به گزارش خبرنگار ایرنا، کاوه خورابه روز چهارشنبه در همایش ملی شیخ شهابالدین سهروردی در شهر سهرورد با تاکید بر ضرورت بازشناسی و ترویج اندیشههای شیخ اشراق، افزود: «سهروردی که بود و برای ما چه کرد؟ ما برای سهروردی چه کردیم؟» این دو پرسش اساسی باید همواره در مواجهه با این شخصیت مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه سهروردی گذرگاهی است که از طریق آن میتوان جریانهای فکری را بار دیگر با اندیشه های ایران باستان، هند، یونان و سایر تمدنها آشتی داد، افزود: وقتی از ایران صحبت میکنیم، از خردی سخن میگوییم که تا به امروز جاری است و در تمام لحظات حساس زیست فرهنگی ما از سیاست تا هنر به کار میآید.
معاون انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، نور را مفهومی کلیدی در اندیشه سهروردی دانست و تصریح کرد: نور در سه مقطع اساسی، دین زرتشتی، مهرپرستی و اسلام، خود را بر ما ظاهر میکند و در نهایت در اندیشه سهروردی اساس یک حکمت تاثیرگذار تاریخی قرار میگیرد و سهروردی در برابر ناملایمات و ظلمات فکری، نور حقیقت و اندیشه ورزی را احیا کرد.
خورابه با بیان اینکه مطالعات تاریخی نشان میدهد تلاشهای ارزشمندی برای بازخوانی و بازتولید اندیشههای سهروردی صورت گرفته است، اظهار داشت: از تلاشهای هانری کربن تا استاد نجفقلی حبیبی و سایر اندیشمندان، هر کدام گوشهای از حکمت سهروردی را بررسی کردهاند اما این تلاشها کافی نیست چرا که مسیر اندیشه ورزی پایان ناپذیر است.
معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تاکید بر ضرورت مواجهه جدید با اندیشههای سهروردی، گفت: امروز باید منطبق با دنیای جدید، فضای مجازی، هوش مصنوعی و تکنولوژیهای نو با این سنتها مواجه شویم و حرفهای جدی برای گفت و گو با جهان داشته باشیم.
وی خاطر نشان کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بنا بر رسالت و چشم انداز خود بر آن است تمهیدات لازم را برای ساخت بنای یادمانی شیخ شهابالدین سهروردی با همکاری موسسه پژوهشی حکمت سهروردی و همچنین شورای شهر سهرورد و فرمانداری خدابنده با حمایت جدی سازمان برنامه و بودجه در شهر سهرورد فراهم کند.
شهاب الدین یحیی ابن حبش بن امیرک ابوالفتوح سهروردی ملقب به شیخ شهابالدین، شیخ اشراق، شیخ مقتول و شیخ شهید، فیلسوف و حکیم مُتالّه قرن ششم هجری قمری در سال ۵۴۹ ه.ق در شهر سهرورد به دنیا آمد و در سال ۵۸۷ ه.ق در شهر حلب سوریه به دستور صلاح الدین ایوبی و توسط پسرش ملک ظاهر ایوبی به شهادت رسید.
سهروردی از برجستهترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.
حکمت اشراق که از سویی به تصریح موسس آن (شهاب الدین سهروردی) احیای حکمت نوری ایرانیان باستان است بیشترین سنخیت را با تعالیم بلند و آموزه های شیعی دارد و از این جهت از طرف حکما و متکلمان شیعی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.
"حکمت الاشراق" مهمترین و معروفترین کتاب سهروردی به زبان عربی است؛ او در این کتاب به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته و در مقدمه کتاب، خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند، او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب "حمکت الاشراق" عنوان کرده است.
"تلویحات"، "المقاومات" و "المشارع و المطارحات" هم از دیگر کتابهای مهم سهروردی به زبان عربی است.