به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمدتقی آشوبی روز چهارشنبه در نشست خبری پویش ملی «نه به تصادف» در رشت با تاکید بر لزوم توجه به آموزش و فرهنگ سازی برای پیشگیری از حوادث رانندگی اظهار کرد: رانندگی نکردن بهنگام خستگی، عدم استفاده از موبایل و یا غذاخوردن حین رانندگی و ... از جمله مسائل ساده برای پیشگیری از حوادث است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به فوت ۵۹۳ نفر در تصادفات رانندگی سال گذشته در گیلان و ۲۲ جانباخته حوادث ترافیکی از ۲۵ اسفندماه پارسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۳؛ بیان کرد: علاوه بر عوامل انسانی برای پیشگیری از حوادث رانندگی علل دیگری از جمله ایمنی و نور مناسب جادهها هم نقش موثری دارد که باید به همه آنها پرداخته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با اشاره به راهاندازی پویش «نه به تصادف» از اول اسفندماه امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ در سراسر کشور بر ضرورت تداوم آن تاکید کرد و افزود: این پویش نقش مهمی در کاهش آمار تصادفات دارد از اینرو نباید پس از مدتی رها شود.
وی با بیان اینکه پویش «نه به تصادف» اقدامی ارزشمند و موثر برای کاهش آمار تصادف است که باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، اظهار کرد: در اجرای این پویش از بستر فضای شاد (شبکه آموزش دانشآموزی) استفاده میشود و دانشآموزان به عنوان سفیران سلامت میتوانند در ارتقاء سطح سواد رانندگان در خانواده نقش آفرین باشند.
دکتر آشوبی با تاکید بر اینکه تمام تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی و اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث گیلان کاهش مدت زمان رسیدن تیم فوریتهای پزشکی به صحنه تصادف است، اضافه کرد: تیمهای باتجربه و مجهز برای انتقال سریع مصدومان به مراکز درمانی در گیلان مستقر هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست خبری گفت: دسترسی به بیمارستانها برای انتقال مصدومان حوادث رانندگی در گیلان به دلیل فاصله کم شهرها و گستردگی فعالیت اورژانس ۱۱۵ بیشتر و راحت تر است.
دکتر سیدمهدی سلیمانی اظهار کرد: تروما (در دانش پزشکی به هر نوع ضربه، جراحت، شوک، آسیب و حادثه وارد شده بر بدن گفته میشود) سر صحنه تصادف در برخی مواقع منجر به خونریزیهای شدید خواهد شد که موجب مرگ مصدوم پس از چند روز می شود.
وی بیان کرد: مسئولیت اجرای پویش «نه به تصادف» در استانها بر عهده معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گذاشته شده اما در اجرای آن به همکاری همه دستگاه ها نیاز است.
رئیس مرکز تروما دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان نیز در این نشست خبری گفت: تروما نه فقط آسیبها در حوادث جادهای؛ بلکه هر آسیب بر بدن اعم از جسمی، روحی و روانی را در برمیگیرد.
دکتر شاهرخ یوسف زاده با تشریح مسائل و مشکلات تروما اظهار کرد: تعداد سالهای عمر از دست رفته و مسائل اقتصادی و اجتماعی ناشی از تروما قابل مقایسه با سایر بیماریها نیست؛ سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی اگر چه ممکن است در صدر علت مرگ و میر باشد اما ابتلا به این بیماریها معمولا در سن بالاست اما تروما بیشتر در جوانان و میانسالان است.
وی بیان کرد: آموزش، ارتقا وضعیت راهها و خودروها و نیز رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی در کنار نقش پلیس و مراقبان سلامت قبل از بروز حادثه رانندگی اهمیت بسزایی دارد؛ انتقال بیمار توسط عوامل اورژانس پیش بیمارستانی و سایر موارد در بیمارستان نیز در مرحله بعدی قرار دارد.
رئیس مرکز تروما دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گیلان با اشاره به سه مرحله پیش بیمارستانی، بیمارستانی و پس بیمارستانی (بازتوانی) اظهار کرد: ۲ مرحله نخست مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بوده و پس بیمارستانی در کشور متولی مستقیم ندارد البته کمیته امداد امام (ره) و بهزیستی تا حدودی در کنار دهها مسئولیت بخشی از بازتوانی را بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه مرحله بازتوانی در حوادث و سوانح مغفول ماندهاست، اضافه کرد: تنها راه برون رفت از این مشکل نیازمند نگاه یکپارچه، هماهنگ و منسجم نسبت به تروما با توجه به هر منطقه جغرافیایی است.