به گزارش خبرنگار آنا، رضامراد صحرایی، وزیر پیشین آموزش و پرورش، در نشست خبری حکمرانیپژوهی و علمپژوهی شهید رئیسی در نظام تعلیم و تربیت به مناسبت گرامیداشت مقام والای شهید آیتالله سیدابراهیم رئیسی، با تأکید بر بُعد کمتر دیدهشده معلمی ایشان اظهار داشت: شهید رئیسی یک معلم بود و این وجه از شخصیت او، در سایه جایگاه سیاسی و اجراییاش مغفول مانده بود. هم در تبیین مسائل زبان گویای معلمان بود و هم شاگردان زیادی در محضرش درس آموخته بودند که به سبک معلمانه او به نیکی یاد میکردند.
صحرایی در ادامه گفت: در یکی از جلسات سفرهای استانی، که به منطقه ۱۵ تهران و مسجد معروف ابوذر رفته بودیم، امام جماعت آن مسجد که از چهرههای انقلابی شناختهشده است، برای نخستینبار به این مسئله اشاره کرد و گفت زمانی که رئیس مدرسه مروی بودم، از جمله مدارسی که دانشگاه دائماً نسبت به پاسخگویی استادانش حساسیت داشت، شهید رئیسی از جمله استادانی بود که حضور و تدریسش حسابشده و با اهمیت تلقی میشد.
وی با اشاره به دغدغههای شهید رئیسی در حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: جهتگیری شهید رئیسی در این حوزه، بازگشت به اصل انقلاب اسلامی و پیام آن برای تربیت انسان بود. انقلاب اسلامی این فرصت بزرگ را به وجود آورد که نظام مقدس جمهوری اسلامی در زمینه تربیت انسان از دیگر نظامهای سیاسی پیشی بگیرد.
وزیر سابق آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: تربیت انسان امری پیچیده و چند وجهی است. از حکمرانی نیز دشوارتر است، چون مخاطبش انسانی است با تفاوتهای درونی. شهید رئیسی این موضوع را بهخوبی درک کرده بود. در جلسات مختلف، ایشان بهویژه در شورای انقلاب فرهنگی، بر سند تحول بنیادین تأکید داشتند.
وی افزود: در یکی از این جلسات، خود آقای رئیسجمهور برای هر وزارتخانه اولویت تعیین کرده بود. در وزارت آموزشوپرورش نیز کنار ابلاغیههای کلان، ۱۴ اولویت برای اجرای سند تحول به بنده ابلاغ کردند. هدف این بود که سند تحول از حالت شعار خارج شده و اجرایی شود. نقشه راه ۱۴۱۲ نیز با همین نیت تدوین شد.
رضامراد صحرایی در ادامه سخنانش از تمرکز ویژه دولت سیزدهم بر تحول در مناطق محروم گفت: ۲۰ درصد از مدارس کشور، بهویژه در مناطق محروم، در فرایند تحول قرار گرفتند. تقویت جایگاه معلم و تبدیل مدرسه به اولویت جدی، از جمله دستاوردهای این دوره بود.
وی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در زمان شیوع کرونا گفت: در آن زمان، وزیر وقت با درک خطر تعطیلی مدارس و با وجود محدودیتهای مالی، تأکید کرد: مدارس باید باز شوند. برخلاف آنچه پیشبینی میشد، هیچ تهدیدی متوجه دانشآموزان نشد، اما بعدها متوجه شدیم که چه آسیب بزرگی بهواسطه تعطیلی مدارس به نظام تربیتی وارد شد؛ آسیبی که هنوز هم جبران نشده است.
وی با اشاره به تصویب و اجرای قانون رتبهبندی معلمان در دولت سیزدهم افزود: ده سال بود که این قانون تصویب شده بود ولی هر سال در مرحله بودجهریزی متوقف میشد. در همین دولت بود که این قانون اجرایی شد. با اجرای آن، جایگاه معلم ارتقا پیدا کرد و مدرسه مرجعیت خود را بازیافت. مؤسسات کنکور دیگر تعیینکننده نبودند؛ بلکه معلم و کتاب درسی دوباره در مرکز نظام آموزشی قرار گرفتند.
