با گسترش صنعت بیمه و فعالیت بیش از 30 شرکت در این حوزه، انتخاب یک بیمه مناسب برای خودروی شاهین کار بسیار دشواری است. در نتیجه نمیتوان به سادگی و بدون تحقیق یک شرکت را به عنوان بهترین معرفی کرد. قانون پایه در ارائه خدمات برای تمامی شرکتهای بیمه یکسان است اما جزئیات بسیار زیادی نظیر سرعت ارائه خدمات، دسترسی مناسب به شعب، سختگیری در پرداخت خسارت و هزینه خدمات تفاوت میان شرکتهای متخلف را رقم میزند. بیمه بدنه یکی از بیمههای اختیاری است که انتخاب شرکت بیمه در آن بسیار اهمیت دارد. افرادی که قصد خرید بیمه بدنه شاهین دارند، باید برای انتخاب بهترین بیمهنامه یک سری نکات و شرایط را مد نظر قرار دهند.
نحوه انتخاب بهترین بیمه بدنه برای شاهین
تعدادی شاخص مهم و تاثیرگذار برای بررسی عملکرد شرکتهای بیمه وجود دارد که بیمهگزار باید قبل از خرید بیمه بدنه شاهین به آنها توجه کند. بعضی از این فاکتورها با اعداد و ارقام به راحتی قابل اندازهگیری هستند؛ اما برخی دیگر را باید با تجزیه و تحلیل مورد بررسی قرار داد. در خصوص خود بیمهنامه بدنه هم باید فاکتورهایی را مد نظر قرار داد تا بتوان بهترین و مناسبترین بیمه را خریداری کرد.
شاخصهای مهم و تاثیرگذار در انتخاب بهترین بیمه بدنه شاهین عبارتاند از:
- سطح توانگری مالی شرکت بیمه: مهمترین فاکتور در انتخاب شرکت بیمه، برخورداری از سرمایه کافی جهت بازپرداخت خسارات است. شرکتهای حاضر در سطح یک توانگری مالی، توانایی کامل برای پرداخت خسارت تمامی بیمهگزاران را دارند.
- قیمت بیمه بدنه شاهین: یکی از اولویتهای افراد برای انتخاب یک بیمه بدنه مناسب، میزان حق بیمه سالیانه است. نرخ بیمه بدنه شاهین بر اساس فاکتورهای مختلفی نظیر ارزش روز خودرو، سال ساخت، نوع کاربری، پوششهای اضافی انتخابی و تخفیفات تعیین میشود. به علاوه، نحوه قیمتگذاری هر شرکت با دیگر مجموعهها متفاوت است. به عنوان مثال برای یک خودروی شاهین صفر مدل ۱۴۰۲ با ارزش تقریبی ۶۵۰ میلیون تومان، قیمت بیمه بدنه از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع شده و تا حدود 4 میلیون تومان ادامه دارد؛ یعنی بیش از ۲ برابر ارزانترین شرکت. البته همیشه ارزانترین بیمه بهترین بیمه نیست، اما این عاملی بسیار موثر انتخاب بسیاری از بیمهگزاران محترم است.
- تعداد پوششهای اضافی قابل ارائه: بیمه بدنه دارای دو دسته پوشش اصلی و الحاقی است. ارائه پوششهای اضافی از سوی بیمه مرکزی برای شرکتها الزامی نیست و هر شرکت میتواند با توجه به سیاستهای خود، تنها برخی از پوششهای فرعی را به بیمهگزاران ارائه دهد. اگر فردی به دنبال بهرهمندی از تمامی پوششهای اضافه باشد، باید حتما پیش از خرید، از نحوه ارائه این خدمات اطمینان خاطر کسب کند.
- میزان رضایتمندی مشتریان فعلی و سابق از شرکت بیمهگر: افرادی که در حال استفاده از خدمات بیمه بدنه یک شرکت هستند، بهترین شاخص برای بررسی عملکرد آن بیمهگر محسوب میشوند. زمانی که اکثر بیمهگزاران یک شرکت از نحوه ارائه خدمات رضایت کامل داشته باشند، قطعا آن شرکت انتخاب مناسبی خواهد بود.
- سرعت در پرداخت خسارت: این مورد هم در دل مورد قبلی، یعنی رضایت مشتریان قرار میگیرد. برخی از شرکتهای بیمه پرداخت خسارت بیمه بدنه را در کمتر از ۲ روز انجام میدهند و این موضوع باعث تسریع در فرآیند تعمیرات و بازگشت به کار ماشین آسیب دیده میشود.
