حجتالاسلام رستمی، مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه، در حاشیه اختتامیه جشنواره بینالمللی رسانه و فضای مجازی «سلمان» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، به تبیین چالشهای موجود و راهحلهای پیشنهادی پرداخت.
وی با اشاره به نقش ویژه طلاب و فعالان دغدغهمند در عرصه فضای مجازی و رسانه، اظهار داشت: با تأکیدات مقام معظم رهبری بر جهاد تبیین، شاهد حضور گسترده نیروهای توانمند در این حوزه هستیم. اما با دو چالش بنیادین مواجهایم که نخستین آن، فرآیند انتشار محتوا و دستیابی به مخاطبان متنوع است و دوم، زنجیره تولید محتوا که نیاز به نظم و انسجام بیشتری دارد.
حجتالاسلام رستمی افزود: متأسفانه زنجیره تولید ایده تا محصول با موانعی مواجه است که برای رفع آنها باید ساختاری منسجم و فرآیندی همافزا شکل گیرد. جشنواره سلمان با ایجاد بستری مناسب برای هماندیشی و تبادل نظر، امکان بهرهگیری از ظرفیتهای انسانی و شبکهسازی مؤثر را فراهم کرده است.
مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه، در ادامه توضیحات خود، بر دو محور اصلی جشنواره تأکید کرد و گفت: نخستین محور، برگزاری پنلها و گفتگوهایی است که تولیدکنندگان محتوا را به تبادل ایده و تجربه واداشته و شبکهزنجیرهای میان آنان ایجاد میکند. محور دوم، تحلیل آثار ارسالی جشنواره است که به شناسایی توانمندیها و تشکیل زنجیره تولید کارآمد منجر میشود.
وی تصریح کرد: این جشنواره بستری مناسب برای اتصال ایدهپردازان، سناریونویسان و تولیدکنندگان به بسترهای انتشار فراهم ساخته است، تا محتواهای تولیدی با بهرهگیری از استعدادهای موجود، به بهترین نحو به مخاطبان ارائه شوند.
حجتالاسلام رستمی همچنین بر ضرورت شکلگیری اقتصاد رسانه تأکید کرد و گفت: در گام دوم، باید به سمت تأمین مالی و اقتصاد پایدار در حوزه رسانه حرکت کنیم. این رویکرد میتواند نهتنها محتوایی غنی و اثرگذار برای جهاد تبیین فراهم کند، بلکه با ایجاد زیرساختهای مناسب، زمینهساز پایداری مالی و خودکفایی در حوزه رسانه باشد.
وی با اشاره به دستاوردهای این رویداد، خاطرنشان کرد: جشنواره سلمان توانست با تحلیل و نقد آثار، و تقویت روابط میان فعالان رسانهای، گامی مهم در تکمیل زنجیره تولید محتوا بردارد و با ارتقاء کیفیت تولیدات رسانهای، تلاش برای گسترش دامنه مخاطبان و تقویت اقتصاد رسانه را محقق سازد. امیدواریم این روند نقش تعیینکنندهای در راستای اهداف جهاد تبیین ایفا کند.