به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان ؛غلامرضا محمدی در کارگروه شورای مهارت استان، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت آموزشهای مهارتی، تأکید کرد که تنها با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای نیروی کار میتوان به اشتغال پایدار دست یافت.
وی با اشاره به لزوم تحقق ۳۰ درصد از رشد اقتصادی هشت درصدی از طریق بهرهوری، تأکید کرد که ارتقای بهرهوری نیروی کار، نقشی کلیدی در این زمینه ایفا میکند.
محمدی با بیان اینکه آموزشهای مهارتی با افزایش بهرهوری و دستمزد نیروی کار مرتبط است، افزود:در بلندمدت، آموزش مهارتی بیشتر در یک سال میتواند حدود ۳ درصد به بهرهوری و ۱۰ درصد به دستمزد فرد بیفزاید. این در حالی است که برخی کشورها با تمرکز بر آموزشهای فنی و حرفهای، نرخ رشد بهرهوری خود را تا ۴ درصد افزایش دادهاند.
وی با بیان اینکه نظام آموزش مهارتی کشور در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت مناسبی ندارد، گفت: رتبه میانگین نظام آموزشی ایران در بین ۱۴۰ کشور حدود ۶۱ است یعنی دانشآموزان و دانشآموختگان کشور در سطح بالایی از مطالعه قرار دارند، اما در مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار رتبهای بسیار پایینتر یعنی ۱۳۶ را دارند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ناترازی کنونی در حوزه آموزش منجر به ایجاد شکاف توانمندی مهارتی شده که تقریبا از هر دو نفر یک نفر در بازار کار دچار فقر مهارتی است.
وی اضافه کرد:به دلیل پایین بودن سازگاری آموزشها با نیازهای بازار، کمتر از نیمی از افراد جویای کار قادر به بهرهبرداری از مهارتهای کسب شده و یافتن شغل مناسب هستند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: علاوه بر این، نظام آموزش عالی و فنی حرفهای تنها حدود ۲۸ درصد از نیازهای بازار را برآورده میکنند که این رقم تقریبا نصف میانگین جهانی است.
وی اضافه کرد: تغییرات سریع فناوری و نیازهای جدید، ضرورت بازنگری در نظامهای آموزشی را بیش از پیش آشکار میسازد.
محمدی افزود: مسئولیت اجتماعی شرکتها و سرمایهگذاریهای بلندمدت در توسعه زیرساختهای آموزشی به عنوان رویکردی استراتژیک و سودآور برای جامعه و مردم، مورد تأکید است.
وی گفت:به عنوان نمونه، معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی را برای توسعه زیرساختهای آموزش فنی و حرفهای در نظر گرفته و در وزارت نیرو، توافق شده است که ۱۰۰ کارگاه انرژیهای تجدیدپذیر و نوین در سراسر کشور تجهیز شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور ادامه داد: با توجه به پویا بودن بازار کار و نرخ بالای بیکاری و بیمهارتی در میان نسل جوان (۱۵ تا ۲۵ ساله)، نیاز است که با مشارکت فعال بخشهای اقتصادی و زیستبوم آموزش، همآفرینی و تحول در نظام آموزش مهارتی صورت گیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: این تغییر باید منجر به ایجاد چرخهای بین آموزش و اشتغال شود که بتواند نیازهای بازار را برآورده کند.