به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ بجنورد به عنوان یکی از شهرهای کمتر توسعه یافته مراکز استانهای کشور محسوب میشود که حجم قابل توجهی از مناطق آن جزو حواشی شهر هستند و همین امر سبب شده با حجم انبوهی از مشکلات و کاستیها مواجه باشد.
رفع این کاستیها نیازمند عزم جدی و جهادی توسط نهادهای مختلف و هم افزایی بین دستگاهی است؛ اما در این بین شهرداری میتواند نقش مهمتری را ایفا کند و شهرداری بجنورد طی یک سال گذشته علی رغم اینکه اقدامات مثبت و ارزندهای در راستای بهبود خدمات به اجرا گذاشته، اما نباید از نواقص نیز چشمپوشی کرد.
آسفالت بیش از ده برابری معابر نسبت به سال ۱۴۰۱، خرید تجهیزات متفاوت و زیرساختی، نوسازی بخش قابل توجهی از ناوگان عمومی حمل و نقل، حذف دو میدان شهری به منظور کاهش ترافیک، فضاسازی مناسبتی و... از جمله این موارد است.
همچنین باید به برگزاری جشنوارههای بومی و محلی مختلف که طی دو ماه اخیر تقریبا هر هفته در بجنورد برگزار شده اشاره داشت؛ جشنوارههایی همون اش رشته، سمنو، اسب و... که در هر مورد هزاران نفر از شهروندان بجنوردی را به پارک شهروند کشانده است؛ این اقدامات یقینا در راستای وظایف اجتماعی شهرداری، شایسته است.
پیگیری جذب اعتبارات برای تقاطع غیر هم سطح
اما فرای نکات مثبت، باید ابعاد منفی شهرداری بجنورد طی سال جاری نیز پرداخت؛ شهرداری بجنورد طبق مصوبه شورای شهر میبایست طی سال ۱۴۰۳ دو پروژه مهم و اولویتدار را به اجرا میرساند.
آغاز پروژه تقاطع غیر همسطح در میدان خرمشهر به منظور مدیریت ترافیک یکی از این موارد بود؛ طبق سخنان مسئولان کمیسیون عمرانی شورای شهر مطالعات این طرح انجام شده، اما اقدامی برای آغاز پروژه انجام نشده است.
سید محمد علی کشمیری، شهردار بجنورد در این خصوص به دانشجو گفت: اجرای تقاطع غیرهمسطح میدان خرمشهر بجنورد سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید با جدیت پیگیری شود.
وی افزود: تقاطع غیر همسطح میدان خرمشهر بعد از اینکه سطح سرویس دهی را از دست داد به چراغهای فرمان دهی مجهز شد، اما کارآیی لازم را ندارد و اکنون با پیش بینی تجمع جمعیتی در سمت شرق شهر (شهرک فرهنگیان، مجتمعهای مسکن ملی) در آینده شاهد ترافیک متراکم خواهیم بود.
شهردار بجنورد ادامه داد: طرح با جدیت دنبال شد و به سراغ مشاورین ذیصلاح رفتیم، فردی انتخاب شد تقاطع را مشخص و گزینههای متعددی را طراحی کردند و بهترین گزینه منجر به تقاطع غیر همسطح به نوع زیرگذر بدون یک سازه گران قیمت و زمخت است.
وی افزود: طرح در شورای همتا ارسال شده و از آنجایی که طرحهای ترافیکی در زمان ساخت و کارگاه همراه با ایجاد گره ترافیکی خواهد بود بایستی در کوتاهترین زمان ساخته شود و جدول زمانی آن پیش بینی شده است.
کشمیری تاکید کرد: طرح وابسته به تامین منابع اعتباری است تا در حین انجام به دلیل کمبود اعتبار دچار سکته طرح نشود، طرح با توجه به هزینه بالا به سمت استفاده از منابع مالی و اعتباری به جای منابع نقدی و پولی در قالب استفاده از اوراق مشارکت رفته است.
شهردار بجنورد گفت: مجوز طرح از طریق وزارت کشور، سازمان شهردای ها، بانک مرکزی و سازمان بودجه اخذ شده است به چند بانکی که میتوانند بحث عاملیت، ضمانت و انتشار آن را قبول کنند ارجاع داده شد و یکی از بانکها نتیجه مثبت داد.
