدرسه از جمله مدرسه دولتی، غیردولتی، شاهد، تیزهوشان، نمونه دولتیدر سطح کشور فعال است که این مدارس هرچند تنوع و فرصتهای متفاوتی ایجاد میکند، اما ممکن است عدالت را مخدوش کند.
به گفته وی، کاهش تنوع مدارس نیازمند برنامهریزی بلندمدت است تا عدالت در آموزش محقق شود.
وی افزود: حذف و کاهش تنوع مدارس نیازمند یک کار پژوهشی و برنامه بلند مدت است.
هاشمینیکو افزود: در راستای اجرای استانداردسازی تجهیزات آموزشی در راستای برقراری عدالت آموزشی استفاده از ظرفیت مردمی و کمک خیرین در دستور کار قرار دارد.
وی گفت: با توجه به اینکه سرانه آموزشی مدارس ناچیز است میتوان برای رفع این مشکل از ظرفیت اولیا و انجمن اولیا و مربیان استفاده کرد.
هاشمینیکو با اشاره به اینکه دریافت وجه در زمان ثبتنام دانشآموزان در مدارس ممنوع است و با مدیران خاطی برخورد میشود گفت: در طول سال تحصیلی میتوان از ظرفیت اولیا و همچنین انجمن اولیا و مربیان و سایر نهادها در سطح شهرها و روستاها استفاده کرد.
مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: در دولت چهاردهم برای کاهش فاصلههای آموزشی در مناطق شهری و روستایی، اقدامات زیادی صورت گرفته است که تانین تجهیزات برای مدارس و هنرستانها، بهبود نیروی انسانی، تجهیز مدارس، و ارتقاء زیرساختها و نوسازی فضاها و تاسیسات در دستور کار است.
حذف ۸۵ مدرسه سنگی و کانکسی در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه حذف ۸۵ مدرسه سنگی و کانکسی در دستور کار آموزش و پرورش استان و اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز با همکاری سایر نهادها و بسیج قرار دارد گفت: ۴۵ مدرسه تا اویل مهرماه تکمیل و به آموزش و پرورش تحویل داده میشود.
بهمن خدادادی در ادامه با اشاره به برگزاری اجلاسیه روسای آموزش و پرورش افزود: برنامههای آموزش و پرورش بر اساس سیاستهای کلان و فرادستی نظام جمهوری اسلامی تدوین شده است و این دستگاه به عنوان مهمترین نهاد حاکمیتی، آمادگی دارد تا در مسیر اهداف عالی نظام در حوزه تعلیم و تربیت حرکت کند.
به گفته وی، در چهارمحال و بختیاری، برنامهها متناسب با شرایط بومی و با تبعیت از برنامههای کشوری و وزارت آموزش و پرورش طراحی شده است. در بخشهای مختلف، از جمله فضا و تجهیزات، ارتقای کیفیت آموزشی و نیروی انسانی، اقدامات و برنامهریزیهای لازم صورت گرفته است.
وی افزود:برای آغاز سال تحصیلی جدید و پروژه مهر در استان تیمهای مختلف در اداره کل آموزش و پرورش تشکیل شده است که برنامههای مهم از جمله انتخاب و انتصاب مدیران، سازماندهی نیروهای انسانی، نقل و انتقالات طبق شیوهنامهها در حال اجرا است و بخش عمدهای از این برنامهها قبل از شروع سال تحصیلی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته ۲۰۸ هزار دانشآموز در استان چهارمحال و بختیاری مشغول تحصیل بودند.