به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، وحید شالچی روز دوشنبه در نشست خبری با اهالی رسانه و افتتاح استودیو فرشته به یاد خبرنگار شهید فرشته باقری در محل دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، به قرابت دانشگاه و رسانه اشاره و هر دو را نهاد آگاهیبخش در جامعه بیان کرد و گفت: مهم است که این همکاری را تقویت کنیم.
وی به چالش کشور در حوزههای مختلف پرداخت و گفت: در جامعه شاهد انوع خبرها و تحلیلها هستیم اما متخصصان در آن نقشی ندارند که لازم است در این زمینه ورود کنند.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: ما در همه مسائل به خصوص فرهنگ، سیاست داخلی و خارجی نیازمند همکاری رسانهها هستیم و باید کمک کند تا متخصصان و نهاد دانشگاهی ورود کنند تا مرجعیت علمی به نهاد دانشگاه بازگردد.
شالچی، مهمترین درس جنگ تحمیلی را ایجاد همبستگی ملی و اجتماعی دانست که دو نهاد دانشگاه و رسانه باید برای تحقق این همبستگی همکاری کنند و گفت: جنگ تحمیلی به ما درس داد که به همبستگی ملی نیاز داریم و همه صداها و جریانها باید یکی شوند.شاهد بودیم هنگامی که صحبت از امنیت کشور میشود همه مردم یکدل شدند و برای تقویت این همبستگی باید دانشگاه و رسانه با هم همکاری کنند.
وی با تاکید بر اینکه علم و فناوری موضوع دیگری است که دانشگاه و رسانه باید در ابن زمینه همکاری کنند، گفت: در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه دشمن نتوانست مقابل دانش هوافضای ما بایستند و این نشان میدهد که حیات ما به دانش و فناوری گره خورده است و رهبر معظم انقلاب بارها در سخنانشان به این موضوع تاکید کردند و باید در همه رشتهها و علوم جهش داشته باشیم.
معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: درس بزرگ جنگ این بود که نقاط قوت و ضعف علم و فناوری را نمایان کرد و نشان داد که امنیت و کیفیت زندگی مردم امروز بیش از هر زمان دیگری به دانشگاه، آزمایشگاه و پژوهشگاه گره خورده است و باید توجه ویژه ای به موضوع دانش و جهش در حوزه فناوری و علوم داشته باشیم.
شالچی درخصوص عدالت آموزشی گفت: ما باید سامانههایی داشته باشیم که استعدادهای برتر را شناسایی و آنها را ترغیب کنیم که مهاجرت نکنند. دانشجویان ما باید اطمینان حاصل کنند که عدالت آموزشی و بستر رشد و تحصیل برقرار است.
وی تاکید کرد: علاوه بر آموزش باید احساس تعلق را بین دانشجویان تقویت کنیم و در این زمینه جنبشهایی انجام دادیم.
معاون وزیر علوم تصریح کرد: تلاش میکنیم درهای دانشگاهها را برای رسانه باز کنیم که رسانهها به متخصصان رجوع کنند زیرا باور داریم جهان را بدون دانشهای تخصصی نمیتوان مدیریت کرد، ما آمادگی داریم به نیازهای رسانه پاسخ دهیم.
شالچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص برنامه وزارت علوم برای تحقق عدالت آموزشی گفت: در این زمینه برنامهریزیهایی داشتیم و گاهی کار مطالعاتی انجام شده و گاهی نتیجه کار مطالعاتی هم استخراج شده است و ما در مراحل اجرا هستیم.
وی افزود: عدالت آموزشی از آغاز روند پذیرش دانشجو، شروع میشود یعنی از جایی که ما جذب دانشجو انجام میدهیم در این مرحله باید مطمئن شویم که استعدادهای برتر کشور میتوانند به دانشگاه راه یابند.
شالچی گفت: باید مطمئن شویم که عدالت آموزشی در مرحله جذب دانشآموزان و دانشجویان هم لحاظ شده و همه با هم توافق داشته باشیم کسی که از مناطق محروم تلاش کرده و نمره را به دست آورده است با کسی که در بهترین منطقه کشور در بهترین مدارس تحصیل کرده، تفاوتهایی با هم دارند و در شرایط برابر، با هم رقابت نکردهاند.
وی تاکید کرد: در سالهای گذشته گاهی به صورت موردی، تصمیماتی گرفته شده که الان نیازمند بازبینی و بازنگری است نیازمند داریم که با همین مفهوم عدالت آموزشی، بازآرایی و باز مهندسی انجام دهیم در این زمینه کارگروه مربوطه مطالعات انجام داده تا بتوانیم به نسلهای جدیدی که میخواهند وارد فرآیند آموزش عالی شوند این نوید را میدهیم که سهمیهها بازنگری میشود.
شالچی گفت: تلاش میکنیم معیارهای مختلف را در نظر بگیریم هم دسترسی به دانشگاههای برتر، هم عدالت طبقاتی هم عدالت جنسیتی مهم است. اکنون بخش اعظمی از ورودیهای ما زنان هستند و باید این اطمینان حاصل کنیم. این وضعیت در سایر حوزهها هم وجود دارد.
وی ادامه داد: دغدغه دیگری هم وجود دارد این که آیا خدمات آموزش عالی هم در خدمت عدالت است یعنی آیا نتایج پژوهشها و مطالعات دانشگاهی، متوجه همه اقشار جامعه است. شخص رئیس جمهور به این موضوع، توجه ویژه دارد و برای وزارت علوم مهم اهمیت دارد که بتواند روندها را در این زمینه عادلانهتر کند.