- تعداد شعب پرداخت خسارت: یکی دیگر از مهمترین فاکتورها در انتخاب شرکت بیمهگر، تعداد شعب پرداخت خسارت است. بیمهگزار برای دریافت خسارت باید خودروی خود را به یکی از شعب شرکت بیمهگر منتقل کند تا پس از بازدید توسط کارشناس، میزان خسارت محاسبه و پرداخت شود. هر چه تعداد شعب این شرکت بیمه بیشتر باشد، هم فاصله بیمهگزار تا شعب بیمهگر کوتاهتر میشود، هم دیگر نیاز به انتظار طولانی در صف مراجعه کنندگان مراکز پرداخت خسارت نیست.
- امکان پرداخت خسارت سیار: در حال حاضر تعدادی از شرکتها، خدمات مربوط به بیمه بدنه و شخص ثالث خود را با امکان پرداخت خسارت سیار ارائه میدهند. به این معنی که بیمهگر هنگام بروز حادثه با شرکت بیمه تماس میگیرد و درخواست ارزیاب خسارت میکند. کارشناس با بررسی خودرو و صحنه حادثه، وضعیت تخصیص پوشش مرتبط به آن حادثه را بررسی و در صورت تایید، میزان خسارت وارده را محاسبه میکند. در این حالت، دیگر بیمهگر نیازی به مراجعه به شعبه جهت ارزیابی خسارت ندارد و تنها باید جهت دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کند. در بعضی موارد ممکن است کارشناس در محل حادثه چکی مطابق با مبلغ خسارت به بیمهگزار تحویل دهد.
تعهدات بیمه بدنه شاهین
بیمه بدنه شاهین تعدادی پوشش اصلی و یک سری پوشش اضافی دارد که همواره ثابت هستند و تمامی شرکتها باید خدمات خود را در این راستا ارائه دهند. ارائه پوششهای اصلی برای تمامی بیمهگرها الزامی است اما در خصوص پوششهای اضافی، شرکتهای بیمه حق انتخاب دارند. اگر شرکتی احساس کند که ارائه یک پوشش فرعی برایش مشکلساز است و صرفه اقتصادی ندارد، میتواند از ارائه آن خودداری کند.
پوششهای اصلی بدنه شاهین (که در تمامی بیمهنامهها ارائه میشود.) شامل موارد زیر است:
- سرقت کلی خودروی شاهین
- خسارت کلی (آسیب بیش از 75% ارزش خودرو)
- تصادف
- حوادث
- آتشسوزی، صاعقه و انفجار
- آسیب وارده به چرخ و لاستیک
علاوه بر این موارد، بیمهگزار میتواند بنا به نیازهای خود یک یا چند پوشش اضافی را به بیمهنامه خود اضافه کند.
پوششهای الحاقی بیمه بدنه شاهین عبارتاند از:
- سرقت درجای لوازم و قطعات خودرو (اعم از فابریک و غیر فابریک)
- بالای طبیعی (نظیر سیل، آتشفشان و زلزله)
- ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو
- شکست شیشه (بر اثر تغییرات دما و فشار)
- افت قیمت (کاهش استهلاک)
- حذف فرانشیز
- پاشیده شدن رنگ و اسید روی خودرو
- پوشش نوسان قیمت (جبران خسارت به نرخ روز)
- هزینه ایاب و ذهاب (هنگام توقف خودرو در تعمیرگاه)
به ازای هر پوشش الحاقی که بیمهگزار به بیمهنامه خود اضافه کند، متناسب با ریسک آن پوشش، مبلغ حق بیمه ایشان افزایش پیدا میکند. انتخاب پوششهای فرعی در بسیاری از موارد میتواند کمک بسیار مهمی به بیمهگزار کند. به عنوان نمونه اگر ضبط و سیستم صوتی یک خودرو به سرقت رود، با پوششهای اصلی قابل جبران نیست و خسارت سنگینی به مالک وارد میکند. همچنین اگر در تاریخ اعتبار بیمه بدنه، قیمت خودروی شاهین بر اثر تورم از 650 میلیون به 800 میلیون ارتقا پیدا کند، شرکت بیمه در حالت عادی مبلغ خسارت را بر اساس همان 650 میلیون تومان پرداخت میکند؛ مگر اینکه بیمهگزار پوشش نوسان قیمت را به قرارداد اضافه کرده باشد.
انتخاب بهترین بیمه بدنه شاهین؛ کاری سخت یا آسان؟
در نظر گرفتن موارد ذکر شده در انتخاب بهترین بیمه بدنه شاهین اهمیت بالایی دارد. سایر اطلاعات نظیر نحوه پرداخت خسارت جزئی یا کلی، مدارک لازم برای دریافت خسارت و میزان فرانشیز پوششهای مختلف در تمامی بیمهنامهها شرایط تقریبا یکسانی دارد و تنها در جزئیات با یکدیگر تفاوتهای اندکی دارند. اگر فردی از نحوه ارائه خدمات شرکت بیمهگر خود رضایت کافی نداشته باشد، میتواند بدون از بین رفتن تخفیفات عدم خسارت، شرکت بیمه بدنه خود را تغییر دهد.