رضا مراد صحرایی در نشست حکمرانی پژوهی و روایت پژوهی شهید رییسی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهید رئیسی، تعلیم و تربیت اسلامی را خوب میدانست و آگاه بودند اگر نظام آموزش مبتنی بر تعلیم و تربیت اسلامی را استوار کنیم، شکوفایی قطعی کشور اتفاق خواهد افتاد گفت: بنابراین ایشان به ارکان این نظام توجه ویژه داشتند.
وی با بیان اینکه ارکان خانواده، خود دانش آموزان و تربیت آنها برای آینده، معلم و معلمان به طور جدی مورد توجه شهید رئیسی بودند افزود: ایشان معتقد بودند اگر معلمان قوی باشند کشور قوی خواهد بود، آموزش و پرورش قوی از مدرسه قوی خواهد آمد و مدرسهای قوی خواهد بود که معلم قوی داشته باشد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه تمرکز شهید رییسی بر تحول بنیادین بود ادامه داد: به تمام معنا به تحول بنیادین باور داشتند و در نتیجه در دولت ایشان برای سند تحول بنیادین نقشه راه تا افق ۱۴۱۲ نوشته شد.
صحرایی با بیان اینکه در دولت شهید رییسی و در برنامه هفتم، تحول بنیادین وارد این برنامه شد گفت: ۳۸ حکم در برنامه هفتم پیشرفت درباره تحول بنیادین در ساحتهای مختلف است.
وی افزود: تربیت معلم، امور تربیتی، خانواده، کودک، ساخت مدرسه و ... از جمله مباحث مورد توجه بود. همچنین در دولت ایشان ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان تصویب شد.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شهید رییسی برای اولین بار از تاسیس دانشگاه فرهنگیان، هیئت امنای آن را تشکیل داد و نظام مسائل این دانشگاه در آن جلسه معروف تصویب شد.
صحرایی با بیان اینکه شهید رییسی رتبهبندی را بنا بر قولی که به معلمان داده شده بود اجرا کردند گفت: رتبه بندی فارغ از اینکه به هر حال هر اجرایی ممکن است نقدی بر آن وارد باشد، اما گام بزرگی بود. همچنین در دولت ایشان بود که بعد از مدت طولانی بودجه آموزش و پرورش به بیش از ۱۳.۵ درصد از کل بودجه کشور رسید و بعد از آن به عنوان پایه برای سالهای بعدی در نظر گرفته شد( رتبه بندی ضمن آنکه انتظار معلمان را برآورده کرد، پایه بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای اصل بودجه به اضافه بودجه رتبه بندی همراه شد و سال بعد رتبه بندی در بودجه جای گرفت) و رشدی که الان در بودجه آموزش و پرورش میبینید پایههای آن را باید در آن زمان جستجو کنید.
وزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه شهید رئیسی مهمترین ماموریت دولت خود را با وجود تنگناها، آموزش و پرورش میدانست عنوان کرد: حضورشان در مدرسهها، در مراسمات معلمها و گفتگو با آنها همگی حکایت از این موضوع دارد که الگوی تعلیم تربیت اسلامی را راهگشای حل مسائل کشور میدانستند و سند تحول را هم یک سند ملی و یک ائتلاف عمومی برای اعتلای تعلیم و تربیت میدانستند.