به گزارش ایرنا، زانیار دانشیار متولد سال ۱۳۵۹ در مهاباد و دارای کارشناسی ارشد عکاسی و از سال ۱۳۸۵ هنر عکاسی را به صورت حرفهای آغاز کرده است و در این مدت در دانشگاهها و سینمای جوانان دفتر مهاباد به عنوان مدرس حوزه عکس و فیلم فعالیت دارد.
این عکاس جوان مهابادی تاکنون در چندین جشنواره عکس ملی و بین المللی توانسته عناوین زیادی کسب کند و با برپایی چندین نمایشگاه فردی و گروهی عکس کارنامه درخشانی در این زمینه دارد.
به همین بهانه خبرگزاری ایرنا در حاشیه هفدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد که در هفته گذشته برگزار شد، گفت وگویی اختصاصی با این عکاس توانمند انجام داده است.
ایرنا: کمی بیشتر خودتان را برای مخاطبان ایرنا معرفی بفرمایید؟
دانشیار: متولد سال ۱۳۵۹ در مهاباد و دارای کارشناسی ارشد عکاسی هستم و از سال ۱۳۸۵ هنر عکاسی را به صورت حرفهای آغاز کردم و در این مدت در دانشگاهها و دفاتر سینمای جوانان به عنوان مدرس حوزه عکس و فیلم فعالیت دارم.
ایرنا: بخش عکس هفدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد به میزبانی سردشت را چگونه ارزیابی می کنید؟
دانشیار: در بخش عکس هفدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد، با حضور بیشتر عکاسان و هنرجویان افزایش چشمگیری پیدا کرده است و در نمایشگاه آن، آثار ۴۷ عکاس چاپ شده است.
در کنار آن برگزاری ۲ اردوی عکاسی به روستاهای گردشگری «نستان» و «رهشه ههرمی» سردشت طی دو روز از دیگر نقاط قوت این هفته فیلم و عکس بود اما در مجموع گردهمایی عکاسان در آن و کسب تجربه و افزایش مهارتها از دیگر اهداف آن بود.
ایرنا: تعریف شما از عکاسی چیست؟
دانشیار: عکس به عنوان یک علم به دنیا آمد و با صنعت پیشرفت کرد و سپس به یک هنر تبدیل شد اما به عقیده بزرگان هنر عکاسی، عکس تقطیعی در زمان است که خود گویا و با مخاطب خود سخن میگوید.
در گذشته عکاسی به عنوان یک سند مهم قابل استناد بود و در محافل قضایی به عنوان یک سند موثق مورد استفاده قرار میگرفت و حتی عکس میتوانست نظر حاکمان در مورد مسایل مختلف را عوض کند و به حرکات جامعه هم سمت و سو دهد اما اکنون این هنر با وجود دنیای دیجیتال تغییرات زیادی کرده و حتی هوش مصنوعی هم بر آن تاثیر گذاشته است.
ایرنا: آیا توسعه دیجیتال در زمینه عکس بر این هنر مدرن تاثیر مثبت داشته است؟
دانشیار: دنیای عکس آنالوگ و دیجیتال هر کدام مزایا و معایب مخصوص خود را دارند اما در مجموع دنیای دیجیتال باعث شده که دسترسی مردم به عکاسی بیشتر شود و اگر بتوانیم از این دسترسی به درستی و به منظور آموزش بهره بگیریم، موفق عمل کردیم.
در دنیای عکاسی آنالوگ، عکاسان در تاریکخانه عکس را ظاهر میکردند و اکنون نیز تاریکخانه دیجیتال نیاز به آموزش دارد و هر کسی نمیتواند بدون مهارت و آموزش عکس را تغییر (ادیت) کند.
در کنار آن در حالی که عکاسی یک هنر است اما دنیای دیجیتال و مصرفگرایی این هنر را تا حدوی به حاشیه برده است اما در عین حال باید الفبای عکاسی را به عکاسان جوان آموزش دهیم تا این هنر جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کند.
ایرنا: آینده عکاسی را چگونه میبینید؟
دانشیار: موقعی که یک نوآموز به مدرسه میرود در ابتدا الفبا را آموزش دیده و به تدریج نوشتن واژه را فرا میگیرد و پس از آن میتواند جمله بنویسد و اگر در نوشتن مهارتهای بیشتری پیدا کرد، میتواند داستان نوشته و حتی شعر بسراید.
در دنیای عکاسی هم باید این گونه عمل شود و هنرجویان ابتدا الفبای عکاسی را یاد بگیرند و سپس به تدریج سایر مراحل را طی کنند و بعد از آن انتظار داشت که عکس هنری را خلق کنند.
اما با توجه به شناختی که از جامعه و علاقمندان هنر عکاسی دارم بر این باور هستم که آینده عکاسی روشن است و عکاسان جوان باید ابتدا تاریخچه عکاسی را فرا بگیرند و سپس به صورت حرفهای در این دنیای جذاب و شرین گام بردارند.
ایرنا: جایگاه عکاسی در زمینه اطلاع رسانی و رسانهها چگونه است؟
دانشیار: در سطح جهانی بسیاری از روزنامه نگاران برای بیان رویدادهای مهم از عکس در کنار متن بهره گرفتند و به غنای کار خود افزودهاند و واقعیت امر این است که درک دنیای یک عکس عمیق تر و راحت تر از متن است.
در کشورمان نیز عکاس خبرنگارانی مانند «بهمن جلالی» و «کاوه گلستانی» در قبل و بعد از انقلاب هم با عکس به تشریح رویدادهای دوران انقلاب و جنگ تحمیلی پرداختند و در این زمینه هم بسیار موفق بودند.
رسانهها و خبرگزاریها اگر بخواهند مخاطبان آنان بهتر و سریعتر مطالب آنان را درک کنند باید از عکس هم بهره بگیرند و حتی میتوان گفت در دنیای رسانه خبر بدون عکس مخاطب چندانی ندارد و در فضای مجازی نیز با بهره گرفتن از تصاویر انتقال پیام سریعتر شده است.
گزارش ایرنا، هفدهمین هفته فیلم و عکس مهاباد در سردشت با همکاری انجمن سینمای جوانان مهاباد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری سردشت و کافه کتاب ژیکو از روز سه شنبه آغاز و تا نهم اسفندماه ادامه داشت.
سردشت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.