شناسهٔ خبر: 71677105 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک مسئول اداره کل استاندارد استان تهران:

مشکلات فنی آسانسورهای مترو با همکاری سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری بررسی شود

تهرن- ایرنا- رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خدمات اداره کل استاندارد استان تهران گفت: مشکلات فنی ۱۱۵ آسانسور مترو با همکاری سازمان های زیر مجموعه شهرداری از جمله شرکت بهره برداری مترو و سازمان آتش نشانی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانند شرایط استاندارد را دریافت کنند.

صاحب‌خبر -

افسانه حقوقی فرد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: مترو به دلیل ساختار سازه ای و ساختمانی که دارد، حدود ۴۰ تا ۵۰ متر زیر زمین است و به همین دلیل سازمان استاندارد به لحاظ رعایت ایمنی موظف است تا شاخص های ایمنی را در خصوص آسانسورها بررسی کند.

وی ادامه داد: فاصله بین ۲ طبقه باید ۱۱ متر باشد تا دسترسی ایمن را پیدا کنیم و در صورت حادثه بتوانیم مردم را به صورت ایمن از کابین خارج کنیم؛ از این رو استانداردهای لازم باید در توقف آسانسور فراهم شود.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خدمات اداره کل استاندارد استان تهران با اشاره به اینکه شرایط آسانسورهای مترو با یکدیگر متفاوت است، گفت: طول بعضی از آسانسورها حدود ۱۵ تا ۲۰ متر است از این رو شرکت بازرسی استاندارد همه موارد را بررسی و ارزیابی می کند و باید تمام الزامات را رعایت کند.

وی اضافه کرد: در این زمینه با زیرمجموعه های شهرداری جلسات مختلفی را برگزار کرده ایم و به دنبال راه حلی هستیم که به لحاظ فنی و امکانات، شرکت بهره برداری مترو مستنداتی را ارائه کند تا سازمان استاندارد را مجاب کند که در شرایط استثنا دسترسی ایمن به نفرات در آسانسورها فراهم خواهد شد و حوادثی رخ ندهد.

حقوقی فرد با اشاره به مشکلات ۱۱۵ آسانسور، بیان‌داشت: با توجه به تعداد ایستگاه ها، فاصله ها و عمق زمین در مترو قرار شده است تا در کمیته های فنی موارد را بررسی کنیم، ضمن اینکه می توانیم از تجربه دیگر کشورها در این زمینه بهره ببریم.

وی با بیان اینکه بسیاری از ایستگاه های مترو سابقه فعالیت ۱۵ تا ۲۰ ساله دارند، گفت: پیگیری هایی شده است تا در ایستگاه های جدید در ساختار آسانسور به موضوع ایمنی توجه بیشتری شود.

رئیس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خدمات اداره کل استاندارد استان تهران بیان داشت: به طور قطع، راهکار برای ایمن سازی این تعداد آسانسور وجود دارد، ما نخستین کشوری نیستیم که این مشکلات را داریم و باید راهکار فنی و مهندسی با توجه به ساختار و امکانات مترو به سازمان استاندارد در راستای رعایت نکات ایمنی داده شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۱۵ آسانسور در خطوط مختلف مترو متوقف شده است که بعد از ارائه راهکار از سوی سازمان های مربوطه زیرمجموعه شهرداری، به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش ایرنا، چندی پیش در جلسه‌ای که با حضور فدوی مدیرکل استاندارد استان تهران، حشمتی قائم مقام مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، و نمایندگانی از شرکت راه آهن شهری، در شرکت بهره برداری مترو برگزار شد، حشمتی به تشریح وضعیت آسانسورهای خطوط مختلف مترو و چالش‌ها و موانع استانداردسازی آن، پرداخت.

مدیرکل استاندارد استان تهران در این نشست ضمن تاکید بر رویکرد تعاملی مسئولان اداره‌کل برای تسریع در تامین ایمنی و رفاه شهروندان به ویژه سالمندان و افراد کم‌توان، گفت: با توجه به محدودیت‌های سازه‌ای آسانسورهای مترو، راهکارهای قانونی تسهیل فرآیند استانداردسازی ۱۱۵ دستگاه آسانسور فاقد مجوز استاندارد در ایستگاه‌های مترو، بررسی و اجرا می‌شود.

همچنین در این جلسه در خصوص رفع موانع فنی آسانسورهای مذکور مقرر شد، شرکت بهره‌برداری مترو با استفاده از تجارب سایر کشورها در این خصوص، نسبت به ارائه مستندات و مدارک فنی برای طرح در کمیته فنی ملی آسانسور اقدام کند.