به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیاری از مشاوران املاک، با وجود تبلیغات گسترده و انتشار آگهیهای خود در پلتفرمهای مختلف، همچنان با مشکل رکود بازار و نبود مشتری مواجه هستند. بخش زیادی از این مشکل، از طرز نوشتن ناشیانه آگهیها نشأت میگیرد. اگر عنوان جذابی نداشته باشید، نرخ بازدید و کلیک کمی دریافت میکنید و اگر متن بدنه خوبی نداشته باشید، میزان فروش شما کاهش پیدا میکند. پس بدیهی است که برای داشتن فروش بیشتر و موفقیت در امر مشاوره املاک، باید حتماً یک آگهی حرفهای و جذاب بنویسید. اگر هنوز با اصول اولیه نوشتن آگهی آشنا نیستید و میخواهید نرخ بازدید خود را در پلتفرمهای مختلف بالا ببرید، ادامه این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. در ادامه این مطلب، قصد داریم اصول آگهینویسی در املاک را بهصورت کامل به شما معرفی کنیم.
دلیل اهمیت نوشتن آگهی حرفهای
در گذشته، مهمترین ویژگی یک مشاور املاک، فن بیان قوی و شیوا بود. مشاوران املاک حرفهای باید قابلیت برقراری ارتباط مؤثر با مشتری و جذب او برای خرید ملک را میداشتند. این ویژگی در زمانهای قدیم کفایت میکرد. اما امروزه با مدرن و بهروز شدن تمامی کسبوکارها، فن بیان حرفهای دیگر همهچیز نیست. شما، علاوه بر توانایی ارتباط کلامی با مشتری، باید توانایی نوشتن متنی حرفهای با قلم روان و رعایت نکات کلیدی را نیز داشته باشید. امروزه دیگر افراد برای پیدا کردن ملک، صرفا به دفاتر املاک مراجعه نمیکنند. بیشتر آنها از طریق سایتهای مختلف و متنهای آگهی آنلاین با املاک آشنا میشوند. پس بدیهی است که اولین ارتباط این افراد با دفتر شما، از طریق آگهیهای منتشرشده باشد. آگهیهای منتشرشده میتوانند تأثیری مثبت یا منفی بر نظر مشتری درباره شما بگذارند. اگر در معرفی ملک خود در آگهی ضعیف عمل کنید یا مشتری احساس کند از عبارات کلیشهای و بیاعتبار استفاده کردهاید، مجذوب ملک نشده و سریعاً آگهی را رد میکند. طبق آخرین آمار و تحقیقات، آگهیهایی که با زبانی حرفهای، روان و جذاب نوشته شدهاند، آمار فروش را تا ۳ برابر افزایش دادهاند. در نتیجه، اگر نمیخواهید از رقبای خود عقب بمانید، پیوستن به بازار فروش آنلاین امری ضروری است. اما با این حال، برای پیشرفت در دنیای بازار آنلاین نیز به یک استراتژی خوب و مهارت در آگهینویسی نیاز خواهید داشت. اولین قدم برای نوشتن یک آگهی موفق و حرفهای، آشنایی با اجزای آن است.
نحوه نوشتن یک آگهی اصولی
برای نوشتن یک آگهی اصولی، باید به عنوان، بدنه و تصاویر داخل آگهی خود توجه ویژهای داشته باشید. در ادامه میتوانید بخشهای مختلف یک آگهی و نحوه نوشتن صحیح آنها را مشاهده کنید.
عنوان آگهی
اولین برخورد مشتری با آگهی شما، از خواندن عنوان آن شروع میشود. بنابراین عنواننویسی باید بهصورت حرفهای و کاملاً جذاب انجام شود. باید مطمئن شوید که عنوان شما کوتاه، جامع و جذاب است. در عنوان باید، ضمن ارائه کامل اطلاعات مهم، مشتری را برای کلیک جذب کنید. از نوشتن عنوانهای طولانی با استفاده از علائم نگارشی بیشازحد و اطلاعات گنگ، مانند «آپارتمان رویایی فول امکانات» خودداری کنید. در عنوان خود میتوانید به یک یا دو ویژگی خاص درباره ملک اشاره کرده و مشتری را ترغیب به کلیک کنید.
