شناسهٔ خبر: 71856222 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد؛ معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرد؛

رفع چالش استانداردسازی محصولات دانش بنیان با ایجاد آزمایشگاه‌های مرجع

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: «استانداردسازی» از چالش‌های موجود در مسیر صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان است.

صاحب‌خبر -

باشگاه خبرنگاران جوان - تورج امرایی معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در دومین نشست از سلسله نشست‌های انتقال تجربه صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان «فرصت فردا» با محوریت اندونزی گفت: این نشست کمک می‌کند تا چالش‌ها و فرصت‌هایی که پیرامون صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به کشور اندونزی وجود دارد، شناسایی شود. ما زمینه‌های همکاری مختلفی با کشور اندونزی می‌توانیم داشته باشیم که البته پیشتر در برخی از این زمینه‌ها ورود کرده‌ایم، زیست‌فناوری و دارو، نانو، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و حوزه فناوری‌های نوپدید از جمله این زمینه‌های همکاری هستند. 

وی ادامه داد: اگرچه تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان صادراتی ما از کل سبد دانش‌بنیان درصد بالایی نیست ولی همین درصد کم هم فرصت خوبی است برای اینکه بتوانیم روند صادرات را شکل دهیم و صادرات را به سمت فناوری‌های پیشرفته سوق دهیم.

امرایی همچنین به دو چالش موجود بر سر توسعه صادرات دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: این دو چالش خاص کشور اندونزی نیست و ما در صادرات دانش‌بنیان‌ها اساسا از این معضل رنج می‌بریم؛ نخست، چالش استانداردسازی است. معاونت علمی در دوره جدید و در دولت چهاردهم می‌کوشد تا در بعضی از حوزه‌های فناوری کلیدی به کمک دستگاه‌های ذی‌ربط، آزمایشگاه‌های مرجع را ایجاد و احداث کند و در جهت اعتباربخشی به این آزمایشگاه‌ها همراه با سازمان ملی استاندارد کار را پیش ببرد. اگر این آزمایشگاه‌های مرجع به شبکه استاندارد بین‌المللی متصل شوند، عملا فرآیند صادرات محصولات دانش‌بنیان تسهیل خواهد شد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، وی ادامه داد: چالش دوم بر سر توسعه صادرات دانش‌بنیان، اندازه شرکت‌ها است. طبیعتا وقتی یک کشور خارجی در پی خرید یک محصول ایرانی باشد، از مهم‌ترین فاکتور‌ها برای او، تعداد دفتر‌های شرکت در کشور‌های دیگر و خدمات پشتیبانی است. بی‌تردید شرکت‌های کوچک نمی‌توانند اعتماد جهانی را به خود جلب کنند. بنابراین، ادغام شرکت‌‎ها یا تجمیع شرکت‌هایی که در یک حوزه تخصصی کار می‌کنند و اساسا اقدام‌شان به برندینگ می‌تواند توجه جهانی را به بخش صادرات کالا‌های دانش بنیان ایرانی بیشتر جلب کند. 

به گفته این مقام مسئول، در سال جدید به سمت فعال کردن ساز و کار‌های حمایتی از شرکت‌های پیشران که عمدتا غیر دانش‌بنیان هستند، اما می‌توانند چتر حمایتی خوبی را ایجاد کنند و شرکت‌های دانش‌بنیان پیشرو حرکت خواهیم کرد و امیدواریم با مجموعه اقداماتی که در معاونت علمی شکل می‌گیرد و با هدایت و مشارکت سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه این مهم به نتیجه برسد.