صحرایی به دستاوردهای زیرساختی دولت سیزدهم در حوزه آموزشوپرورش نیز اشاره کرد و گفت: در این دولت، روزانه هشت مدرسه ساخته شد. در صد روز اول دولت، شنیدم که ۱۷۰۰ مدرسه افتتاح شده است. البته رئیسجمهور عزیز ما هم به درستی تأکید داشتند که ساخت مدرسه در یک ماه انجام نمیشود، اما نشاندهنده شروع یک حرکت بزرگ بود.
وی با اشاره به حضور شهید رئیسی در دانشگاه فرهنگیان، این اقدام را نشانه توجه عمیق وی به تربیت معلم دانست و گفت: ایشان بهدنبال ساختار یا قوانین جدید نبودند، بلکه اجرای قوانین موجود را پیگیری میکردند. پرهیز شهید رئیسی از ایجاد تفرقه و حتی در گفتوگوهای صمیمی با مردم، حاوی پیام تربیتی بود؛ اینکه ما باید در مسیر وحدت و همدلی حرکت کنیم.
همچنین کتاب دستاوردهای تحولی نظام تعلیم و تربیت در دوران شهید جمهور با حضور عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رضامراد صحرایی، وزیر سابق آموزش و پرورش رونمایی شد.
رضا مراد صحرایی، وزیر سابق آموزش و پرورش، در نشست حکمرانی پژوهی و روایت پژوهی شهید رئیسی که امروز در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، با بیان اینکه شهید رئیسی به تعلیم و تربیت اسلامی اعتقاد راسخ داشت، اظهار کرد: ایشان آگاه بودند که اگر نظام آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی استوار شود، شکوفایی قطعی کشور در پی خواهد داشت. به همین دلیل، شهید رئیسی به ارکان این نظام توجه ویژهای داشتند.
وی با اشاره به ارکان اصلی این نظام، تأکید کرد: خانوادهها، خود دانشآموزان و تربیت آنها برای آینده، و همچنین معلمان، همگی از جمله محورهای مورد توجه شهید رئیسی بودند.
صحرایی افزود: ایشان معتقد بودند که اگر معلمان قوی باشند، کشور نیز قوی خواهد بود و آموزش و پرورش قوی از مدرسهای قوی به دست میآید که مدرسهای قوی است که معلم قوی داشته باشد.
وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه گفت: شهید رئیسی همواره بر تحول بنیادین تأکید داشتند و در دولت ایشان نقشهراه برای سند تحول بنیادی تا افق ۱۴۱۲ نوشته شد. به گفته صحرایی، در دولت شهید رئیسی و در برنامه هفتم توسعه، تحول بنیادین به طور جدی وارد برنامههای اجرایی شد و ۳۸ حکم در برنامه هفتم توسعه به این موضوع اختصاص یافت.
وی همچنین به مباحثی چون تربیت معلم، امور تربیتی، خانواده، کودک، ساخت مدارس و... اشاره کرد که در دولت شهید رئیسی از اهمیت ویژهای برخوردار بودند. از دیگر اقدامات مهم در این دوره، تصویب ضوابط کیفیت بخشی به دانشگاه فرهنگیان بود.
صحرایی به یادآوری کرد: شهید رئیسی برای نخستین بار هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان را تشکیل داده و نظام مسائل این دانشگاه را در جلسهای معروف تصویب کردند. همچنین، ایشان به وعده خود در خصوص اجرای طرح رتبهبندی معلمان عمل کردند. اگرچه اجرای هر طرحی ممکن است نقدهایی به همراه داشته باشد، اما این اقدام را گام بزرگی دانست.
وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه افزود: در دولت شهید رئیسی، بودجه آموزش و پرورش پس از مدتها به بیش از ۱۳.۵ درصد از کل بودجه کشور رسید و این بودجه به عنوان پایهای برای سالهای بعد در نظر گرفته شد.
وی تأکید کرد: رشد کنونی بودجه آموزش و پرورش، به ویژه در زمینه رتبهبندی معلمان، پایهگذاری شده است.
صحرایی در پایان گفت: شهید رئیسی مهمترین مأموریت دولت خود را در شرایط سخت، آموزش و پرورش میدانست و حضور مستمر ایشان در مدارس، مراسمهای معلمان و گفتگوهای مستقیم با آنها، نشانهای از اهمیت این حوزه برای ایشان بود. شهید رئیسی سند تحول را یک سند ملی و راهگشای اعتلای تعلیم و تربیت میدانستند.
انتهای پیام/