فرزاد امینی در گفتوگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره کتاب «صولت مرگ» توضیح داد: این کتاب نگاهی فلسفی به نمایشنامههای سودابه فضایلی است. یکی از دلایل تالیف این کتاب شاید این باشد که فلسفه خواندم، با فلسفه از نوجوانی درگیر بودم و یکی دیگر از دلایل شاید این باشد که از تحلیلهای روانشناسانه و جامعهشناسانه گریزان هستم؛ در حالی که این سبک از روانشناسی رواج دارد. من چندان اقبالی به تحلیلهای جامعهشناسانه و روانشناسانه ندارم، هرچند که آن تحلیلها جایگاه معرفتشناسانه و تحلیلی خود را دارند.
به واسطه نمایشنامه سودابه فضایلی توانستم حول محور هسته مرکزی بحث خود را گسترش دهم
نویسنده کتاب «صولت مرگ» در بررسی نمایشنامههای سودابه فضایلی بیان کرد: در آثار نمایشنامهنویسی سودابه فضایلی دیدم که این آثار نگاه هستیشناسانه نسبت به درامِ انسان، اراده، فعل انسان و در مجموعه زیست انسان را از تولد تا مرگ را شامل میشود. در نمایشنامههای فضایلی نگاه هستیشناسانه و فلسفی غالب است؛ نه اینکه در آثار او نگاهی به جامعه سیاست یا فرد انسان نباشد، اما نگاه نمادگرایی و نگاه فلسفی غالب است.
نویسنده کتاب «صور آگاهی نگونبخت در نظر هگل» افزود: درباره اینکه نگاه فلسفی چه بهانهای به دست من میدهد که سراغ مسالهای بروم، باید بگویم نگاه مدرن، بحث بر سر انسان مدرن و زمانه مدرن هسته مرکزی بحث من در «صولت مرگ» بود و به واسطه نمایشنامه سودابه فضایلی توانستم حول محور هسته مرکزی بحث خود را گسترش دهم و به آن بپردازم.
تحلیل آثار نمایشی میتواند گستردهتر باشد
امینی درباره نیازِ تئاتر ایران به بررسی، تالیف و نقد نمایشنامههایش بیان کرد: به نظرم در حوزه نقد و بررسی آثار نمایشنامه در ایران کمبود وجود دارد، اما در عین حال نقدهایی بر روی آثار نویسندگان دیگر انجام شده است. باید توجه داشت توضیح و تحلیل آثار نمایشی میتواند گستردهتر باشد و میتواند بر زوایای دیگر این آثار و تاریخ ادبیات نمایشی و درامنویسی ایران نور تابانده شود.
اهالی فلسفه، جامعهشناسی، فلسفه سیاسی و حوزههای دیگر از فلسفه، کمتر به سراغ آنالیز ادبیات نمایشی ایران رفته اند
این نویسنده در توضیح کمبود موجود در فضای فرهنگی نمایشنامهنویسی بیان کرد: اهالی فلسفه، جامعهشناسی، فلسفه سیاسی و حوزههای دیگر از فلسفه، کمتر به سراغ چنین مسالهای یعنی تحلیل ادبیات نمایشی ایران رفته اند و تولید کمی در این زمینه اتفاق افتاده است حتی در مورد ادبیات داستانی ایران هم چنین مسالهای مطرح است بهجز موردی مانند صادق هدایت که برای تحلیل آثار و فهم آثار کتابهایی نوشت.
به گفته او تحلیل و بررسی آثار نمایشی مانند آنچه «صولت مرگ» انجام داده، کم نظیر است؛ زیرا در آن از نگاه اهل فلسفه و نه کارگردان نمایشنامههای سودابه فضایلی مورد بررسی قرار گرفته است.

کتاب «صولت مرگ (دراماتولوژی تئاتر سودابه فضایلی و تمرین نگاری نمایش نامه کرکس)» نوشته فرزاد امینی در قطع پالتویی، جلد شومیز، در ۲۱۳ صفحه، با شمارگان ۵۰۰ نسخه در سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات نقره منتشر شد.
نمایشنامههای سودابه فضایلی با نام «کرکس»، «مغزهای چوبیها»، «کمبوجیه چپترین نخاع»، پیش از این در کتابی با عنوان «گنجینه ادبیات نمایشی ایران» به کوشش رسول نظرزاده در قطع رقعی، جلد شومیز، در ۱۲۰ صفحه در سال ۱۳۹۴ توسط نشر افراز منتشر شده است.