شناسهٔ خبر: 727159 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:

باید چراغ علم و فرهنگ را برای نسل‌های آینده زنده نگاه داریم/ بزرگداشت‌نامه مفاخر در مدارس توزیع شود

مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه فرهنگ کشور ما غنی است و اگر آن را فراموش کنیم، مثل کشور اوگاندا و گامبیا می‌شویم گفت: باید چراغ علم و فرهنگ را برای نسل‌های آینده زنده نگاه داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر حسن احمدی گیوی، استاد فقید رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران و از همکاران زنده‌یاد دهخدا عصر روز دوشنبه 13 مردادماه به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و با حضور چهره‌هایی مانند مهدی محقق، بهاءالدین خرمشاهی، ادیب برومند، حسن انوری، نصرت فیروزپور و همچنین مجید خدابخش استاندار اردبیل، خلخالی‌های مقیم مرکز و نیز خانواده زنده‌یاد احمدی در محل این انجمن در تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه مهدی محقق رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی به عنوان میزبان برنامه، به پاسداشت‌هایی که در دو دوره فعالیتش در این انجمن برای بزرگان علم و فرهنگ و دانش ایران برپا کرده است، اشاره کرد و گفت: ما برای 17 نفر از آذربایجانی‌هایی که به زبان فارسی خدمت کرده‌اند، مجلس بزرگداشت گرفته‌ایم و با مراسم‌هایی که برای استاد سلیم نیساری، حسن انوری و امروز برای احمدی گیوی برگزار شده است، تعداد بزرگداشت‌هایی که برای ذربایجانی‌هایی که تمام همتشان را در ترویج زبان و ادبیات فارسی گذاشته‌اند، گرفته‌ایم، به 20 مراسم می‌رسد.

محقق سپس بار دیگر به فعالیت‌هایی که در دو دوره حضور او در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برپا شده است، اشاره و تاکید کرد: ما در دوره اول 14 سال در خدمت انجمن بودیم که در این مدت برای بیش از 30 نفر از مفاخر بزرگداشت گرفتیم و الان شماره 129 این بزرگداشت‌نامه‌ها منتشر شده است. ما درخواست داشته‌ایم که این بزرگداشت‌نامه‌ها را در مدارس پخش کنند تا فرزندان این مرز و بوم بدانند چه بزرگانی در آن زیسته‌اند. ما جناحی عمل نکرده‌ایم و از هر طیفی تنها به دلیل خدمات آن فرد به علم و فرهنگ، تجلیل کرده‌ایم و الحمد لله چه در آن 14 سال و چه در این 4، 5 ماهی که مجدداً به انجمن آمده‌ام، همواره مورد استقبال بوده‌ایم.

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: تاکنون حدود 40 کتاب چاپ کرده‌ایم بدون اینکه یک شاهی از پول انجمن بگیریم.

وی همچنین گفت: فرهنگ کشور ما غنی است و اگر آن را فراموش کنیم، می‌شویم مثل کشور اوگاندا و گامبیا. ما باید چراغ علم و فرهنگ را برای نسل‌های آینده زنده نگاه داریم و خوشحالیم که اهدافمان مورد استقبال قرار می‌گیرد.

وی درباره مرحوم احمدی گیوی هم یادآور شد: آقای گیوی همواره با چهره‌ای خندان در مجالس ما حاضر می‌شد و تمام عمرش را به تالیف کتاب گذراند. او از همکاران آغازین و ابتدایی مرحوم دهخدا در تدوین لغتنامه و نیز از یاران مخلص شخص او بود. وجود احمدی گیوی مایه افتخار این مملکت بود و ما هم با برپایی این مجلس فقط خواستیم که جزئی از این خدمات را جبران کنیم.

بر اساس این گزارش، حسن احمدی گیوی نویسنده، پژوهشگر، ادیب و استاد دانشگاه بود. وی مدرک دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران دریافت کرد و سال‌ها در این دانشگاه و دانشگاه‌های دیگر از جمله علامه طباطبائی دانشگاه آزاد واحدهای شمال و خلخال تدریس کرد. احمدی گیوی از معروف‌ترین شاگردان بدیع‌الزمان فروزانفر به شمار می‌رفت. از وی تاکنون بیش از 50 جلد اثر در حوزه دستور زبان و ادبیات فارسی منتشر شده است. احمدی گیوی در سال 1391 در رشته ادبیات، به عنوان چهره ماندگار انتخاب شد.

گزارش تکمیلی مراسم بزرگداشت این استاد فقید رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران متعاقباً ارسال می‌شود.

نظر شما