شناسهٔ خبر: 73968253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان خبر داد

ایجاد طرح نوآورانه «ترنم دانش» در اداره‌ پژوهش شهرداری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان از اجرای طرح «ترنم دانش» در اداره پژوهش شهرداری این کلان‌شهر خبر داد.

صاحب‌خبر -

مرتضی نصوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مشکلاتی که می‌توان آن‌را به‌عنوان مشکل کلیدی برای رده مدیران در تمام ادارات و سازمان‌ها از جمله شهرداری اصفهان و مجموعه‌های زیر نظر آن، عنوان کرد، ضیق وقت برای بررسی بسیاری از گزارش‌ها، نامه‌ها، صورت‌جلسات، حضور در بسیاری از جلسات برای دریافت گزارش‌های امور انجام شده است؛ چه بسا آن مشکل و یا موضوعی که مدیر یا مسئول، در حال برگزاری جلسه‌ای برای آن است و در عین حال، فرصت هم نمی‌کند موارد مذکور را مطالعه کند یا در جلسات شرکت کند؛ گاهی ممکن است در راستای برگزاری جلسات قبلی، حل شده باشد و نتیجه آن در گزارش‌ها و طرح‌ها برای این مدیر ارسال شده باشد، اما مدیر با وجود جلسات پی‌درپی، فرصت نمی‌کند نتایج را بخواند و از روند آن مطلع شود و این در واقع به قول اهلِ منطق نقضِ غرض می‌شود.

وی افزود: این مهم به‌ویژه برای پروژه‌های پژوهشی نیز مصداق و موضوعیت دارد که در بعضی مواقع چندصد صفحه و گاهی نزدیک به هزار صفحه، گزارشی از پروژه‌ای پژوهشی که انجام شده است، روی میز مدیر قرار گرفته است و رؤیت نمی‌شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: به طور مشخص و از روی فرض در مدیریت شهری، برای مدیران بالادستی و اعضای شورا و شهرداران استان و شهردارانِ کشور لازم است از محتوای پژوهش‌ها با اطلاع باشند و توجه و صرافت لازم را داشته باشند که در برخی کارها و اموری که در شرف انجام است؛ موازی‌کاری نباشد، از این‌رو شایسته است که از نتایج پژوهش‌ها با خبر باشند، همچنین در گزارش‌هایی که به مردم می‌دهند، مستند و قابل دفاع صحبت کنند و شهروندان را نیز به‌طور علمی و روشن نسبت به انجام کارهایی که اتفاق می‌افتد، آگاه سازند.

نصوحی خاطرنشان کرد: با توجه به موارد مطرح شده و با توجه به کیفیت عملی ساختن راهکاری که خود دوباره از مسیر برگزاری جلسه نگذرد، بعد از تأملی در این رابطه، به‌ویژه که از سمت اداره پژوهش این طرح پیشنهاد می‌شد، راه حلی مبنی بر ارائه کاربست (استخراج‌شده از پروژه‌های پژوهشی) و پیرو آن مطالعه و تدوین «کاربست» در دستور کار قرار گرفت و برای این مدل کاربست‌ها به‌طور اختصاصی عنوان «ترنم دانش» در نظر گرفته شد.

وی افزود: کاربست‌ها و در واقع ترنم دانش‌ها را می‌توان به مثابه یک نمودار، نقشه، گراف، جدول و یا جمله استخراج شده مهم، تأثیرگذار و توضیح‌دهنده از یک پروژه پژوهشی در نظر گرفت.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با اشاره به بعضی نتایج و شواهد اثربخشی برای این طرح گفت: وقتی برای نخستین شماره‌های ترنم دانش (پس از ارسال نامه و پیوست کردن طرح کاربست در آن نامه‌ها) بازخورد گرفته شد؛ متوجه شدیم با توجه به یک صفحه‌ای بودن طرح‌های ترنم دانش، بیشتر دریافت‌کنندگان طرح را دیده و مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است، وقتی در نمایشگاه‌های برگزارشده در دانشگاه‌ها، همچنین نمایشگاه هفته پژوهش، طرح‌های ترنم دانش، در غرفه‌ای مجزا روی تخته‌شاسی چاپ‌شده و ارائه شد، شاهد رضایت و تشویق مراجعان اعم از شهروندان و مدیران و مسئولان بودیم.

نصوحی ادامه داد: در صحبت‌ها و نوشتار شهردار و اعضای شورا، با دفاع کردن از پروژه‌های پژوهشی، مشخص می‌شود که اثربخشی نسبیِ ترنم دانش‌ها محقق شده است؛ ترنم دانش‌ها به‌دلیل طراحی بصری جذاب و ساده، می‌توانند اطلاعات پیچیده را به‌صورت قابل فهم و جذاب برای عموم ارائه دهند، همچنین به‌عنوان ابزاری مؤثر برای ارتباط با ذی‌نفعان مختلف از جمله شهروندان، مقامات محلی و دیگر سازمان‌ها عمل کنند و با ارائه اطلاعات به‌صورت بصری برای شهروندان، این امکان را فراهم می‌سازند که مردم با پروژه‌ها و در واقع با خدمات مدیریت شهری بیشتر آشنا شوند.

وی اظهار کرد: تصمیم‌گیرندگان می‌توانند با استفاده از ترنم دانش‌ها، داده‌ها و نتایج پژوهش‌ها را سریع‌تر و آسان‌تر تحلیل کنند، انتشار اطلاعات به‌صورت ترنم دانش می‌تواند به افزایش شفافیت در فعالیت‌های شهرداری و پژوهش‌های انجام شده کمک کند، ارائه کاربست‌ها در قالب ترنم دانش از پروژه‌های پژوهشی به شکل جذاب، می‌تواند به جلب سرمایه‌گذاری‌های بیشتر، اعم از خصوصی یا دولتی کمک کند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان تصریح کرد: ترنم دانش‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند و می‌توانند به راحتی به اشتراک گذاشته شوند، همچنین می‌توانند اطلاعات کلیدی را به‌صورت خلاصه و متمرکز ارائه دهند که برای مخاطبان، این زمان‌سنجی، بسیار مفید است.

نصوحی گفت: طرح ترنم دانش به‌عنوان یک طرح اصلاح‌گر و فرایندساز شناخته می‌شود، گرچه برای بهترشدن این شیوه اجرا، همواره در تبادل نظر، تعامل و اندیشه با دوستان و همکاران هستیم و بر آن هستیم تا رفته‌رفته آن را تقویت کنیم و چه‌بسا وقتی تعداد طرح‌ها زیاد شد، به شکل کتابی منتشر کنیم.

وی با بیان اینکه این طرح راهکار مؤثری برای برجسته‌سازی اقداماتِ پژوهشی، برای واحدهای پژوهش در تمام اداره‌ها و سازمان‌ها از جمله شهرداری‌ها در اصفهان و دیگر کلان‌شهرها خواهد بود، گفت: تاکنون ۱۴ شماره از کاربست پروژه‌های پژوهشی تحت عنوان ترنم دانش، تدوین، طراحی و منتشر شده است و این روند همچنان ادامه دارد.