شناسهٔ خبر: 71651192 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

قانونگذاری صائب تنها با نظریه پشتیبان دینی امکان پذیر است/ باید میراث فقهی در چرخه حکمرانی تقنینی پیاده شود

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی گفت: بدون داشتن نظریه پشتیبان و سند سیاستی نشات گرفته از مبانی دینی، دست یابی به یک قانونگذاری مشروع و کارآمد امکان پذیر نیست، بر همین اساس، گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس باید رسالت خود را تدوین نظریات مبنا و سندهای سیاستی در حوزه تقنین بر اساس مبانی دینی بداند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در نشست علمی شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما فراتر از تطبیق وعدم تطبیق و مغایریت وعدم مغایریت به سمت قانونگذاری مبتنی بر شریعت اسلام برویم و در فرآیند قانونگذاری از همان ابتدای خلق قانون، نظریه مبنای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در دستور کار قرار گیرد، باید بتوانیم معاضدت نمایندگان را جهت طراحی قوانین مبتنی بر نظریه دینی بنماییم. 

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توان امتداد دانش و میراث فقهی حوزوی را در چرخه حکمرانی تقنینی پیاده کرد؟ گفت: باید نظریاتی را به عنوان نظریات دینی مبتنی بر فقه وشریعت ارائه دهیم که اگر نهادی بخواهد در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، بانکداری، صنعت، تکنولوژی، خانواده، مدیریت، فرهنگی، سیاست و ... نظر دهد باید این نظریه دینی را به عنوان مبنا در اختیار داشته باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی تصریح کرد: در سنخ دانش‌های تخصصی حوزه، فقه دانش‌ تجویزی و هنجارساز و حکت دانش توصیفی است که بایدها و هست‌ها را تامین می‌کنند، حرکت گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استفاده از این دانش‌ها باید به صورت حداکثری، به نظریه‌های سیاستی پشتیبان تکیه کند. 

وی گفت: باید بتوانیم میراث دینی  و فقهی خود را به نظریاتی تبدیل کنیم که حوزه قانونگذاری ما را پشتیبانی کند به گونه‌ای که اگر مرکز تحقیقات اسلامی در ارتباط با یک مساله اجتماعی مانند حجاب، ازداوج، طلاق، جمعیت و ... از بعد تقنینی طرح، لایحه و یا مساله‌‌ای را مطرح کردیم مبنای آن را در دیدگاه پیشتیان و ناظر بر مدیریت کلان و حکمرانی وجود داشته باشد. وقتی ما از زاویه حکمرانی دینی پدیده‌ها را مورد کاوش قرار دهیم باید آنها را از بعد هستی شناختی تعریف و ساختار مفهومی و مرزهای اعتقادی خود را بر اساس دانش‌های توصیفی مانند حکمت مشخص کنیم، جهان فقه به برخی از این پدیده‌ها به صورت مستقیم پرداخته و ناظر بر مرزهای تجویزی چارچوب مسائل را روشن کرده است. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس "تامین منافع عامه" را نیز در نظریات مبنا مورد تاکید قرار داد و گفت: قانون مشروع و کارآمد باید منطبق بر هنجارهای فقهی و اخلاقی اسلام،  تأمین کننده منافع عامه، معطوف به عدالت، قابلیت پذیرش و اجرا، فاقد تناقض با سیاست‌های کلان و اصول حاکم، پاسخگو به نیازهای جامعه، مستمر و پیشرو باشد.  از این رو در فرایند قانونگذاری باید نسبت هر پدیده با منفعت عامه تبیین و روشن شود.

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی همچنین "فقدان اداراک اجتماعی و جامعه پذیری پدیده‌ها"، "فقدان قصد و اراده برای اجراء"، "موانع و بحران‌های اجتماعی" را از موضوعاتی دانست که ممکن است یک قانون را در اجرا و عمل دچار آسیب جدی کند و این مباحث باید در این نظریات مبنا نیز دیده شود. 

وی ادامه داد: اگر دانش‌های منبعث از دین و شریعت بتواند نظریه‌ای ارائه دهد که بر اساس این حرکت اثباتی و نظریه تطبیقی بتوانیم دیدگاهها و نظریات مهم خود را  کشف، تعیین و ترسیم کنیم، بسیار حائز اهمیت است و از مهمترین کارکردهای گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پشتیبانی از تقنین، تبیین همین سطوح و لایه‌های مهم برای قانونگذاری است. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی برای نمونه یادآورشد: ضرورت این مباحث جایی آشکار می‌شود که مثلا قانونگذار بر اساس سیاست‌های جمعیتی در سال 72 فاجعه کاهش جمعیت در کشور را طراحی کرد و این طراحی از خلأ نظریه مبنا به سیاست غلط تنظیم خانواده نشات گرفته بود و باز در سال 1400 وقتی آن را به سیاست تعالی خانواده تبدیل کردیم نتوانسته است در مسیر درست خود قرار بگیرد و یکی از مشکلات آن نداشتن نظریه مبنایی است. 

حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد

همچنین در این نشست حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد و برای حل مسائل بغرنج و پیچیده در حکمرانی با استفاده از این نیروهای انسانی کارآمد قابل حل است. 

وی ادامه داد: گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تلاش خوهد کرد با استخراج نظام مسائل، گام هایی را در مسیر نظریه پردازی و تعالی تقنینی بردارد. 

اعضای شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به ارائه پیشنهاداتی پیرامون مباحث حکمرانی تقنینی، نحوه فعالیت گروه حکمرانی و مدیریت مرکز و سیاست‌های کلان آن ارائه دادند. 

توانایی تفکیک دانش فقه و حقوق در مطالعات کاربردی، توجه به مسائل فراملی و تعهدات بین‌المللی ناظر به قانونگذاری، ارتباط میان تعهدات بین‌المللی و رعایت احکام شرعی، توجه به شاخصه‌های حکمرانی مطلوب مانند شفافیت، پاسخگویی و ...، شناسایی استعدادهای درخشان حوزوی و دانشگاهی جهت فعالیت‌های تقنینی، ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهیه نظام مسائل و سند کلان راهبردی، توجه به مساله هوش مصنوعی از بعد تقنینی از ابعاد و اضلاع مختلف، تهیه نظریات مبنا مبتنی بر سیره اهل بیت (ع)، نگرش جامع به مساله خانواده و .. از مباحثی بود که اساتید در این نشست مطرح کردند. 

در این نشست مدیر گروه حکمرانی و مدیریت و مسئولان کارگروه حکمرانی و مدیریت گزارشی از فعالیت‌ها را ارائه دادند.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در نشست علمی شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما فراتر از تطبیق وعدم تطبیق و مغایریت وعدم مغایریت به سمت قانونگذاری مبتنی بر شریعت اسلام برویم و در فرآیند قانونگذاری از همان ابتدای خلق قانون، نظریه مبنای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در دستور کار قرار گیرد، باید بتوانیم معاضدت نمایندگان را جهت طراحی قوانین مبتنی بر نظریه دینی بنماییم. 

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی در نشست علمی شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما فراتر از تطبیق وعدم تطبیق و مغایریت وعدم مغایریت به سمت قانونگذاری مبتنی بر شریعت اسلام برویم و در فرآیند قانونگذاری از همان ابتدای خلق قانون، نظریه مبنای مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در دستور کار قرار گیرد، باید بتوانیم معاضدت نمایندگان را جهت طراحی قوانین مبتنی بر نظریه دینی بنماییم.  سرویس سیاسی خبرگزاری رسا

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توان امتداد دانش و میراث فقهی حوزوی را در چرخه حکمرانی تقنینی پیاده کرد؟ گفت: باید نظریاتی را به عنوان نظریات دینی مبتنی بر فقه وشریعت ارائه دهیم که اگر نهادی بخواهد در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، بانکداری، صنعت، تکنولوژی، خانواده، مدیریت، فرهنگی، سیاست و ... نظر دهد باید این نظریه دینی را به عنوان مبنا در اختیار داشته باشد. 

وی با طرح این سوال که چگونه می‌توان امتداد دانش و میراث فقهی حوزوی را در چرخه حکمرانی تقنینی پیاده کرد؟ گفت: باید نظریاتی را به عنوان نظریات دینی مبتنی بر فقه وشریعت ارائه دهیم که اگر نهادی بخواهد در حوزه‌های مختلف از جمله آموزش، بانکداری، صنعت، تکنولوژی، خانواده، مدیریت، فرهنگی، سیاست و ... نظر دهد باید این نظریه دینی را به عنوان مبنا در اختیار داشته باشد. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی تصریح کرد: در سنخ دانش‌های تخصصی حوزه، فقه دانش‌ تجویزی و هنجارساز و حکت دانش توصیفی است که بایدها و هست‌ها را تامین می‌کنند، حرکت گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استفاده از این دانش‌ها باید به صورت حداکثری، به نظریه‌های سیاستی پشتیبان تکیه کند. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی تصریح کرد: در سنخ دانش‌های تخصصی حوزه، فقه دانش‌ تجویزی و هنجارساز و حکت دانش توصیفی است که بایدها و هست‌ها را تامین می‌کنند، حرکت گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با استفاده از این دانش‌ها باید به صورت حداکثری، به نظریه‌های سیاستی پشتیبان تکیه کند. 

