علیاصغر تجویدی یکشنبه در گفتوگو با ایرنا ضمن تسلیت ضایعه درگذشت استاد فرشچیان به جامعه هنری کشور، اظهار کرد: او کارهای ارزشمندی به تاریخ نگارگری ایران ارائه کرده و به فرهنگ و هنر ایرانی هویتی تازه بخشید.
او با بیان اینکه فرشچیان در هنر ایرانی، یگانهای بدون جایگزین است، ادامه داد: او نگارگری را در شرایطی که در حال فراموشی بود، به جهان معرفی کرد و امروز آثار او در موزههای شناخته شده جهان نگهداری میشود.
این نگارگر فارسی گفت: استاد فرشچیان هنر ایرانی را متحول کرد؛ چرا که نگارگری پس از رسیدن به جایگاهی شایسته در دوران صفوی و تیموریان متوقف مانده بود، اما فرشچیان این هنر را به گونهای امروزی ارائه کرد که برای جهانیان قابل درک باشد.
توصیههای پدر نگارگری ایران به هنرمندان جوان
تجویدی که پس از خلق دهها اثر ماندگار، بزرگترین افتخار خود را شاگردی استاد محمود فرشچیان میداند، ادامه داد: هر بار که با استاد گفتوگو میکردم، توصیه میکرد که به دانشجویان و هنرجویان بگویید، تا میتوانند مطالعه و طراحی کنند.
فرشچیان توصیه میکرد که به دانشجویان و هنرجویان بگویید، تا میتوانند مطالعه و طراحی کنند.
او توضیح داد: برای ساخت یک اثر هنری باید از پشتوانه تاریخی، فرهنگی و ادبی آن آگاه بود و در ادامه دست به طراحی و ساخت زد، این در حالی است که امروز بسیاری از هنرمندان، تنها تصویرسازی میکنند.
این نگارگر استان فارسی ادامه داد: استاد فرشچیان در موضوعات مختلف فلسفی، عرفانی، ادبی و مذهبی دست به آفرینش آثار ماندگار زدهاند، در حالی که شوربختانه امروز بسیاری از جوانان تنها جنبههای تغزلی و عاشقانه این هنر را میبینند.
او اضافه کرد: فرشچیان همواره به دانشجویان توصیه میکرد که ضمن توجه به آثار فاخر گذشته، همواره تلاش کنید تا فراتر روید و قدمی رو به جلو بردارید.
فرشچیان درس اخلاق و مردممداری میداد
تجویدی که از ۱۲ سالگی با آثار استاد فرشچیان همراه بود و در جوانی شاگرد وی بوده است، گفت: او هنرمندی چیره دست و نمونه کامل اخلاق و انسانیت بود و سر کلاسهای درس، به ما تعلیم اخلاق و مردمداری میداد.
او ادامه داد: فرشچیان نمونه کامل یک هنرند ایرانی است و چنانکه در یکی از کتابهایش نیز بیان کرده، معتقد است، هنری ماندگار است که پیام رسان و به مفاهیم هنری پایبند باشد.
این نگارگر نام آشنای فارسی، از درج تاییدیه استاد فرشچیان در کتاب جدید مجموعه آثارش خبر داد و گفت: ۵۰ سال با او در ارتباط بودم و هر چه درباره وی بگویم، «ران ملخی نزد سلیمان بردن است».
امروز نگارگری در کشور با دیدی کوتهنگرانه روبرو شده است
تجویدی با اشاره به ۷۰ سال فعالیت خود در عرصه نگارگری، اظهار کرد: شوربختانه امروز هنرمندان دچار تکنولوژی شده و کمتر به سوی نگارگری میروند؛ اگر چه هوش مصنوعی نیز توان تولید اثر هنری را دارد اما هیچگاه نمیتواند همچون دست و ذهن خلاق به خلق اثر بپردازد و جای آن را بگیرد.
نگارگری در کشور ما با دیدی کوتهبینانه شده چنانکه در هیچیک از دانشگاههای هنر استانها، رشتهای مستقل برای آموزش این هنر وجود ندارد، بلکه به صورت محدود ذیل رشته صنایع دستی تدریس میشود و دانشجویان این رشته تنها ۲ واحد نگارگری میآموزند.
وی تاکید کرد: باید با برپایی نمایشگاهها، رویدادها و نشستهای عمومی، هنر نگارگری برای جامعه تفهیم شود.
او با بیان اینکه امروز نگارگری در کشور ما با دیدی کوتهبینانه نگریسته میشود، گفت: نگارگری در هیچیک از دانشگاههای هنر استانها، رشتهای مستقل ندارد، بلکه به صورت محدود ذیل رشته صنایع دستی تدریس میشود و دانشجویان این رشته تنها ۲ واحد نگارگری میآموزند.
این نگارگر فارسی ادامه داد: این در حالی است که آموزش این هنر ایرانی به این شکل و در یک ترم امکانپذیر نیست.
تجویدی بیان کرد: تنها دانشگاهی که این هنر را با سیستم استاد و شاگردی آموزش میدهد، دانشگاه هنرهای ایرانی اسلامی استاد فرشچیان است که امیدواریم با همت مسئولان توسعه یابد.
وی اظهارکرد: مسئولان علمی و فرهنگی کشور باید به نگارگری بها بدهند و با دیدی متعالی به این هنر ایرانی نگاه کنند.
فرشچیان؛ پدر نگارگری ایرانی، خالق عصر عاشورا و پنجمین روز آفرینش
به گزارش ایرنا، استاد محمود فرشچیان، عضو پیوسته این فرهنگستان و نگارگر برجسته و هنرمند صاحب نام امروز (۱۸ مرداد) در سن ۹۶ سالگی درگذشت.
استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ در اصفهان دیده به جهان گشود؛ پدرش که مردی هنردوست بود با توجه به اشتیاق فرزند به هنر نقاشی او را به کارگاه استاد حاج «میرزاآقا امامی» رهنمون کرد.
وی در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان از استاد «عیسی بهادری» تعلیم گرفت و پس از پایان این دوره به اروپا رفت و چند سالی در آنجا به مطالعه و بررسی آثار نقاشان برجسته غرب همت گماشت و در نتیجه همین مطالعات بود که به رهیافتی تازه از هنر نقاشان با معیارهای جهانی رسید.
پس از بازگشت به ایران کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و پس از مدتی به مدیریت اداره هنرهای ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد؛ در این میان با کار و کوشش مداوم و خلق آثار شگفتانگیز، آوازه هنری او در ایران و در فراسوی مرزها گسترش یافت.
استاد فرشچیان در حیطه نقاشی ایرانی به وجود آورنده سبک و مکتب خاصی بود که در عین توجه به اصالت مبانی سنتی این هنر، با ابداع شیوههای نو، قابلیت و کارایی نقاشی ایرانی را افزایش داده است. او این هنر را غنا بخشید و از حالت الزامی یک پدیده متکی به شعر و ادبیات رها ساخت و رسالت و ارزشی در حد سایر هنرها در نقاشی ایرانی پدید آورد.
از این استاد بیبدیل و چیره دست نگارگری ایرانی، آفرینشهایی چون عصر عاشورا، ضامن آهو، پنجمین روز آفرینش، شمس و مولانا، غدیر، آزمون بزرگ، مولود کعبه، جادوی شب، انگیزه زندگی و چندین نگاره چشمنواز دیگر به یادگار مانده است.