شناسهٔ خبر: 73957945 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

چالش‌های اقلیمی پروژه‌های راه‌سازی چهارمحال و بختیاری را محدود کردند

شهرکرد-مدیرکل دفتر فنی و ایمنی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به چالش‌های اقلیمی و مالی پیش‌روی پروژه‌های راه‌سازی، بر ضرورت بازنگری در شیوه‌های اجرایی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، داریوش رضایی صبح یک شنبه در همایش چالش‌های نگهداری رویه‌های آسفالت در مناطق سردسیر با اشاره به اقلیم سردسیر و کوهستانی منطقه، بر ضرورت بازنگری در شیوه‌های نگهداری و تعمیر راه‌های آسفالتی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه تفاوت دمای شب و روز در ارتفاعات کورنگ شهرکرد، فارسان و بروجن موجب بروز ترک‌خوردگی، نفوذ رطوبت و آسیب به روسازی راه‌ها می‌شود، اظهار داشت: این شرایط باعث کاهش فصل کاری به کمتر از پنج ماه در سال شده و بر اجرای عملیات راه‌سازی اثر منفی گذاشته است.

مدیرکل دفتر فنی استانداری، از تمرکز بر تعمیرات اضطراری به‌جای نگهداری پیشگیرانه، کمبود بودجه، افزایش هزینه‌های بلندمدت و تعطیلی کارگاه‌ها در فصل سرما به‌عنوان چالش‌های اصلی در حوزه راه‌های استان نام برد و افزود: استفاده از آسفالت گرم سنتی پاسخگوی نیازهای اقلیم استان نیست و باید فناوری‌هایی نوین نظیر آسفالت نیمه‌گرم پلیمری، اضطریستیل و میک در قالب پروژه‌های پایلوت جایگزین شود.

وی با اشاره به مزایای فناوری FDR در افزایش دوام لایه‌های زیرین و کاهش مصرف مصالح جدید، خواستار شکل‌گیری همکاری‌های بین بخشی میان دانشگاه‌ها، نهادهای اجرایی و مجموعه مدیریتی استان شد و اعلام کرد: استانداری چهارمحال و بختیاری آمادگی انعقاد قراردادهای پژوهشی کوتاه‌مدت برای ارزیابی و اجرای روش‌های نوین را دارد.

مدیرکل دفتر فنی و ایمنی استانداری چهارمحال و بختیاری همچنین با تأکید بر ضرورت تخصیص اعتبارات ویژه به مناطق سردسیر، خواستار اصلاح سیاست‌های ملی در حوزه راه‌سازی و تدوین آئین‌نامه‌های اختصاصی برای نگهداری راه‌ها در این مناطق شد و گفت: این رویکرد علاوه بر کاهش هزینه‌های بلندمدت، مانع هدررفت منابع ملی خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از همراهی دستگاه‌های اجرایی و همکاری مدیران استانی، تأکید کرد: ساخت و نگهداری راه‌های پایدار و ایمن نقش مهمی در رونق اقتصادی، ارتقای اجتماعی و توسعه گردشگری استان ایفا می‌کند.