وی گفت: باید بتوانیم میراث دینی  و فقهی خود را به نظریاتی تبدیل کنیم که حوزه قانونگذاری ما را پشتیبانی کند به گونه‌ای که اگر مرکز تحقیقات اسلامی در ارتباط با یک مساله اجتماعی مانند حجاب، ازداوج، طلاق، جمعیت و ... از بعد تقنینی طرح، لایحه و یا مساله‌‌ای را مطرح کردیم مبنای آن را در دیدگاه پیشتیان و ناظر بر مدیریت کلان و حکمرانی وجود داشته باشد. وقتی ما از زاویه حکمرانی دینی پدیده‌ها را مورد کاوش قرار دهیم باید آنها را از بعد هستی شناختی تعریف و ساختار مفهومی و مرزهای اعتقادی خود را بر اساس دانش‌های توصیفی مانند حکمت مشخص کنیم، جهان فقه به برخی از این پدیده‌ها به صورت مستقیم پرداخته و ناظر بر مرزهای تجویزی چارچوب مسائل را روشن کرده است. 

وی گفت: باید بتوانیم میراث دینی  و فقهی خود را به نظریاتی تبدیل کنیم که حوزه قانونگذاری ما را پشتیبانی کند به گونه‌ای که اگر مرکز تحقیقات اسلامی در ارتباط با یک مساله اجتماعی مانند حجاب، ازداوج، طلاق، جمعیت و ... از بعد تقنینی طرح، لایحه و یا مساله‌‌ای را مطرح کردیم مبنای آن را در دیدگاه پیشتیان و ناظر بر مدیریت کلان و حکمرانی وجود داشته باشد. وقتی ما از زاویه حکمرانی دینی پدیده‌ها را مورد کاوش قرار دهیم باید آنها را از بعد هستی شناختی تعریف و ساختار مفهومی و مرزهای اعتقادی خود را بر اساس دانش‌های توصیفی مانند حکمت مشخص کنیم، جهان فقه به برخی از این پدیده‌ها به صورت مستقیم پرداخته و ناظر بر مرزهای تجویزی چارچوب مسائل را روشن کرده است. 

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس "تامین منافع عامه" را نیز در نظریات مبنا مورد تاکید قرار داد و گفت: قانون مشروع و کارآمد باید منطبق بر هنجارهای فقهی و اخلاقی اسلام،  تأمین کننده منافع عامه، معطوف به عدالت، قابلیت پذیرش و اجرا، فاقد تناقض با سیاست‌های کلان و اصول حاکم، پاسخگو به نیازهای جامعه، مستمر و پیشرو باشد.  از این رو در فرایند قانونگذاری باید نسبت هر پدیده با منفعت عامه تبیین و روشن شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس "تامین منافع عامه" را نیز در نظریات مبنا مورد تاکید قرار داد و گفت: قانون مشروع و کارآمد باید منطبق بر هنجارهای فقهی و اخلاقی اسلام،  تأمین کننده منافع عامه، معطوف به عدالت، قابلیت پذیرش و اجرا، فاقد تناقض با سیاست‌های کلان و اصول حاکم، پاسخگو به نیازهای جامعه، مستمر و پیشرو باشد.  از این رو در فرایند قانونگذاری باید نسبت هر پدیده با منفعت عامه تبیین و روشن شود.

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی همچنین "فقدان اداراک اجتماعی و جامعه پذیری پدیده‌ها"، "فقدان قصد و اراده برای اجراء"، "موانع و بحران‌های اجتماعی" را از موضوعاتی دانست که ممکن است یک قانون را در اجرا و عمل دچار آسیب جدی کند و این مباحث باید در این نظریات مبنا نیز دیده شود. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی همچنین "فقدان اداراک اجتماعی و جامعه پذیری پدیده‌ها"، "فقدان قصد و اراده برای اجراء"، "موانع و بحران‌های اجتماعی" را از موضوعاتی دانست که ممکن است یک قانون را در اجرا و عمل دچار آسیب جدی کند و این مباحث باید در این نظریات مبنا نیز دیده شود. 

وی ادامه داد: اگر دانش‌های منبعث از دین و شریعت بتواند نظریه‌ای ارائه دهد که بر اساس این حرکت اثباتی و نظریه تطبیقی بتوانیم دیدگاهها و نظریات مهم خود را  کشف، تعیین و ترسیم کنیم، بسیار حائز اهمیت است و از مهمترین کارکردهای گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پشتیبانی از تقنین، تبیین همین سطوح و لایه‌های مهم برای قانونگذاری است. 

