شناسهٔ خبر: 74143543 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

توسط نشر جهاد دانشگاهی اردبیل؛

کتاب بازآفرینی فضاهای شهری با رویکرد گردشگری فرهنگی منتشر شد

اردبیل- کتاب « بازآفرینی فضاهای شهری با رویکرد گردشگری فرهنگی» توسط نشر جهاد دانشگاهی اردبیل با نگاهی جدید به موضوع شهر و شهرسازی چاپ و منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اردبیل، در این کتاب آمده است؛ بازآفرینی شهری در گفتمان معاصر، تنها معطوف به نوسازی فیزیکی فضاها نیست، بلکه بازسازی حافظه جمعی، تقویت حس تعلق مکانی و ایجاد عدالت فضایی را در اولویت قرار می‌دهد. از منظر نظریه‌های اجتماعی فضا، شهرها بازتابی از روابط قدرت، خاطرات جمعی و کنش‌های فرهنگی‌اند که در بستر زمان تکامل می‌یابند. در این چارچوب، گردشگری فرهنگی فرصتی است برای بازتولید هویت‌های محلی و تقویت گفتمان‌های مشارکتی؛ سازوکاری که می‌تواند با تبدیل میراث به سرمایه نمادین، همزمان به رشد اقتصادی و انسجام اجتماعی بینجامد. این تعامل همواره با تنش‌هایی همراه است. توسعه سریع گردشگری در برخی موارد به حذف گروه‌های کم‌درآمد، نابودی بافت‌های اصیل و تبدیل فضاهای شهری به صحنه‌ای نمایشی برای مصرف گردشگران منجر شده است.

این کتاب با واکاوی این پارادوکس‌ها، از ترکیب چارچوب موضوعات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، در پی ارائه راهبردهایی است که توسعه گردشگری را نه در تقابل، بلکه در هماهنگی با نیازهای جامعه محلی، رضایتمندی گردشگر و پایداری فضاهای شهری قرار دهد.

مباحث کتاب «بازآفرینی فضاهای شهری» در مسیری ساختاریافته و مبتنی بر رویکردی تطبیقی پیش می‌رود. در فصل‌های آغازین، خواننده با مبانی نظری و مرور ادبیات بازآفرینی شهری و گردشگری فرهنگی آشنا می‌شود.

در ادامه فصل‌های کتاب نقش گردشگری فرهنگی در فرایند بازآفرینی شهری مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن به شناسایی ابعاد و مولفه‌های توسعه‌دهنده گردشگری فرهنگی در فضاهای شهری پرداخته شده است.

گام بعدی آشنایی با آثار و پیامدهای توسعه گردشگری در فضاهای شهری خواهد بود و در نهایت، با بررسی تجربه‌های جهانی، فرصت‌ها و تهدیدهای همگرایی این دو حوزه در بسترهای مختلف جغرافیایی و فرهنگی تحلیلی در این مسیر، کتاب پرسش‌هایی کلیدی را پیش می‌کشد؛ چگونه رویکرد بازآفرینی شهری به کمک علم طراحی و برنامه‌ریزی شهری می‌تواند گردشگری فرهنگی را در فضاهای شهری تقویت کند؟ و از سوی دیگر، گردشگری فرهنگی چه نقشی در فرایند بازآفرینی شهری خواهد داشت؟

این اثر با ایجاد ارتباط بین مفاهیم بازآفرینی شهری و گردشگری فرهنگی، می‌کوشد پلی میان نظریه و عمل ایجاد کند. مخاطبان این کتاب نه تنها دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌های مطالعات شهری، گردشگری و علوم اجتماعی، بلکه کنشگران عرصه سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزان شهری و مدیران نهادهای فرهنگی‌اند که در جستجوی الگوهایی برای خلق فضاهایی پایدار، معنادار و گردشگرپذیر هستند.

کتاب «بازآفرینی فضاهای شهری» در سه فصل و ۲۶۴ صفحه توسط سیدعلیرضا سجادی کارشناس ارشد طراحی شهری، دانشگاه فردوسی مشهد و امیررضا خاوریان گرمسیر دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان تالیف شده است.