به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از آموزش و پرورش، رضوان حکیمزاده با اشاره به اینکه دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش ابتدایی با محوریت اصلاح روشهای تدریس، تقویت محیطهای یادگیری و بهرهگیری از فناوریهای نوین آموزشی، فصل تازهای در ارتقا کیفیت آموزش در مدارس دولتی کشور گشوده است، اظهار کرد: محتوای دوره در دو محور اصلی طراحی شده است؛ نخست، مدرسه تراز سند تحول بنیادین بهعنوان افق راهبردی برنامهها، و دوم، توانمندسازی معلمان با تمرکز بر اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیطهای یادگیری.
وی افزود: در این راستا، سه حوزه کلیدی بهعنوان محور محتوای آموزشی دوره تعریف شده است که شامل ارتقای صلاحیتهای حرفهای معلمان در زمینههایی همچون روشهای نوین تدریس، طراحی آموزشی و پژوهشهای مدرسهای، ایجاد محیط مثبت یادگیری با تأکید بر تعامل مؤثر، نشاط آموزشی و چیدمان متناسب با کار گروهی در کلاس درس و استفاده هدفمند از فناوریهای نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری معکوس و ترکیبی در ارتقای فرایندهای یاددهی-یادگیری است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فرایند طراحی محتوا اظهار کرد: محتوای این دوره با مشارکت اساتید دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیئت علمی علوم تربیتی و معلمان و کارشناسان با تجربه تدوین شده است و بر نیازهای واقعی مدارس و کلاسهای درس تمرکز دارد.
حکیمزاده افزود: مدل اجرای این دوره به صورت تلفیقی طراحی شده است، بهگونهای که هم از ظرفیت آموزش حضوری برای تغییر نگرشها و تعمیق مفاهیم استفاده میشود و هم از بستر آموزش مجازی برای تداوم یادگیری بهرهگیری شده است، سامانه یادگیری مجازی که بهصورت رسمی راهاندازی شده، بستری است که بیش از ۳۴۰ هزار معلم، آموزگار و مدیر در آن ثبتنام و نیازهای آموزشی خود را اعلام کردهاند.
وی با تأکید بر استفاده از بازخوردهای استانی، تجارب ملی و الگوهای بینالمللی در طراحی این دوره گفت: طراحی محتوای آموزشی بر پایه تحلیل دقیق بازخوردهای معلمان در سراسر کشور انجام شده و تجربههای نوآورانه جهانی نیز به غنای این محتوای کاربردی افزوده است.
وی خاطرنشان کرد: امید است که این دوره بتواند آغازگر تحولی عمیق در آموزش ابتدایی کشور باشد و نقش مؤثری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایفا کند.