خبرگزاری مهر، گروه استانها- زهرا رگان: پویش ملی «نه به تصادف» جهت آگاهی بخشی جامعه بمنظور کاهش تصادفات جادهای و سوانح رانندگی برای ارتقای امنیت سلامت مسافران و گردشگران نوروزی در کشور راه اندازی شده است و اکثر ادارات و سازمانها و نهادها و اصحاب رسانه با این پویش همراه شدهاند.
این طرح به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ریاست جمهوری ارائه شد تا از ابتدای اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده و پایان مسافرتهای نوروزی اجرایی شود تا شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.
بر همین اساس نشست خبری جمعی از اصحاب رسانه گیلان با حضور محمد تقی آشوبی، رئیس علوم پزشکی گیلان در رشت برگزار شد.
«محمد علی آشوبی» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه پویش «نه به تصادف» مسئله بسیار مهمی است، گفت: در سال ۱۴۰۲ در سطح کشور ۲۰ هزار و ۴۵ نفر در اثر تصادفات جادهای جان خود را از دست داده اند و در استان گیلان نیز این آمار به ۵۹۳ نفر میرسد.
آشوبی با بیان اینکه آمار کشته شدگان تصادفات جادهای نسبت به سال قبل یک درصد کاهش یافته است، افزود: در تصادفات سه عامل مهم انسان، جاده و ماشین نقش دارند.
وی با بیان اینکه پویش «نه به تصادف» یک پویش ملی است که به معاونت بهداشتی علوم پزشکی واگذار شده به آمار کشته شدگان تعطیلات نوروز سال گذشته در استان گیلان اشاره کرد و افزود: در تعطیلات نوروز سال گذشته تعداد ۲۲ نفر جان خود را از دست دادهاند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید به اینکه اگر جلوی یک مورد تصادف را هم بگیریم، سود کردهایم، اظهار کرد: برای جلوگیری از آمار تصادفات جادهای یک سری از عوامل ساده مثل عدم صحبت در موقع رانندگی حرکت با با سرعت معین، نخوردن غذا هنگام رانندگی و … نقش مهمی در کاهش تصادفات دارند.
آشوبی با تاکید بر اینکه با برخی از کارهای ساده میتوان از برخی از تصادفات جلوگیری کرد به راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت جهت پیشگیری از تصادفات و عوارض ناشی از آن اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه هدف ما این است که پویش «نه به تصادف» فقط شعار نباشد بلکه بعنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر باید همیشه آن را ادامه دهیم گفت: اصحاب رسانه بازوان دانشگاه علوم پزشکی گیلان هستند و از شما اصحاب رسانه انتظار داریم مثل همیشه در پویش نه به تصادف نیز در کنار ما باشید.
آشوبی همچنین از همکاری تعدادی از ادارات و سازمانها و نهادها همچون استانداری، آموزش و پرورش، راهداری، آتش نشانی، پلیس راهور و راهداری خبر داد که در آگاهی بخشی جامعه در پیوستن به پویش نه به تصادف با دانشگاه علوم پزشکی همکاری دارند.
وی با اشاره به اینکه میطلبد که مدت زمان رسیدن آمبولانسها به صحنه تصادف را کم کنیم. گفت: با توجه به امکاناتی که در بیمارستانها داریم انتظار فوت حتی یک نفر بر اثر تصادف در بیمارستانهای گیلان را جایز نمیدانیم.
۲۴ ارگان در گیر پویش ملی نه به تصادف هستند
«سید مهدی سلیمانی» معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان نیز با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از تصادفات چالش انسانی است، گفت: پیشگیری از حوادث جادهای و افزایش ایمنی در مسیرها یکی از مباحث مهم و حیاتی در کشورها به شمار میرود.
معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان اهمیت اورژانس و دسترسی سریع به بیمارستانها, بهبود ایمنی جادهها, اصلاح نقاط حادثهخیز، نصب علائم هشداردهنده و اصلاح مسیرهای پرخطر، ارتقای فرهنگ رانندگی. نظارت بر رعایت قوانین، بهبود وضعیت زیرساختها, همکاری و هماهنگی نهادها را از عوامل مهم پیشگیری از حوادث جادهای و افزایش ایمنی و کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث تصادف اعلام کرد.
سلیمانی تصریح کرد: اجرای پویشهای آگاهیبخشی در زمینه رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و خطرات بیتوجهی به این قوانین میتواند نقش مؤثری در ارتقای فرهنگ رانندگی و کاهش تصادفات داشته باشد البته تعداد ۲۴ ارگان در گیر پویش ملی نه به تصادف هستند.