وی ادامه داد: اگر دانش‌های منبعث از دین و شریعت بتواند نظریه‌ای ارائه دهد که بر اساس این حرکت اثباتی و نظریه تطبیقی بتوانیم دیدگاهها و نظریات مهم خود را  کشف، تعیین و ترسیم کنیم، بسیار حائز اهمیت است و از مهمترین کارکردهای گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در پشتیبانی از تقنین، تبیین همین سطوح و لایه‌های مهم برای قانونگذاری است. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی برای نمونه یادآورشد: ضرورت این مباحث جایی آشکار می‌شود که مثلا قانونگذار بر اساس سیاست‌های جمعیتی در سال 72 فاجعه کاهش جمعیت در کشور را طراحی کرد و این طراحی از خلأ نظریه مبنا به سیاست غلط تنظیم خانواده نشات گرفته بود و باز در سال 1400 وقتی آن را به سیاست تعالی خانواده تبدیل کردیم نتوانسته است در مسیر درست خود قرار بگیرد و یکی از مشکلات آن نداشتن نظریه مبنایی است. 

حجت الاسلام والمسلمین نهاوندی برای نمونه یادآورشد: ضرورت این مباحث جایی آشکار می‌شود که مثلا قانونگذار بر اساس سیاست‌های جمعیتی در سال 72 فاجعه کاهش جمعیت در کشور را طراحی کرد و این طراحی از خلأ نظریه مبنا به سیاست غلط تنظیم خانواده نشات گرفته بود و باز در سال 1400 وقتی آن را به سیاست تعالی خانواده تبدیل کردیم نتوانسته است در مسیر درست خود قرار بگیرد و یکی از مشکلات آن نداشتن نظریه مبنایی است. 

حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد

حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد

همچنین در این نشست حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد و برای حل مسائل بغرنج و پیچیده در حکمرانی با استفاده از این نیروهای انسانی کارآمد قابل حل است. 

همچنین در این نشست حجت الاسلام نجف لک زایی رئیس شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: حکمرانی مطلوب نیاز به شبکه نیروی انسانی در سطح ملی دارد و برای حل مسائل بغرنج و پیچیده در حکمرانی با استفاده از این نیروهای انسانی کارآمد قابل حل است. 

وی ادامه داد: گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تلاش خوهد کرد با استخراج نظام مسائل، گام هایی را در مسیر نظریه پردازی و تعالی تقنینی بردارد. 

وی ادامه داد: گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تلاش خوهد کرد با استخراج نظام مسائل، گام هایی را در مسیر نظریه پردازی و تعالی تقنینی بردارد. 

اعضای شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به ارائه پیشنهاداتی پیرامون مباحث حکمرانی تقنینی، نحوه فعالیت گروه حکمرانی و مدیریت مرکز و سیاست‌های کلان آن ارائه دادند. 

اعضای شورای علمی گروه حکمرانی و مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس به ارائه پیشنهاداتی پیرامون مباحث حکمرانی تقنینی، نحوه فعالیت گروه حکمرانی و مدیریت مرکز و سیاست‌های کلان آن ارائه دادند. 

توانایی تفکیک دانش فقه و حقوق در مطالعات کاربردی، توجه به مسائل فراملی و تعهدات بین‌المللی ناظر به قانونگذاری، ارتباط میان تعهدات بین‌المللی و رعایت احکام شرعی، توجه به شاخصه‌های حکمرانی مطلوب مانند شفافیت، پاسخگویی و ...، شناسایی استعدادهای درخشان حوزوی و دانشگاهی جهت فعالیت‌های تقنینی، ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهیه نظام مسائل و سند کلان راهبردی، توجه به مساله هوش مصنوعی از بعد تقنینی از ابعاد و اضلاع مختلف، تهیه نظریات مبنا مبتنی بر سیره اهل بیت (ع)، نگرش جامع به مساله خانواده و .. از مباحثی بود که اساتید در این نشست مطرح کردند. 

توانایی تفکیک دانش فقه و حقوق در مطالعات کاربردی، توجه به مسائل فراملی و تعهدات بین‌المللی ناظر به قانونگذاری، ارتباط میان تعهدات بین‌المللی و رعایت احکام شرعی، توجه به شاخصه‌های حکمرانی مطلوب مانند شفافیت، پاسخگویی و ...، شناسایی استعدادهای درخشان حوزوی و دانشگاهی جهت فعالیت‌های تقنینی، ارتباط با مجمع تشخیص مصلحت نظام، تهیه نظام مسائل و سند کلان راهبردی، توجه به مساله هوش مصنوعی از بعد تقنینی از ابعاد و اضلاع مختلف، تهیه نظریات مبنا مبتنی بر سیره اهل بیت (ع)، نگرش جامع به مساله خانواده و .. از مباحثی بود که اساتید در این نشست مطرح کردند. 

در این نشست مدیر گروه حکمرانی و مدیریت و مسئولان کارگروه حکمرانی و مدیریت گزارشی از فعالیت‌ها را ارائه دادند.

در این نشست مدیر گروه حکمرانی و مدیریت و مسئولان کارگروه حکمرانی و مدیریت گزارشی از فعالیت‌ها را ارائه دادند.