[ شهروند ] تلاقی ماه رمضان با اکران نوروزی امسال بیش از هر زمان دیگری ترکیبی متفاوت در اکران را میطلبید. ترکیبی که با توجه به تعطیلی مدارس و در عین حال روزهداری مخاطبان، میبایست هم نیاز دانشآموزان را پاسخ دهد و هم فضای متفاوتی را برای مخاطبان فراهم کند. معرفی ترکیب فیلمهای اکران نوروزی نشان داد که تصمیمگیران فرهنگی نیز با توجه به این فاکتورها فیلمهایی را که از ابتدای ماه رمضان امسال روی پرده خواهند رفت، انتخاب کردهاند. طبق این خبر؛ مشخص شد که از روز هشتم اسفندماه فیلمهای «بامبولک» ساخته آرش معیریان، «پسر دلفینی ۲» ساخته محمد خیراندیش، «پیشمرگ» ساخته علی غفاری، «رها» ساخته حسام فرهمند، «دایناسور» به کارگردانی مسعود اطیابی، «عینک قرمز» به کارگردانی حسین مهکام، «کوکتل مولوتوف» به کارگردانی حسین امیریدوماری و «موسی کلیمالله» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا به تدریج در قالب اکران نوروزی به روی پرده خواهند رفت. ترکیبی متشکل از ۳ فیلم کمدی، ۲ فیلم کودک و نوجوان تعریف میشوند، ۲ فیلم دینی و مقاومتی و البته یک فیلم اجتماعی- که در- حداقل- یک ماه آینده هم میتواند مخاطبان کودک و نوجوان را پای گیشههای بلیتفروشی بفرستد، هم خانوادههاشان را، هم کسانی که دنبال موضوعات و مضامین دینی و مذهبی در فیلمهای سینمایی هستند، هم مخاطبانی که دل در گرو داستانهای دفاع مقدس و سینمای مقاومت دارند و هم کسانی که از طرح مسایل تند و گزنده اجتماعی در آثار سینمایی استقبال کرده و به نوعی رسالت اجتماعیسیاسی برای سینمای ایران قائل هستند...
با توجه به اقبالی که از فیلم «موسی کلیمالله» در جشنواره فیلم فجر صورت گرفت، پیشبینی میشد این فیلم در ترکیب اکران نوروزی قرار بگیرد. اتفاقی که خیلی زود جامه عمل به خود پوشید و آخرین ساخته ابراهیم حاتمیکیا که با تمرکز بر شخصیت مادر موسی (ع) با بازی مریلا زارعی قصه حضرت موسی را تا زمان تولدش روایت میکند، روی پرده آمد. فیلمی که یکی از تازگیهایش طراحی صحنه استودیوییاش است که همانطور که در زمان برگزاری جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفت و جوایز فنی متعددی نیز- البته به همراه سیمرغ بلورین بازیگر نقش مکمل مرد برای فرهاد آئیش- به ارمغان آورد، به احتمال زیاد در اکران عمومی نیز مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار خواهد گرفت.
مثلث طلایی گیشه
اگر چه فیلم «موسی کلیمالله» با توجه به سابقه حمایت تلویزیون از فیلمهای ابراهیم حاتمیکیا و فیلمهای مذهبی با حمایتهای بیدریغ تبلیغاتی مواجه خواهد شد و همین هم نوعی استقبال نسبی از این فیلم را باعث خواهد شد؛ با این حال بیراه نیست اگر بگوییم که در اکران نوروزی امسال مانند تمام سهچهار سال اخیر نام برنده رقابت فروش را باید در بین کمدیهای روی پرده جست. به هر حال همهساله فیلمهای کمدی جزء جداییناپذیر اکران نوروزی بودهاند- و به نظر میرسد که امسال نیز این قاعده بهراه خواهد بود!
امسال در اکران نوروزی سه فیلم کمدی روی پرده خواهند آمد- که از قضا هیچکدام در جشنواره فیلم فجر نمایش داده نشدهاند. در واقع با آنکه انتظار میرفت از میان ۴ کمدی حاضر در جشنواره 43 فیلم فجر یک یا دو فیلم در ترکیب اکران نوروزی جای گیرند، اما این اتفاق نیفتاد و قرار شد سه فیلم کمدی دیگر اکران سال 1404 را کلید بزنند. «عینک قرمز»، «کوکتل مولوتف» و «دایناسور» اسامی سه کمدی هستند که در تعطیلات نوروزی امسال اکران میشوند. فهرستی که مهمترین ویژگیاش حضور پرتکرار پژمان جمشیدی در دو فیلم از سه کمدی نوروز امسال است. پژمان جمشیدی که در چند سال اخیر پرکارترین بازیگر اصلی سینمای ایران بوده و در سال 1403 نیز شاهد اکران پنج فیلم با بازی او بودهایم، در نوبت اکران نوروزی هم نه با یک فیلم، بلکه با دو کمدی «دایناسور» و «کوکتل مولوتف» در گیشه نوروز حضور خواهد داشت. «دایناسور» آخرین ساخته مسعود اطیابی کارگردان «تگزاس۳» است که امسال پس از «هفتادسی» دومین فیلم پرفروش سال لقب گرفت. در این فیلم زوج پژمان جمشیدی و امیر جعفری برای اولین بار کنار هم قرار میگیرند تا جعفری پس از تجربه «هاوایی» با امین حیایی و «اکسیدان» و «چهار انگشت» با جواد عزتی، ترکیب متفاوتی را کنار جمشیدی رقم بزند و حال و هوای متفاوتی به گیشه ببخشد. جمشیدی در «کوکتل مولوتف» به کارگردانی حسین امیری دوماری نیز برای اولین بار با امین حیایی و احمد مهرانفر همبازی شده است.