سلیمانی اضافه کرد: در استان گیلان جادههای فرعی و حاشیهای زیادی وجود دارد که اکثر مسافران و گردشگران شناخت خوبی از این مناطق ندارند، عرض جادهها کم و نور کافی نیست بنابراین به مسافران توصیه میشود که قوانین راهنمایی رانندگی را بخصوص در این مسیرها مورد توجه قرار دهند.
شیب مرگ و میر ناشی تصادفات از سال ۹۵ تند تر شده است
«زهرا محتشم» معاون پژوهشی مرکز تحقیقات عادی سازی مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی را یکی معضلات امروز جامعه دانست و گفت: مرگ و میر در هیچ حالت برای هیچ فردی نباید عادی انگاشته شود.
محتشم با مقایسه میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی در ایران و کشورهای همسایه و با بیان اینکه تصادفات جادهای هم قابل پیشگیری و هم قابل پیش بینی است، گفت: هزینه تصادفات ایران دو برابر هزینه وزارت بهداشت است.
وی با بیان اینکه اینگونه مسائل مهم باید از طریق رسانههای عمومی هم به گوش مردم و هم مدیران رسانده شود افزود: کشور ما در زمینه مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی از دهه ۸۵ تا ۹۵ سیر نزولی داشته اما از سال ۹۵ افزایش پیدا کرد و امروز این شیب تند تر شده است که باید به دنبال اقدامات نوین جهت پیشگیری جهت کاهش و آگاه سازی جامعه باشیم.
معاون پژوهشی مرکز تحقیقات علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بحث تصادف فقط مختص به یک وزارت خانه نیست بلکه نیازمند همکاری و تعامل همه مردم و ادارات و سازمانها است تاکید کرد این همکاریها باید ادامه دار باشد
کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات نیازمند توجه بیشتر مسئولین است
«عین الله همایی راد» رئیس مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه میزان تصادفات نوروزی ما نسبت به سالهای قبل حدود یک درصد کاهش یافتهاست، گفت: در کاهش مرگ و میر ناشی از تصادفات نیازمند مداخلات و توجه بیشتر مسئولین هستیم.
همایی راد افزود: در مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت گیلان مطالعات زیادی در حیطه تصادفات انجام شده است و ارتباط علمی و اجرایی این مرکز با استانداری و پلیس راهور ایجاد شده است.
وی یکی از مهمترین مطالعات این مرکز را در خصوص رابطه سرعت جادهای با شیوع صرع در رانندگان عنوان کرد و گفت: در این مطالعه متوجه شدیم از هر ۱۰۰ راننده سه نفر دچار صرع هستند که در افزایش تصادفات بسیار مهم است.
کاهش حوادث جادهای نیازمند نگاه یکپارچه است
«شاهرخ یوسف زاده» رئیس مرکز ترومای گیلان به مشکلات و چالشهای مربوط به تروما و حوادث جادهای اشاره کرد و گفت: تروما یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در ایران است که تأثیرات اقتصادی و اجتماعی زیادی دارد.
یوسف زاده با بیان اینکه نقش وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی از جمله مدیریت صحنه حادثه، انتقال بیمار توسط اورژانس پیش بیمارستانی و اقدامات درمانی در بیمارستانها تعریف میشود، افزود: پیشگیری از حوادث و کاهش تروما نیازمند همکاری و هماهنگی میان نهادهای مختلف است.
وی تاکید کرد: عوامل متعددی همچون وضعیت خودروها، قوانین راهنمایی و رانندگی، نقش پلیس و آموزشهای ایمنی در بروز حوادث جادهای نقش دارند و این عوامل باید به صورت هماهنگ و یکپارچه مدیریت شوند تا کاهش تلفات جادهای محقق شود.
رئیس مرکز ترومای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه مرکز ترومای گیلان طرح جامعی برای کاهش حوادث ترافیکی و تروما در استان گیلان تهیه کرده است که نیازمند حمایت دولت و همکاری نهادهای مختلف است، گفت: این طرح شامل اقدامات پیشگیرانه قبل از حادثه و مدیریت حوادث بعد از وقوع آن است و برای کاهش حوادث جادهای و تروما نیز نیازمند نگاه سیستماتیک و یکپارچه هستیم.
وی افزود: همه نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی، اداره راه، شهرداریها، آتشنشانی، هلال احمر و صدا و سیما باید در این فرآیند دخیل هستند.