وی تصریح کرد: چنانچه منابع اعتباری قبل از شروع تامین و مشخص نشود طرح آغاز نخواهد شد، زیرا نمیخواهیم با استفاده از منابع داخلی که محدودیت دارد پروژه آغاز شده و به اتمام نرسد.
سرمایه گذاری برای شهربازی نیست!
احیای شهربازی رو باز بجنورد دیگر پروژه مهم امسال بوده است؛ اما تاکنون هیچ اتفاق شاخصی در این راستا نیز انجام نشده است. در این خصوص فراخوان جذب سرمایه گذار چندین بار ارائه شده، اما هیچ سرمایه گذاری تمایل به حضور و راه اندازی پروژه ندارد.
شهردار بجنورد در این خصوص در جلسه علنی شورای شهر اظهار داشت: تمایلی برای سرمایه گذاری در شهربازی این شهر وجود ندارد و شهرداری همچنان در انتظار سرمایه گذار برای احیای این مجموعه تفریحی است.
وی افزود: تجهیز و بهسازی این مجموعه از مصوبات شهرداری در حوزه بستههای سرمایه گذاری بوده، اما تاکنون کسی برای سرمایه گذاری در آن ورود نکرده است.
وی اادامه داد: تلاشهای زیادی برای جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در این مجموعه تفریحی انجام شده، اما تاکنون این طرح سرمایه گذاری جاذبهای نداشته است.
شهردار بجنورد یادآور شد: حدود چهار سال است که بجنورد شهربازی ندارد و مردم از این مکان تفریحی بی بهره هستند.
کشمیری تصریح کرد: سرمایهگذاری در شهربازی برای بخش خصوصی نفع اقتصادی ندارد، با شرایط فعلی لازم است شهرداری با اعتبارات خود برای بهسازی و خرید تجهیزات این مجموعه بازی ورود پیدا کند.
چه خبر از بودجه ۱۴۰۴ شهرداری؟
بودجه دیگر موضوع با اهمیت برای شهرداریها است؛ در حالی که برای سال ۱۴۰۳ بودجه ۱.۶ همتی پیش بینی شده بود، تا پایان دی ماه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان از آن محقق شده بود؛ هرچند بنا بر تجربه سه ماه پایانی سال همراه تحقق بودجههای شهرداری مضاعف میشود، اما بعید به نظر میرسد که این عدد به تحقق کامل برسد.
اما برای سال آتی بودجه پیشنهادی با رشد قابل توجهی همراه بوده است که به نظر میرسد مورد تایید کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر نیز نیست.
یوسف مغروری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در گفتوگو با دانشجو اظهار کرد: جمع مصارف پیش بینی شده در لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری بجنورد رقم ۲.۷ همت است.
وی افزود:این مصارف در حوزه کالبدی و شهرسازی، محیط زیست و خدمات شهری، ایمنی و مدیریت بحران، حملونقل ترافیک، خدمات مدیریت، فرهنگی و اجتماعی و تبصره پرداخت بدهیهای قطعی شده سنواتی پیشبینی شده است.
مغروری ادامه داد: جذب ۱۶ نیروی آتشنشانی و ۳۸ نیروی مجموعه اداری از ابتدای سال آینده، بار مالی ۲۸ میلیارد تومانی برای شهرداری خواهد داشت که فرآیند برگزاری آزمون این افراد انجام شده است.
وی افزود: افزایش هزینههای واگذاری خدمات رفتوروب و خرید اتوبوسهای جدید، ۹۷ میلیارد تومان هزینه در پی خواهد داشت.
عضو شورای شهر بجنورد تصریح کرد: پیشبینی پرداخت معوقات کارکنان، ۵۱ میلیارد تومان هزینه در سال آینده بر عهده شهرداری خواهد گذاشت، علاوه بر این، ۵۲ میلیارد تومان به حق جذب کارکنان شهرداری اضافه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: جمع بندی کمیسیون برنامه و بودجه برای بودجه سال آتی شهرداری مرکز استان ۲.۱ همت بود، اما بدون در نظر گرفتن منابع و حتی لایحه پیشنهادی، رقم ۲.۷ همت در شورای اسلامی شهر تصویب شد. بودجه غیر واقعی و غیر کارشناسی است.
با این تفاسیر به نظر میرسد با توجه به شرایط تورمی کشور، مشکلات مالی سال آتی برای شهرداری بجنورد مضاعف شود.