شناسهٔ خبر: 74119364 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

با ورود دستگاه قضایی؛

سهمیه‌ سوخت کامیون‌داران‌ در هرمزگان براساس میزان پیمایش افزایش پیدا می‌کند

بندرعباس - ایرنا - رییس‌کل دادگستری هرمزگان با تاکید بر اینکه با ورود دستگاه قضایی سهمیه‌ سوخت کامیون‌داران‌ در استان براساس میزان پیمایش افزایش پیدا می‌کند، گفت: طبق بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد مطالبه کامیون‌داران در خصوص میزان سوخت دریافتی به‌حق بوده و بر این اساس دستورات لازم برای رفع ایرادات از سوی سازمان‌های مسئول صادر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مجتبی قهرمانی عصر سه‌شنبه در نشست ویژه ستاد پیگیری سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دستگاه قضایی هرمزگان که با هدف تسریع در روند رسیدگی به مطالبات و مشکلات فعالان ناوگان حمل ونقل جاده‌ای در بندرعباس برگزار شد، با اشاره به موقعیت ویژه استان در حوزه حمل ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: گلایه‌ها و مطالبات اخیر کامیون‌داران و فعالان ناوگان حمل ونقل برون شهری، مبنی بر اینکه سوخت اختصاص یافته با میزان پیمایش واقعی آن‌ها مطابقت ندارد از جمله موضوعات مهم مرتبط با این حوزه در ماه‌های اخیر بوده است که بر این اساس دستگاه قضایی استان با توجه به وظیفه ذاتی خود برای گره‌گشایی از مشکلات اقشار مختلف مردم و دستورات اخیر رییس قوه قضاییه به این موضوع ورود کرده و بررسی‌های خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه رسیدگی به این موضوع با قید فوریت در دستور کار دستگاه قضایی هرمزگان قرار گرفته است، تصریح کرد: بر این اساس ضمن انجام کارشناسی‌های دقیق و فنی، دادستان مرکز هرمزگان، قاضی ویژه حوزه حمل ونقل و سازمان راهداری حمل ونقل جاده‌ای استان، پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شد که ایراد وارده از سوی کامیون‌داران در این خصوص صحیح و به‌حق هست و اشکالاتی در تخصیص و محاسبه سوخت بر اساس میزان پیمایش وجود داشته است.

قهرمانی تصریح کرد: همزمان با اقدامات دستگاه قضایی، مسئولان سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای کشور و مدیرکل فناوری اطلاعات راهداری کشور نیز این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌اند که در همین راستا نشستی با حضور مسئولان، مرتبطین و خود رانندگان و نمایندگان آن‌ها در بندرعباس برگزار شد و در نتیجه آن پس از انجام بررسی‌های دقیق کارشناسی، تصمیمات ویژه‌ای اتخاذ شد.

رییس‌کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: در نتیجه تدابیر اتخاذ شده در این نشست، مقرر شد مجدد دوربین‌های مربوط به کنترل تردد کامیون‌ها مورد بررسی قرار گیرند و چنانچه اشکالات و نواقصی در ثبت مسیر مشاهده شد فوری اصلاح شود.

وی یادآور شد: در خصوص بارنامه‌های رفت و برگشت کامیون‌ها که پیش از این، بارنامه برگشت مورد محاسبه قرار نمی گرفت نیز مقرر شد بررسی‌های لازم انجام گیرد و بر اساس پیمایش واقعی آن‌ها بارنامه برگشت هم محاسبه شود.

قهرمانی همچنین با بیان اینکه ملاک تصمیم گیری‌ها در اختصاص سوخت به کامیون‌ها پیمایش واقعی آن‌ها است، گفت: کامیون‌دارانی که در این خصوص قانونمند رفتار می‌کنند نه تنها نباید با زحمت و مشکلی مواجه شوند بلکه باید از تسهیلات ویژه‌ای نیز برخوردار شوند.

رییس‌کل دادگستری هرمزگان ادامه داد: با توجه به گلایه‌های رانندگان تعدادی از استان‌های مرکزی کشور که در مسیر بندرعباس به تهران، اجازه تردد از مسیر بندرعباس -سیرجان، یزد - تهران دارند و در سایر مسیرهای اصلی کشور که از لحاظ مسافت تقریباً همان بوده با محدودیت مواجه هستند؛ این موضوع نیز بررسی و دستورات لازم صادر شده است و این محدودیت‌ها خلاف حقوق شهروندی و آزادی‌های مشروع رانندگان بوده و گاهی حتی با سیاست‌های ترافیکی، پدافند غیرعامل و توسعه اقتصادی متوازن استان‌ها نیز در تعارض است.

پیگیر به‌روز رسانی جدول قواعد تخصیص سوخت به خودروها هستیم

سهمیه‌ سوخت کامیون‌داران‌ در هرمزگان براساس میزان پیمایش افزایش پیدا می‌کند

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های هوشمند سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشور نیز در این نشست اظهار کرد: جدول قواعد تخصیص سوخت بر اساس نوع خودرو مربوط به سال ۱۳۹۲ است و اقدامات لازم برای به روزرسانی و کارشناسی مجدد آن و افزایش ضریب‌ها در مرکز در حال پیگیری است و از رانندگان نیر نظرخواهی می‌شود.

عارف رومینا افزود: بعضی از گلایه‌های رانندگان وارد بوده و به‌زودی ایرادات رفع می‌شود و شارژ کارت سوخت به میزان پیمایش و نیاز واقعی خواهد شد.

وی بیان کرد: مشکل بارنامه‌های رفت و برگشتی که بارنامه برگشت سوخت اختصاص داده نمی‌شد فوری رفع می‌شود و به میزان سوخت بارنامه‌های برگشتی که قبلاً سوخت اختصاص نداده‌ایم نیز در کارت رانندگان شارژ می‌شود.

رومینا تصریح کرد: دوربین‌ها هم از لحاظ کمی و هم کیفی مجدد بررسی و به‌روز رسانی و رفع عیب می‌شوند و خطاهای احتمالی سامانه بررسی و رفع می‌کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های هوشمند سازمان راهداری و حمل‌ونقل کشور یادآور شد: در خصوص مسیرهای جایگزین اصلی مثل محور کهورستان، جهرم، شیراز، تهران و محور هرات اصفهان حق انتخاب برای رانندگان ایجاد می‌کنیم و تمامی موارد درخواست‌های به‌حق ایشان بررسی و اجابت می‌کنیم؛ بعضی از خواسته‌ها مثل کنار گذاشتن سامانه «داب» با تخصیص سوخت روزانه ۶۰ لیتر به خودروهای بسیار فرسوده امکان پذیر و موجه نیست.

رومینا ادامه داد: برخورد با بارنامه‌های صوری همچنان با جدیت ادامه دارد و رانندگانی که سالم و قانون‌مند کار می‌کنند نه تنها نباید با کمبود مواجه شوند بلکه باید تشویق هم شوند.