به گزارش خبرنگار ایرنا، طی روزهای اخیر چالشی میان مسوولان موسسه استاندارد و مسوولان شهری بر سر مباحث فنی ایستگاههای آسانسور مترو ایجاد شده است که این امر سبب عدم صدور گواهی استاندارد شده است.
چندی پیش قاسم فدوی مدیرکل استاندارد استان تهران به رسانهها گفته بود که اکنون ۱۱۵ دستگاه آسانسور در ایستگاههای متروی تهران فاقد مجوز استاندارد است.
وی از مسوولان مترو تهران خواسته بود که برای رفع موانع استانداردسازی آسانسورهای نصب شده در مترو و نیز تامین ایمنی و سلامت مردم اقدامات لازم را به انجام برسانند.
تجهیزات آسانسورهای مترو مشکل ایمنی ندارد
رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران روز دوشنبه در خصوص وضعیت آسانسورهای مترو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشکل ایجاد شده بر سر عدم صدور گواهی استاندارد برای آسانسورهای برخی ایستگاههای مترو است.
مهدی بابایی گفت: تجهیزات آسانسورهای مترو مشکل ایمنی ندارند و مطابق آخرین استانداردها و فناوریهای روز نصب شدهاند و از پیمانکاران خبره و مورد تایید موسسه استاندارد برای نصب این تجهیزات استفاده شده است.
وی تاکید کرد: شهروندان نگرانی بابت ایمنی آسانسورها نداشته باشند این آسانسورهای کاملا ایمن هستند.
این عضو شورای شهر توضیح داد: مشکلی که اینک مطرح است مربوط به نظر کارشناسی سازمان استاندارد است که به فاصله توقف بین دو طبقه مربوط میشود.
وی در ادامه افزود: طبق نظر موسسه استاندارداستان تهران؛ فاصله توقف آسانسورها بین دو طبقه باید دارای یک متراژ مشخص باشد در حالیکه در برخی ایستگاههای عمیق مترو، امکان ایجاد توقف در بین مسیر وجود ندارد و بدون توقف انجام میشود.
رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر ماهیت فعلی ایستگاههای عمیق مترو بگونهای است که شهروند از معبر وارد شده و مستقیم به ایستگاه منتقل میشود و نمیتوان در میانه راه توقفی تعریف کرد.
وی افزود: اکنون موسسه استاندارد از صدور گواهی استاندارد بدلیل رعایت نشدن این فاصله توقف برای آسانسورهای این ایستگاههای مترو امتناع میکند و تاکید بر رفع مشکل دارد در حالیکه در شرایط کنونی؛ مترو چارهای جز اجرای همین مدل اجرا با توجه به عمق برخی ایستگاههای مترو ندارد یعنی امکان تغییر در روند توقف آسانسورها عملا وجود ندارد.
بابایی ادامه داد: با وجود این چالش، مدیریت شهری درتلاش است تا از بهترین تجهیزات، مصالح و پیمانکاران برای نصب آسانسورهای ایستگاههای مترو استفاده کند و ایمنی شهروندان را در اولویت قرار دهد.
رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مصاحبههای اخیر موسسه استاندارد درباره عدم صدور گواهی استاندارد برای آسانسورهای مترو، ارتباطی به کیفیت نصب یا ایمنی تجهیزات ندارد و کاملا ناشی از اختلاف نظرهای کارشناسی است که با توجه به شرایط خاص ایستگاههای عمیق، راهحلی جز اجرای مدل فعلی برای آن وجود ندارد.
روز گذشته مهدی چمران رییس شورای اسلامی شورای شهر تهران در حاشیه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران به خبرنگاران دراین باره گفت: آسانسورهای جدید مترو بدون مشکل است؛ این موضوع مربوط به ایستگاههای آسانسورهای قدیمی مترو میشود که فاقد استاندارد است که طبق شرایط آنزمان ساخته شدهاند.
چمران تاکید کرد: آنزمان که ایستگاههای آسانسورهای مترو احداث شده اند اصلا استانداردی مطرح نبوده است بنابراین بر اساس شرایط آنزمان ساخته شدهاند اکنون این استانداردها برای آسانسورها الزامی شده حال موسسه استاندارد اعلام کرده آسانسورهای مترو استاندارد نیستند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: مسوولان استاندارد بیایند با مسوولان شهری بنشینند، ببینند چگونه میتوانند مشکل را حل کنند.
بدنبال راه حل برای حل مشکل آسانسورها هستیم
و حال آنکه رییس اداره نظارت بر اجرای استاندارد خدمات اداره کل استاندارد استان تهران درباره چالش فوق گفت: با زیرمجموعههای شهرداری جلسات مختلفی را برگزار کردهایم و بدنبال راه حلی هستیم تا به لحاظ فنی و امکانات، شرکت بهره برداری مترو مستنداتی را ارائه کنند تا سازمان استاندارد را مجاب کند که در شرایط استثناء دسترسی ایمن به نفرات در آسانسورها فراهم خواهد شد و حوادثی رخ ندهد.
افسانه حقوقی فرد روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: قرار است مشکلات فنی ۱۱۵ آسانسور مترو با همکاری سازمانهای زیر مجموعه شهرداری از جمله شرکت بهره برداری مترو و سازمان آتش نشانی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانند شرایط استاندارد را دریافت کنند.
وی توضیح داد: مترو بدلیل ساختار سازه ای و ساختمانی که دارد، حدود ۴۰ تا ۵۰ متر زیر زمین است و به همین دلیل سازمان استاندارد به لحاظ رعایت ایمنی موظف است تا شاخصهای ایمنی را در خصوص آسانسورها بررسی کند، فاصله بین ۲ طبقه باید ۱۱ متر باشد تا دسترسی ایمن را پیدا کنیم و در صورت حادثه بتوانیم مردم را به صورت ایمن از کابین خارج کنیم؛ از این رو استانداردهای لازم باید در توقف آسانسور فراهم شود.
امکان کوتاه شدن فاصله طبقات وجود ندارد
سخنگوی شهرداری تهران هم امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تاکید بر ضرورت بازنگری در آییننامههای قدیمی سازمان ملی استاندارد گفت: امیدواریم که مجموعه استاندارد بالاخره به این نتیجه برسد که آییننامههای قدیمی خود را اصلاح و بازنویسی کند و متناسب با شرایط ویژهای که در طراحیهای شهرداری وجود دارد، این مسائل را حل کند.
مطهر محمدخانی افزود: عملا امکان اینکه این فاصله را در برخی پروژهها کوتاهتر کنیم وجود ندارد و این تنها مختص تهران نیست، بلکه در تمام دنیا این اتفاق میافتد و شرایط مشابهی حاکم است.
وی اظهار کرد: فاصله تونلهای مترو با ایستگاه، محل انتظار، دریافت بلیط و ورودیهای مترو، متناسب با شرایط خاک، وضعیت زمین و شرایط خطوط مترو تعیین میشود و گاهی این فاصلهها بسیار بیشتر از ۱۱ و نیم متری است که در آییننامه استاندارد شرکت ملی استاندارد اعلام شده است.
سخنگوی شهردار تهران گفت: ما امروز در برج میلاد و بسیاری از ساختمانهای بلند مرتبه تهران، آسانسورهایی داریم که بدون توقف بیش از ۴۰۰ متر را طی میکنند، این موضوع در تمام دنیا بصورت روتین انجام میشود و حتی در بسیاری از ساختمانها، آسانسورهایی وجود دارند که با سرعت بیش از ۱ متر بر ثانیه حرکت میکنند.