احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، در گفتوگو با خبرگزاری آنا به تشریح اقدامات و برنامههای این سازمان برای نظارت بر شهریههای مدارس غیردولتی و ارتقای کیفیت آموزشی پرداخت.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در این خصوص تأکیدات بسیار ویژهای داشتند مبنی بر اینکه آموزشوپرورش خود را نباید فارغ از نظارت بداند. این نظارتها شامل همه فرآیندهای آموزش و پرورش در حوزه مدارس و مراکز غیردولتی است که شهریههای مدارس بخشی از این فرآیند است.
محمودزاده با بیان اینکه مسائلی همچون برنامهریزیهای آموزشی باید در دستور کار قرار بگیرد، اظهار کرد: نگاه و رویکردهای تربیتی و فرهنگی، کودک سالاری، محتوای کتابهای درسی نیز قبل از شروع سال تحصیلی باید به صورت کامل در وزارت آموزش و پرورش و سازمان غیردولتی تشریح و تبیین شود.
وی با اشاره به اهمیت نظارت بر فرآیندهای آموزشی، تاکید کرد: این سازمان با بهروزرسانی سامانههای نظارتی و مشارکت خانوادهها، گامهای موثری در جهت شفافیت و بهبود عملکرد مدارس غیردولتی برداشته است.
محمودزاده با بیان اینکه نظارت بر مدارس غیردولتی یکی از اولویتهای اصلی این سازمان است، افزود: ما در سالهای اخیر سامانههای الکترونیکی را توسعه دادهایم که تمامی فرآیندهای آموزشی، از جمله محتوای کتابهای درسی، صلاحیت معلمان و حتی شهریهها را تحت پوشش قرار میدهد. هر کتابی که در مدارس تدریس میشود، باید از طریق این سامانه تایید شود و در غیر این صورت، تخلف محسوب میشود.
وی همچنین به نقش خانوادهها در نظارت بر مدارس اشاره کرد و گفت: خانوادهها به عنوان ذینفعان اصلی سیستم آموزشی، میتوانند از طریق سامانههای ما شکایات و نظرات خود را ثبت کنند. ما به تمامی این گزارشها رسیدگی میکنیم و پاسخگو هستیم. این مشارکت خانوادهها باعث افزایش شفافیت و بهبود کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با اشاره به چالشهای اقتصادی موجود، اظهار داشت: با توجه به شرایط اقتصادی، تمهیدات ویژهای برای سال تحصیلی آینده در نظر گرفتهایم. هدف ما این است که هیچ دانشآموزی به دلیل مشکلات مالی از تحصیل بازنماند. در همین راستا، برنامههایی برای حمایت از دانشآموزان نیازمند و کاهش شهریه در برخی مدارس غیردولتی اجرا شده است.
محمودزاده همچنین به نظارتهای میدانی اشاره کرد و گفت: ما علاوه بر سامانههای الکترونیکی، نظارتهای میدانی را نیز به طور جدی دنبال میکنیم. در بازدیدهای ما از مدارس، ضعفهای آموزشی و مدیریتی شناسایی و به مدیران مربوطه اعلام میشود. این نظارتها نه تنها در سطح مدارس، بلکه در سطح مناطق و استانها نیز انجام میشود.
وی در پایان با تاکید بر اهمیت کیفیت آموزشی، افزود: ما در حال حاضر تمامی مدارس غیردولتی را در یک سامانه تحلیل نمرهای قرار دادهایم و بر اساس دادههای بهدست آمده، مداخلات آموزشی لازم را انجام میدهیم. برای مثال، اگر در منطقهای ضعف آموزشی مشاهده شود، کلاسهای تقویتی برای دانشآموزان برگزار میکنیم. این رویکرد باعث شده است که کیفیت آموزش در مدارس غیردولتی به طور قابل توجهی بهبود یابد.
با توجه به این اقدامات، به نظر میرسد سازمان مدارس و مراکز غیردولتی با رویکردی جامع و مشارکتی، در حال تقویت نظارت و ارتقای کیفیت آموزشی در مدارس غیردولتی است. این تلاشها در کنار مشارکت خانوادهها و استفاده از فناوریهای نوین، میتواند گامهای موثری در جهت بهبود سیستم آموزشی کشور بردارد.
انتهای پیام/