به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، کاوه خورابه ظهر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت سهروردی در زادگاه این فیلسوف نامدار اظهار کرد: سهروردی گذرگاهی است که از طریق آن میتوان جریانهای فکری را بار دیگر با اندیشههای ایران باستان، هند، یونان و سایر تمدنها آشتی داد.
وی با اشاره به اینکه مطالعات تاریخی نشان میدهد تلاشهای ارزشمندی برای بازخوانی و بازتولید اندیشههای سهروردی صورت گرفته است، افزود: از تلاشهای هانری کربن تا استاد نجفقلی حبیبی و سایر اندیشمندان، هر کدام بخشی از حکمت سهروردی را بررسی کردهاند، اما باز هم کافی نبوده است.
معاون علمی انجمن مفاخر کشور نور را مفهومی کلیدی در اندیشه سهروردی دانست و گفت: نور در سه مقطع اساسی، دین زرتشتی، مهرپرستی و اسلام، خود را بر ما ظاهر میکند و در نهایت در اندیشه سهروردی اساس یک حکمت تاثیرگذار تاریخی قرار میگیرد.
وی با اشاره به اینکه سهروردی در برابر ناملایمات و ظلمات فکری، نور حقیقت و اندیشهورزی را احیا کرد، گفت: امروز باید منطبق با دنیای جدید، فضای مجازی، هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نو با این سنتها مواجه شده و حرفهای جدی برای گفتوگو با جهان داشته باشیم.
معاون علمی انجمن مفاخر کشور با اشاره به اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بنا بر رسالت و چشمانداز خود بر آن است، اضافه کرد: تمهیدات لازم را برای ساخت بنای یادمانی شیخ شهابالدین سهروردی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت سهروردی و همچنین شورای شهر سهرورد و فرمانداری خدابنده انجام خواهد شد.
وی با تاکید بر گرامیداشت مفاخر کشور در عرصههای مختلف بیان کرد: بزرگداشت مفاخر نشان دهنده تاریخ کهن ایران اسلامی است.
خورابه با بیان اینکه سهروردی از برجستهترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتبها و جریانهای فلسفی در اسلام است، گفت: سهروردی حتی گاهی در زادگاه خودش هم گمنام است که باید برنامهه ای در خور برای شناساندن سهروردی انجام شود.
مکتب سهروردی همچنان الهام بخش فلاسفه است
دبیر شورای عالی فرهنگی کشور نیز در این مراسم با اشاره به تسلط سهروردی بر فقه و اصول که در کتاب «رساله اصول فقه» او مشهود است، گفت: این مکتب همچنان الهام بخش متفکرین و فلاسفه است.
حجتالاسلام علی خسروپناه زنجان با اشاره به اینکه سهروردی تا ۳۰ سالگی، با سفرهای متعدد و دیدارهای فراوان با اهل معرفت و عرفان، سلوک مستمری را تجربه کرد، گفت: این تجربیات حاصل شهود سهروردی بوده و همین امر موجب شکلگیری حکمت اشراق در ذهن وی شد.
دبیر شورای عالی فرهنگی کشور، حل تعارض بین ایرانیت و اسلامیت را ویژگی مهم فلسفه سهروردی اعلام کرد و گفت: منظر شیخ اشراق حکمت قرآنی و خسروانی قابل جمع است.
وی حکمت اشراق را یک نظریه و مکتب بدیع و مبتکرانه عنوان کرد و افزود: این نوع از فلسفه با بهرهگیری هوشمندانه از فلسفه، عرفان و کلام به چالشهای فکری و فرهنگی دوران خود پاسخ داده است.
خسروپناه به یکی از چالشهای مهم عصر سهروردی یعنی تعارض میان اسلام و ایران اشاره کرد و آن را یکی از ابعاد کلیدی در شکلگیری مکتب اشراق دانست.
دبیر شورای عالی فرهنگی کشور با اشاره به اینکه در زمان حیات سهروردی تفکری رواج داشت که اسلام را مترادف با عربیت میدانست و ایرانیت را در مقابل آن قرار میداد، اضافه کرد: سهروردی با بهرهگیری از حکمت خسروانی که در واقع حکمت ایرانی بود و پیوند آن با حکمت قرآنی نشان داد که این دو میتوانند در کنار هم قرار گرفته و همافزایی داشته باشند.
خسروپناه با بیان اینکه روششناسی منطقی مبتنی بر علم حضوری موجب شد که سهروردی علم حضوری را به علم حصولی تبدیل کند، افزود: سهروردی با نگاهی درجه دوم به تمام مکاتب فکری زمان خود از جمله فلسفه، عرفان و کلام و با درک چالشهای پیش روی این حوزهها، مکتب اشراق را بنیان نهاد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تسلط سهروردی بر فقه و اصول افزود: این درک عمیق از مبانی دینی، در کنار تجربیات عرفانی و تسلط بر فلسفه، زمینه را برای خلق مکتبی بدیع و مستقل فراهم آورد که همچنان الهامبخش متفکران است.
خسروپناه افزود: حکمت نور و نورالانوار، نتیجه این تلفیق ابتکاری است که هم از دانش دانشمندان بهره برده، هم از نور قرآن استفاده کرده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سهروردی با وجود عمر کوتاه خود مکتب حکمت اشراق را بنیان نهاد، اضافه کرد: این نشستها و همایشها گامی در مسیر جامعهپردازی و تمدنسازی است.
وی در ادامه به مبحث گردشگری سهرورد به عنوان زادگاه سهروردی اشاره کرد و گفت: سند گردشگری استان زنجان با تاکید بر ظرفیتهای قابل توجه منطقه تدوین شده است تا زمینه انتقال ظرفیتهای گردشگری و فرهنگ این سرزمین حکمت و عرفان به گردشگران فراهم شود.
∎