شناسهٔ خبر: 728381 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گزارش مراسم بزرگداشت احمدی گیوی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی

مهدی محقق: چراغ علم و فرهنگ را برای نسل‌های بعد روشن نگه‌ داریم

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با تجلیل از حسن احمدی گیوی عنوان کرد: دانشمندان بزرگ این مرز و بوم از میرداماد گرفته تا علامه طباطبائی و امام خمینی (ره) و استاد شهید مرتضی مطهری چراغ علم و فرهنگ این مرز و بوم را روشن نگه داشتند و ما باید این چراغ را برای نسل‌های آینده روشن نگه داریم.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم بزرگداشت حسن احمدی گیوی، استاد زبان‌شناس و دستورنویس ادبیات فارسی بعدازظهر دیروز (دوشنبه 13 مرداد) با حضور مهدی محقق، بها‌ءالدین خرمشاهی، عبدالعلی ادیب برومند و حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد.

مهدی محقق در ابتدای این برنامه گفت: بسیاری از ادیبان آذری از آنجا که زبان فارسی را زبان معارف، فلسفه و شعر می‌دانستند به این زبان خدمات ارزنده‌ای ارائه کردند. 

وی اضافه کرد: سال گذشته برای 17 نفر از آذری‌هایی  که به زبان فارسی خدمت کرده‌اند، بزرگداشت برگزار کردیم و  با مراسم نکوداشت سلیم نیساری، حسن انوری و حسن احمدی گیوی تعداد این مراسم به 20 می‌رسد. مرحوم احمدی گیوی کسی بود که همیشه در مراسم ما خندان حاضر می‌شد. او تمام عمرش را به تالیف کتاب گذراند و از نخستین همکاران دهخدا در تدوین لغت‌نامه که خدمت بزرگی به زبان فارسی هم به حساب می‌آید،‌ بود. 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران افزود:‌ مراسم نکوداشت استاد احمدی گیوی یکصد و بیست و نهمین مراسمی است که اینجا برگزار می‌کنیم و خواسته ما این بود که بزرگداشت‌نامه‌هایی که منتشر می‌شد،‌در مدارس پخش شوند تا این بزرگان، الگوی نسل جدید ما باشند.

 محقق با تاکید بر این‌که برای چاپ کتاب‌ها و بزرگداشت‌نامه‌ها از پول انجمن خرج نشده است، اظهار کرد: در ایران سابقه نداشته که چنین مراسمی برگزار شود و بدون این‌که حتی یک شاهی هم از پول دولت خرج شود، این تعداد کتاب به چاپ برسند. 

وی ادامه داد: وقتی فرنگیان می‌گفتند با مرگ ابن‌ رشد و تدفین وی در قرطبه (کوردوبا) چراغ فرهنگ علمی در جهان اسلام خاموش شد،‌ ما برای مقابله با این نظریه همایشی با حضور 30 استاد خارجی و 30 نفر از استادان داخلی برگزار کردیم و 40 کتاب هم منتشر کردیم. اگر فرهنگ غنی‌مان را فراموش کنیم، بدون شک مانند برخی کشورهای عقب‌مانده افریقایی می‌شویم. من در بیش از 40 کشور سخنرانی کرده‌ام و به صراحت می‌گویم هیچ‌کدام از آنها دانشمندانی مانند عالمان ایرانی ندارند. 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با انتقاد از نگاه برخی کشورها به دانشمندان ایران زمین گفت: وقتی در کشورهای عربی ابن سینا و فارابی را ننگ جهان اسلام می‌دانند؛ ابن سینایی که چراغ علم پزشکی را حتی در اروپا روشن کرد، ما نباید بیکار بنشینیم و لازم است از این کشورها تبری بجوییم. دانشمندان بزرگ این مرز و بوم از میرداماد گرفته تا علامه طباطبائی و امام خمینی (ره) و استاد شهید مرتضی مطهری چراغ علم و فرهنگ این مرز و بوم را روشن نگه داشتند و ما باید این چراغ را برای نسل‌های آینده روشن نگه داریم. 

وی همچنین گفت: احمدی گیوی همواره در تمام مجالس ما با چهره‌ای متبسم حاضر می‌شد. او روزهای عید فطر در منزلش مهمانی برپا می‌کرد و با چه گشاده‌رویی از مهمانانش استقبال می‌کرد. وجود او مایه برکت بود و خوشحالیم که برای بازگو کردن جزئی از خدمات ایشان به زبان فارسی اینجا جمع شده‌ایم. 

گزارش تکمیلی این مراسم متعاقباً منتشر می‌شود.

نظر شما