شناسهٔ خبر: 71681681 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

توربوی بدون روغن چیست و چگونه کار می‌کند؟

در ادامه سلسله مقالات علمی آموزشی پدال به معرفی توربوی بدون روغن و طرز کار آن خواهیم پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین، به نقل از پدال، توربوشارژر به خاطر افزایش قدرت خودروها و کاهش مصرف سوخت آن‌ها شناخته می‌شود هرچند باید دقت داشت توربو برای عملکرد مطلوب خود نیازمند روان کاری مداوم روغن است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دسته دیگری از توربوها با نام توربوی بدون روغن تولید شده‌اند که روز به روز بر محبوبیت آن‌ها افزوده می‌شود هرچند احتمال دارد اکثر شما عزیزان با این قطعه آشنا نباشید. توربوی بدون روغن مزایای زیادی به ویژه در خودروهایی با فضای محدود برای لوله‌ها و مسیرهای انتقال روغن دارد. همچنین برخی مالکان خودروها نیز از این توربوها به منظور عدم تعویض فیلتر روغن اضافی استفاده می‌کنند.

برخی رانندگان به دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند که آیا توربوهای بدون روغن قابلیت اطمینان خوبی دارند یا خیر. همچنین باید به این سؤال پاسخ داد که آیا طول عمر توربوهای بدون روغن به اندازه توربوهای سنتی است یا خیر. این قطعات پرفورمنس چگونه بدون وجود روغن موتور روان کاری می‌شوند؟ برندهای تولید کننده معتبر همچون کامپ توربو راه‌حل‌های گوناگونی برای تولید محصولاتی مطمئن و کارا دارند. یکی از راه‌های مرسوم در این زمینه استفاده از گریس به جای روغن است تا روان کاری توربو انجام شود. البته برای عملکرد توربوی بدون روغن باید تغییراتی در آن و خودرو صورت بگیرد.

توربوی بدون روغن چگونه کار می‌کند؟

توربوی بدون روغن به خاطر نبود روان کاری با روغن و خطوط بازگشت روغن به کارتل قابل‌شناسایی است. این قطعه بجای روان کاری با روغن دارای ساختار خاصی در بیرون قاب خود بوده و از گریس برای کاهش دما و اصطکاک قطعات داخلی استفاده می‌کند. برای این نوع توربوها نیازی به باز شدن قطعات نیست زیرا گریس مخصوص بکار رفته با گذشت زمان بخار خواهد شد. گریس کاری دوباره توربوی بدون روغن معمولاً نیازمند ۷ تا ۸ پمپ گریس است هرچند تعداد آن‌ها به نوع توربو و دستگاه گریس خور مربوطه بستگی دارد. شرکت کامپ توربو دو نوع توربوی بدون روغن را ارائه می‌کند که اولی از نوع آب خنک بوده و دارای دو پورت در قاب خود برای گردش آب در کارتریج آن است. این امر باعث می‌شود دمای توربو در حالت ایده آل باقی بماند و طول عمر گریس افزایش یابد.

نوع دوم این قطعه تولیدی توسط کامپ توربو از نوع هوا خنک است که گزینه بهتری برای خودروهایی محسوب خواهد شد که شاید در حالت عادی نتوانند از توربوشارژر استفاده کنند. این قطعه خارجی می‌تواند به خروج بهینه گرما از قطعات موتور کمک کند. یکی از نگرانی‌های بزرگ درباره توربوهای بدون روغن به طول عمر آن‌ها مربوط می‌شود و برخی افراد معتقدند این توربوها طول عمر کمتری نسبت به نمونه‌های سنتی دارند هرچند باید گفت این موضوع ضرورتاً درست نیست. البته کامپ توربو می‌گوید رانندگان شاید نیازمند سرویس و نگهداری بیشتری باشند تا از روان کاری و عملکرد مطلوب آن‌ها مطمئن شوند. اگر نشتی وجود نداشته باشد شاید توربوی بدون توربو طول عمر بیشتری نسبت به سایر توربوها را تجربه کند.