شناسهٔ خبر: 7207793 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

کاهش جمعیت کیفری، از برنامه های مهم دادگستری استان تهران

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: موضوع کاهش جمعیت کیفری که از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین مسئولان عالی رتبه قوه قضائیه به شمار می رود.

صاحب‌خبر -
کاهش جمعیت کیفری، از برنامه های مهم دادگستری استان تهرانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران در بازدید از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ورامین ، اظهار کرد : علی رغم مشکلات موجود و تراکم پرونده ها معتقدم قضات دارای ظرفیت های بالایی هستند و با تلاش بیشتر و مدیریت زمان همچنان می توانند منشاء خدمات بزرگی در عرصه اجرای عدالت و ایجاد امنیت در جامعه باشند، و  سزاوار نیست با این همه تلاش هایی که صورت می گیرد و تصمیمات قضایی ماهوی مهمی که اتخاذ می شود صرفاً به لحاظ برخی مسائل حاشیه ای کم ارزش از جمله برخورد نامناسب تعداد محدودی از همکاران قضایی و یا تاخیرهای غیرموجه در امر دادرسی و ... جایگاه خطیر دستگاه قضایی در نزد افکار عمومی دچار خدشه و آسیب شود . 

وی در ادامه افزود: موضوع کاهش جمعیت کیفری که از دغدغه های مهم مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و همچنین مسئولان عالی رتبه قوه قضائیه به شمار می رود ، از برنامه های جدی دادگستری استان بوده و اقدامات و برنامه ریزی هایی در این راستا صورت گرفته که امید است در سایه تلاش و مساعدت تمامی نهادهای قانونی ذیربط ، در جهت نیل به این هدف مقدس موفق شویم .

رئیس کل دادگستری استان تهران تاکید کرد: بهره گیری از ظرفیت های موجود در قوانین استفاده از مجازات های جایگزین ، تعلیق و تعویق مجازات و آزادی مشروط و ... و همچنین جلوگیری از پرونده سازی های بی مورد که بازداشت متهم را بدنبال دارد ، می تواند در کاستن از جمعیت زندانیان تاثیر بسزایی داشته باشد . 

اسماعیلی ضمن تاکید مجدد بر تعیین تکلیف پرونده های مسن اظهار داشت : طبع قضایی برخی از پرونده ها چنان است که امکان اتخاذ تصمیم فوری راجع به آنها امکان پذیر نیست بنابراین تعداد این نوع پرونده ها قطعاً زیاد نیست و در خصوص بیشتر پرونده ها می توان به موقع تصمیم گیری قضایی کرد.

وی ادامه داد: به هر حال باید بدانیم که دادرسی عادلانه یعنی رسیدگی و صدور حکم در مدتی منطقی و اجرای سریع و به موقع حکم صادره ، در این صورت است که می توان ادعا کرد ، دستگاه قضا در جهت تحقق عدالت گام برداشته است .

رئیس کل دادگستری استان تهران بار دیگر به موضوع مهم IT و سیستم سمپ اشاره کرد و افزود : استفاده از اطلاعات مأخوذ  از این طریق منشاء تصمیم گیری های کلان در قوه قضائیه و استان است بنابراین می طلبد با اعمال نظارت از سوی مدیران قضایی ، نتیجه زحمات فراوان همکاران در این سیستم منعکس شود . 

 در ادامه این نشست ، تعدادی از قضات حاضر در جلسه به ارائه نقطه نظرات و ابهامات موجود در عرصه های مختلف پرداختند که حسب مورد توضیحات لازم از سوی رئیس کل دادگستری استان تهران داده شد .

در پایان رئیس کل دادگستری استان تهران که ضیائی مدیر حفاظت و اطلاعات نیز وی را همراهی می نمود ، از قسمت های مختلف دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ورامین بازدید و از نزدیک با همکاران قضایی و اداری و همچنین تعدادی از مراجعان به گفتگو پرداخت. 

 انتهای پیام/

نظر شما