دیگر کمدی نوروز امسال «عینک قرمز» خواهد بود. جدیدترین ساخته حسین مهکام به عنوان آخرین دستاویز گیشه نوروز برای جذب مخاطب کمدیها؛ که با این که پروانه نمایش خود را همزمان با «تگزاس۳» در اردیبهشت ماه امسال دریافت کرده بود، به نظر در تمام این ماهها دنبال فرصتی بود تا جایی در اکران امسال پیدا کند. درباره «عینک قرمز» گفتنی است که این فیلم دومین کمدی کارنامه 1403 حامد بهداد پس از «مفتبر» است که امسال اکران شد، اما اتفاق خاصی را در گیشه ۱۴۰۳ موجب نشد.
سه کمدی نوروزی امسال اگر چه قدرتمندترین وزنههای امسال سینمای ایران برای فروش بالا و رکوردشکنی گیشهای هستند؛ ولی با این حال اتفاقی که در جشنواره فجر رخ داد و هیچکدام از کمدیها در آرای تماشاگران مردمی جشنواره رتبههای بالایی به دست نیاوردند، این نگرانی را در بین کارشناسان اقتصادی سینمای ایران به وجود آورده که چه بسا این اتفاق آغاز یک روند جدید در سینمای ایران باشد و در گیشه نوروزی امسال نیز اتفاق جشنواره برای کمدیهای روی پرده تکرار شود- که اگر این اتفاق روی دهد، مهمترین ابزار مدیران فرهنگی برای پنهان کردن ضعفهای سینما از دستشان بیرون خواهد رفت!
پرمخاطبهای نوروزی
این موضوع که فیلم برگزیده مخاطبان جشنواره فیلم فجر مستقیم راهی گیشه نوروزی شود، اتفاق جدیدی نیست. در جشنواره امسال فیلم «پیشمرگ» بهرغم پیشبینیهای منتقدان با اختلاف کمی نسبت به «رها» به عنوان فیلم برگزیده مخاطبان معرفی شد. اتفاقی که حواشی زیادی نیز به دنبال داشت و با وجود اعلام آمادگی مسئولان سیمرغ مردمی همچنان آمار تفکیک آرا و بلیتهای خریداری شده، با جزئیات رسانهای نشده است. با این همه هر دوی این فیلمها در اکران نوروزی امسال حضور دارند- تا اتفاق جالبی از این نظر روی داده باشد.
«پیشمرگ» به کارگردانی علی غفاری که برشی از زندگی شهید سعید قهاری است، تنها فیلم دفاع مقدسی امسال است که انتظار میرود با توجه به برگزیدهشدن توسط تماشاگران در فجر۴۳، به فروش خوبی در گیشه نوروزی نیز دست پیدا کند. در این فیلم که نقش اصلی آن را مهدی نصرتی بازی کرده، حسام منظور، ساناز سعیدی و الناز ملک هم ایفای نقش کردهاند. نصرتی در سالهای گذشته در فیلمهای «لباس شخصی» و «ضد» بازی کرده بود.
«رها» ساخته حسام فرهمند نیز که به گفته شهاب حسینی «حکایت همدلی، همدردی و غمخواری با مردمی است که هر روز بیش از پیش زندگی خود را در رویارویی با مشکلات معیشتی و اقتصادی در محاصره حلقه تنگ فقر مییابند»؛ مهمترین فرصت خود برای موفقیت اقتصادی را در وجود و حضور همین شهاب حسینی میجوید- که در سالهای گذشته بیشتر مشغول تولید و بازی در فیلمهایی بوده که خارج از کشور ساخته شدند. شهاب که از اردیبهشت ۱۴۰۳- که با فیلم «مست عشق» حسن فتحی در نقش شمس تبریزی روی پرده سینماها بود- فیلمی روی پرده نداشته؛ در «رها» نقش پدری متفاوت از تمام نقشهای گذشتهاش را ایفا میکند و اتفاقا با همین نقش هم در روزهای جشنواره نامزد سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد شد و حالا شاید این اتفاق در کنار نظر مثبت منتقدان در جشنواره باعث شود این فیلم به عنوان تنها درام اجتماعی اکران نوروزی امسال با اقبال خوبی در گیشه مواجه شود!