بدنه آگهی
بدنه آگهی شما میتواند مخاطب را متقاعد کند که ملک را از شما خریده یا اجاره کند. به همین دلیل باید دقت بیشتری در نوشتن آن داشته باشید. در نوشتن متن آگهی، صادق باشید و تمامی مزایا و معایب ملک را بهصورت شفاف ذکر کنید. این کار باعث میشود مشتری به شما اعتماد کند و حتی در صورت پیدا نکردن ملک مورد نظر، از سایر آگهیهای شما بازدید کند. نکته کلیدی این است که بتوانید مزایا را به معایب غالب کرده و قویتر نشان دهید. در بدنه آگهی باید اطلاعاتی از جمله متراژ، تعداد خوابها، امکانات (آسانسور، پارکینگ، انباری، استخر و...) و اطلاعاتی درباره همسایگان و محیط محله درج شود. دقت داشته باشید که از اغراق، رؤیاسازی و دروغ هنگام نوشتن آگهی پرهیز کنید.
تصاویر و ویدیو
یکی از مهمترین بخشهای نوشتن آگهیهای املاک، درج تصاویر و ویدیوهای مختلف برای مشتریان و مخاطبان است. بیشتر مخاطبان تنها یک نگاه اجمالی به امکانات مندرج داشته و بیشتر به تصاویر و ویدیوها برای پسندیدن خانه بسنده میکنند. به همین دلیل، حتماً عکسهای با کیفیت در نور روز گرفته و در صورت امکان، حتماً یک ویدیو مانند تور بازدید از خانه در آگهی خود منتشر کنید.
روانشناسی فروش در نوشتن متن آگهی
برای اینکه متن آگهی شما بیشترین تأثیر را روی افراد بگذارد و بتوانید نرخ بازدید و فروش بالاتری داشته باشید، باید از روانشناسی فروش برای نگارش استفاده کنید. با استفاده از نرم افزار املاک و تحلیل سایر آگهیها، متوجه خواهید شد آگهیهایی که از اصول روانشناسی استفاده کردهاند، فروش بیشتری دارند. در ادامه این بخش، برخی از مهمترین نکات روانشناسی فروش در املاک ارائه شده است.
شناخت پرسونای مخاطب
پیش از نگارش آگهی، باید پرسونای مخاطب خود را بهخوبی شناسایی کرده و متن را بر اساس آن تنظیم کنید. برای مثال، اگر قصد فروش یا اجارهی خانهای به یک خانواده را دارید، باید بدانید که سرپرست خانواده معمولاً به امنیت، نزدیکی به مدارس، دسترسی آسان به پارک و فضای بازی، کوچههای خلوت و همسایههای آرام اهمیت میدهد. با اشاره به این ویژگیها در آگهی، میتوانید مخاطب را راحتتر جذب و ترغیب به بازدید از ملک کنید.
القای حس فوریت و محدودیت
زمانی که افراد به دنبال خرید یا اجارهی ملک هستند، معمولاً تعداد زیادی آگهی را بررسی میکنند. از نظر روانشناسی، باید بتوانید ابتدا توجه آنها را جلب کرده و سپس حس فوریت ایجاد کنید. بهطوریکه مخاطب احساس کند در صورت تعلل، این فرصت را از دست خواهد داد. بسیاری از کسبوکارها از این تکنیک برای افزایش فروش استفاده میکنند. نمونههایی از این جملات شامل موارد زیر میشوند.
- تخفیف ویژه برای خریدار واقعی تا پایان هفته
- تنها چند واحد محدود برای پیشفروش باقی مانده است
- فرصت بازدید تنها تا پایان هفته
القای حس خوب به مخاطب
بیشتر افرادی که به دنبال خرید یا اجاره ملک هستند، هدفشان داشتن یک فضای آرام و دلنشین برای زندگی است. یکی از تکنیکهای مؤثر روانشناسی در نوشتن آگهیهای املاک، القای حس خوب به مخاطب است. متن آگهی باید بهگونهای نوشته شود که بدون اغراق و کلیشه، احساس آرامش و رضایت را در مخاطب ایجاد کرده و او را برای بازدید و انجام معامله ترغیب کند. استفاده از عبارتهایی مانند موارد زیر میتواند تأثیر زیادی بر جذب مشتری داشته باشد.
