به گزارش خبرنگار ایرنا، غلامرضا محمدی روز چهارشنبه در کارگروه شورای مهارت استان با بیان اینکه در حوزه آموزشهای مهارتی، نگرانیهای جدی وجود دارد، افزود: چرخه اشتغال اهمیت دارد و فرایندی است که در آن کارجو با کسب شایستگی ها و مهارت های لازم، شغل مد نظر را با ارزیابی شایستگی های کنونی و دریافت آموزش ها به دست می آورد.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد از رشد اقتصادی هشت درصدی هدفگذاری شده در کشور باید از طریق بهرهوری محقق شود، گفت: عمدتا این مهم به بهرهوری نیروی کار مربوط است.
محمدی با بیان اینکه فردی که در یک سال آموزش مهارتی بیشتری ببیند، در بلندمدت حدود سه درصد به بهرهوری و ۱۰ درصد به دستمزد او افزوده میشود، افزود: در برخی کشورها، نرخ رشد بهرهوری به چهار درصد رسیده که نشان دهنده اهمیت جدی آموزشهای فنی و حرفهای است.
وی با بیان اینکه نظام آموزش مهارتی کشور در مقایسه با دیگر کشورها وضعیت مناسبی ندارد، گفت: رتبه میانگین نظام آموزشی ایران در بین ۱۴۰ کشور حدود ۶۱ است یعنی دانشآموزان و دانشآموختگان کشور در سطح بالایی از مطالعه قرار دارند اما در مهارتهای لازم برای ورود به بازار کار رتبهای بسیار پایینتر یعنی ۱۳۶ را دارند.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ناترازی کنونی در حوزه آموزش منجر به ایجاد شکاف توانمندی مهارتی شده که تقریبا از هر دو نفر یک نفر در بازار کار دچار فقر مهارتی است.
وی اضافه کرد:به دلیل پایین بودن سازگاری آموزشها با نیازهای بازار، کمتر از نیمی از افراد جویای کار قادر به بهرهبرداری از مهارتهای کسب شده و یافتن شغل مناسب هستند.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: علاوه بر این، نظام آموزش عالی و فنی حرفهای تنها حدود ۲۸ درصد از نیازهای بازار را برآورده میکنند که این رقم تقریبا نصف میانگین جهانی است.
وی اضافه کرد: تغییرات سریع فناوری و نیازهای جدید، ضرورت بازنگری در نظامهای آموزشی را بیش از پیش آشکار میسازد.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مسئولیت اجتماعی شرکتها و سرمایهگذاریهای بلندمدت در توسعه زیرساختهای آموزشی به عنوان رویکردی استراتژیک و سودآور برای جامعه و مردم، مورد تأکید است.
وی اظهار داشت:به عنوان نمونه، معاونت علمی ریاست جمهوری مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیاتی را برای توسعه زیرساختهای آموزش فنی و حرفهای در نظر گرفته و در وزارت نیرو، توافق شده است که ۱۰۰ کارگاه انرژیهای تجدیدپذیر و نوین در سراسر کشور تجهیز شود.
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور ادامه داد: با توجه به پویا بودن بازار کار و نرخ بالای بیکاری و بیمهارتی در میان نسل جوان (۱۵ تا ۲۵ ساله)، نیاز است که با مشارکت فعال بخشهای اقتصادی و زیستبوم آموزش، همآفرینی و تحول در نظام آموزش مهارتی صورت گیرد.
محمدی خاطرنشان کرد: این تغییر باید منجر به ایجاد چرخهای بین آموزش و اشتغال شود که بتواند نیازهای بازار را برآورده کند.