به گزارش ایرنا، دبیر این همایش گفت: با توجه به موضوعات و مسالههای خاص مناطق سردسیری در بخش نگهداری رویههای آسفالتی و با رویکرد بررسی چالشها ، این همایش با حضور استادان این بخش برگزار شده است.
محسن ورزشکار افزود: در این همایش راهکارهای لازم برای حل چالشهای پیش روی استان برای نگهداری راهها مورد بررسی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: تلاش میشود با برگزاری این همایش و ارائه راهکاری علمی سطح بهرهوری از راهها ارتقا یابد و همچنین صرفهجویی در هزینهها شود.
وی اضافه کرد: دمای هوا در فصلهای سرد سال در چهارمحال و بختیاری نسبت به دیگر مناطق کشور بسیار پایین است به همین دلیل قیری که در این استان استفاده میشود با دیگر مناطق متفاوت است.
ورزشکار افزود: به دلیل شرایط خاص استان تلاش میشود تامین قیر و آسفالت در استان متناسب با شرایط آب و هوایی و دمای استان تامین و تولید شود.
مدیرکل دفتر فنی وایمنی استانداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به چالشهای نگهداری رویههای آسفالت در مناطق سردسیر به خصوص در مناطق سختگذر و سردسیر استان گفت: با توجه به ویژگیهای اقلیمی استان و پیامدهای که به دلیل اختلاف قابل توجه دما بین روز و شب و فصلهای مختلف وجود دارد و یخبندان و ذوب مکرر این مساله، باعث ترکخوردگی و پوسته شدن آسفالت و رویه آسفالت میشود و نفوذ رطوبت به لایههای زیرین افزایش مییابد.
داریوش رضایی افزود: تفاوت دما و همچنین ارتفاعات کوهرنگ، شهرکرد، فارسان، بروجن نشان از این است که اختلاف دمای زیادی بین فصول و همچنین شبانه روز در سطح استان است و کم بودن فصل کاری استان که تنها پنج ماه از سال امکان اجرای کارهای عمرانی وجود دارد، مشکلات زیادی در اجرای طرحهای عمرانی به خصوص راهسازی به وجود آورده است.
به گفته وی، هماکنون در اجرای طرحهای عمرانی و میدانی با کمبود بودجه مواجه هستیم که بیشترین هزینه راهسازی برای اجرای تعمیرات اضطراری هزینه میشود و برای اجرای طرحهای نگهداری و پیشگیرانه اعتبارات کمی اختصاص داده میشود.
وی گفت: مخلوط آسفالت گرم سنتی، مقاومت کافی را برای یخزدگی و نمکپاشی ندارد و لازم است برنامههای راهسازی در مناطق مختلف کشور بر اساس شرایط جغرافیایی و آب و هوایی تدوین و اجرایی شود و به جای استفاده از آسفالت گرم در مناطق مختلف، آزمون بهکارگیری آسفالت نیمه گرم پلیمری و رویهای محافظ در سطح جادهها انجام شود تا انسجام لایههای زیرین را افزایش دهد.
رضایی بر همکاری بیشتر بین دانشگاه و دستگاه اجرایی و مجموعههای استان تاکید کرد و گفت: در استانداری استان این آمادگی وجود دارد که در قالب طرحهای پژوهشی کوتاه مدت سه تا ۶ ماهه قرارداد برای اجرای روشهای نوین منعقد شود.
به گفته وی، از سازمان حمل و نقل جادهای درخواست است که اعتبارات ویژه و اضطراری برای اجرای طرحهای راهسازی در استان با توجه به اقلیم استان در نظر گرفته شود.
وی گفت: تدوین آییننامه ویژه نگهداری راه در مناطق سردسیر و کوهستانی یک ضرورت است و میطلبد که اعتبارات پیشگیرانه مستقل به اجرای طرحهای راهسازی استان اختصاص داده شود.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از سه هزار و ۷۳۹ کیلومتر راه ارتباطی شامل راههای اصلی، فرعی و روستایی است.در استان چهارمحال و بختیاری ۲۷۰ کیلومتر بزرگراه، ۷۵۸ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۷۱ کیلومتر راه روستایی است.