شناسهٔ خبر: 73865537 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دوره‌های تلفیقی حضوری و مجازی توانمندسازی معلمان ابتدایی آغاز شد

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: دوره کشوری توانمندسازی نیروی انسانی در آموزش ابتدایی با محوریت اصلاح روش‌های تدریس، تقویت محیط‌های یادگیری و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین آموزشی در ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس دولتی به صورت حضوری و مجازی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در تشریح ابعاد محتوایی و اجرایی این دوره ملی اظهار کرد: محتوای دوره در ۲ محور اصلی «مدرسه تراز سند تحول بنیادین» به‌عنوان افق راهبردی برنامه‌ها، و «توانمندسازی معلمان» با تمرکز بر اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری طراحی شده است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا سه حوزه کلیدی به‌ عنوان محور محتوای آموزشی دوره تعریف شده است گفت: ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان در زمینه‌هایی همچون روش‌های نوین تدریس، طراحی آموزشی و پژوهش‌های مدرسه‌ای؛ ایجاد محیط مثبت یادگیری با تأکید بر تعامل مؤثر، نشاط آموزشی و چیدمان متناسب با کار گروهی در کلاس درس و همچنین استفاده هدفمند از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی، یادگیری معکوس و ترکیبی در ارتقای فرآیندهای یاددهی-یادگیری سه حوزه کلیدی این دوره آموزشی است.

حکیم‌زاده با اشاره به فرآیند طراحی محتوا اظهار کرد: محتوای این دوره با مشارکت اساتید دانشگاه فرهنگیان، اعضای هیات علمی علوم تربیتی، معلمان و کارشناسان با تجربه تدوین شده و بر نیازهای واقعی مدارس و کلاس‌های درس تمرکز دارد.

دوره‌های تلفیقی حضوری و مجازی توانمندسازی معلمان ابتدایی آغاز شد

وی افزود: مدل اجرای این دوره به صورت تلفیقی طراحی شده است، به‌ طوری که هم از ظرفیت آموزش حضوری برای تغییر نگرش‌ها و تعمیق مفاهیم استفاده می‌شود و هم از بستر آموزش مجازی برای تداوم یادگیری بهره‌گیری شده است، سامانه یادگیری مجازی که به‌ صورت رسمی راه‌اندازی شده، بستری است که بیش از ۳۴۰ هزار معلم، آموزگار و مدیر در آن ثبت‌نام و نیازهای آموزشی خود را اعلام کرده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر استفاده از بازخوردهای استانی، تجارب ملی و الگوهای بین‌المللی در طراحی این دوره گفت: طراحی محتوای آموزشی بر پایه تحلیل دقیق بازخوردهای معلمان در سراسر کشور انجام شده و تجربه‌های نوآورانه جهانی نیز به غنای این محتوای کاربردی افزوده است.

وی اظهار امیدواری کرد که این دوره بتواند آغازگر تحولی عمیق در آموزش ابتدایی کشور باشد و نقش مؤثری در تحقق اهداف سند تحول بنیادین ایفا کند.