- واحد نورگیر و آرام
- تراس بزرگ با ویوی ابدی
- همسایگی امن و کمسروصدا
اشتباهات رایج در نوشتن آگهی املاک
همانطور که پیشتر هم اشاره شد، تضمین فروش یک ملک عالی، نوشتن یک آگهی بینقص و دقیق است. پس از شناخت اجزا و ساختار آگهی، مهمترین گام برای نوشتن، درس گرفتن از اشتباهات رایج دیگران است. این کار به شما کمک میکند از خطاهای پرتکرار دوری کرده و یک آگهی حرفهای و منحصربهفرد بنویسید. برخی از این اشتباهات شامل موارد زیر میشوند.
- استفاده از عبارات کلیشهای و گنگ
- ارائه اطلاعات ناقص
- نبود دعوت به اقدام
- استفاده از عکسهای بیکیفیت
- دروغ درباره ویژگیها یا اغراق
- عدم استفاده از کلمات کلیدی
- نوشتن اطلاعات بهصورت یک پاراگراف بزرگ
- عدم تطابق تصویر با اطلاعات
- داشتن غلطهای املایی و نگارشی
- استفاده بیش از حد از عبارات و کلمات تخصصی
دقت به سئو آگهی درست اندازه نگارش آن اهمیت دارد. چه آگهی را برای وبسایت اختصاصی املاک خود مینویسید و چه به دنبال انتشار آن در سایر پلتفرمهای مرتبط باشید، با همکاری یک تیم سئو، شانس دیده و شناختهشدن بیشتری خواهید داشت.
ابزارهای کاربردی برای مشاوران املاک
آزمون و خطا یکی از بهترین روشها برای نوشتن آگهیهای موفق در زمینه فروش یا اجاره ملک است. شما نمیتوانید انتظار داشته باشید که در همان تلاش اول، یک آگهی بینقص بنویسید و ملک را در چند روز به فروش برسانید. اما با انجام آزمون و خطا و تحلیل دقیق نتایج، میتوانید به تدریج در این زمینه حرفهای شوید. البته تحلیل و بررسی آگهیها بهصورت دستی، زمانبر و مستعد خطای انسانی است. استفاده از نرمافزارهای معتبر در حوزه املاک مانند اپلیکیشن مشاور املاک به شما کمک میکند تا این فرآیند را با دقت بالا و در کمترین زمان ممکن انجام دهید. این ابزارها امکان بررسی عملکرد آگهیهای پیشین، شناسایی نقاط قوت و ضعف، و حتی تحلیل رفتار رقبا را فراهم میکنند. با استفاده از اپلیکیشن موبایل املاک میتوانید روند پیشرفت خود را شتاب دهید و بر اساس تجربههای واقعی، استراتژی فروش خود را بهینهسازی کنید.
هیرا، همراه شما برای افزایش نرخ بازدید آگهی
همانطور که اشاره شد، یکی از بهترین راههای نوشتن آگهی املاک حرفهای، این است که سایر آگهیهای منتشرشده را تحلیل و بررسی کرده و از آزمونوخطاهای آنها درس بگیرید. نرمافزارهای مختلف در حوزه مشاور املاک میتوانند بهراحتی و بدون کوچکترین خطای انسانی این کار را برای شما انجام بدهند. تحلیل و گزارشگیری، تنها یکی از دهها خدمت این نرمافزارها برای فعالان صنف املاک است. هیرا یکی از کاملترین این نرمافزارها با سادهترین رابط کاربری برای استفاده راحتتر شماست. برای اینکه بتوانید در عرصه رقابت املاک پیشرفت کرده، نرخ بازدید و فروش بیشتری داشته و بهتر در بین مخاطبان هدف دیده شوید، همین امروز برای دریافت اپلیکیشن مدیریت املاک هیرا اقدام کنید.