ایوب دهقانکار در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برنامههای معاونت امور فرهنگی در حوزه چاپ و نشر، عنوان کرد: یکی از کلانبرنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت چهاردهم، توسعه دیپلماسی فرهنگ و اقتصاد فرهنگ است، در این حوزه معتقدیم که این دو موضوع در صنعت چاپ قابلیت اجرایی دارد.
وی ادامه داد: صنعت چاپ، صنعت استراتژیکی است و به نوعی تلاقی دو اقیانوس صنعت و هنر است، وقتی صنعت و هنر با هم تلاقی پیدا میکنند به صنعت چاپ میرسیم.
دهقانکار با اشاره به ظرفیتهای صنعت چاپ در حوزه صادرات، توضیح داد: مسئله اینجا است که تاکنون آنطور که باید و شاید به این ظرفیت پرداخته نشده و مغفول باقی مانده است؛ بنابراین با توجه به کلانبرنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به دنبال تحقق موضوعاتی چون توسعه صادرات صنعت چاپ هستیم.
مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه میتوان از تجربیات حوزه نشر در صنعت چاپ استفاده کرد، گفت: تا یکدهه پیش، آژانسهای ادبی به شکل امروزی در کشور فعال نبودند اما به مرور، جمعی از تشکلهای نشر و اشخاص حقوقی در کشور، فعالیتهایی را در قالب آژانس ادبی آغاز کردند که البته تعداد درخورتوجهی ندارند و کمتر از تعداد انگشتان دو دست هستند.
وی با اشاره به کارکرد و فعالیت آژانسهای ادبی، توضیح داد: فعالیت اصلی آژانسها این است که به بینالمللی شدن صنعت نشر و کتابهای ایرانی کمک کنند تا حق رایت کتابها را به ناشران خارجی فروخته شود، از سوی دیگر دولت نیز طرحهایی مثل گرنت و فلوشیپ نشر را برای کتابهای ایرانی در نظر میگیرد.
دهقانکار با بیان اینکه در صنعت چاپ نیز باید این رویه وجود داشته باشد، گفت: تشکل یا آژانسهایی که نقش واسطهای بین مشتریان خارجی و چاپخانههای ایرانی ایفا کنند را نداریم، هفته گذشته نشستی با مدیران سازمان توسعه تجارت برای بررسی این موضوع داشتیم و به نتایج خوبی هم رسیدیم.
وی ادامه داد: قرار شد به زودی گروهی از افراد علاقهمند با حمایت دولت، جذب شوند که کار آنها آموزش فعالان چاپ، آمادهسازی محصولات چاپی و تولید محصولات چاپی با استانداردهای بینالمللی همچنین بازاریابی محصولات چاپی است.
دهقانکار با اشاره به ظرفیتهای صنعت چاپ در این حوزه، گفت: چاپ، صنعتی کاملاً راهبردی است و معاونت امور فرهنگی نیز معتقد است، صادرات در این حوزه باید رشد و توسعه پیدا کند و اثرات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی صادرات محصولات صنعت چاپ را مهم میدانیم.
حضور در کارگروه «فرصت فردا»
مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ادامه به رایزنی با معاونت اقتصادی وزارت امورخارجه اشاره کرد و گفت: با وجود اهمیت حیاتی حوزه فرهنگ در بحث صادرات فرهنگی و ظرفیتهای موجود اما فرصتهای آن به خوبی شناسانده نشده است، در این معاونت کارگروهی با عنوان «فرصت فردا» فعالیت دارد که تاکنون وزارت فرهنگ نمایندهای در آن نداشته است.
دهقانکار ادامه داد: اما با پیگیریهای انجام شده، وزارت فرهنگ، نمایندهای معرفی کرده و شخصاً در این جلسات حضور دارم.
وی هدف این کارگروه را ایجاد هماهنگی و همافزایی بین دستگاههای دولتی اعلام کرد و گفت: این کارگروه کمک میکند تا محصولات فرهنگی در حوزه کتاب و نشر و چاپ و صنایع وابسته در قالبی بهتر و مناسبتر در دنیا معرفی شود.
∎