به گزارش بولتن نیوز، امیر رهبر فعال رسانه ای در یادداشتی که آن را در اختیار بولتن نیوز قرار داد به "بازی با کلمات دولت " در آستانه شب عید و ماه مبارک رمضان پرداخت.
داخل بازار شلوغ است. خیابان میان هیاهوی جمعیت گم شده است. از هر سر صدایی بلند است و همهمه کل بازار را گرفته است. یکی داد میزند و دیگری انگار که زوری باشد، مشتریان را به داخل مغازه، فرامیخواند. و دیگری میگوید : اصلا کاسبی این روزها خوب نیست. خرج و دخلمان به هم نمیخواند و نمیتوانیم جواب مردم را بدهیم. کلی جنس خریدهایم و برایش چک کشیدهایم. حالا باید بدویم و پول جور کنیم تا طلب مردم را بدهیم.
این روزها نه بوی بهار میآید و نه شوق از راه رسیدن نوروز را میتوانی در خیابانهای شهر ببینی. هر چه هست ترافیک بیهدفی است که معلوم نیست چرا و چگونه به وجود می آید.
گرانیهای کمرشکن امان مردم را بریده. خیلیها حتی توان خرید لباس برای فرزندانشان را هم ندارند. هر چه هست تهیه مایحتاج روزانه و تامین معیشت است که مردم را از گرسنه ماندن رها کند. حقوقها و عیدیها در برابر این ابرتورم کم آوردهاند و نمیتوانند یاری رسان باشند. بسیاری از مغازه داران از فروش شب عید ناراضیاند، میگویند اصلا فروشی نداشتهایم، انگار نه انگار که عید دارد از راه میرسد، هیچ کس دلخوشی برای این نوروز ندارد.
هر یک دونه لوبیا چیتی شده ۷۷۵ تومان...جالب نیست!
اولویت خانوادهها با مسکن و خوراک
جامعهشناسان و اقتصاددانان اما وضعیت این روزهای بازار شب عید را پیشبینی کرده بودند، آنها گفته بودند که تصمیمات اقتصادی دولتها باعث شده تا خانوادهها بیشتر درآمدشان را صرف هزینههای مهم مانند خوراک و مسکن کنند.
وقتی سهم غذا و مسکن خانوار در کل هزینهها بالا میرود، ما انتظار داریم آن خانوار فقیرتر شده باشد زیرا سهم بیشتری را خرج غذا و مسکن کرده است.» و افزایش قیمتها و تورم، درآمدهای واقعی مردم را کاهش میدهد و این باعث میشود: «خانوارها ابتدا هزینههای لازمشان را که همان غذا و مسکن است را پوشش دهند و هزینه کمتری را خرج کالاهای دیگر که کالاهای پرکششی است، میکنند.»
امیر رهبر میگوید : شب عید، انتظار است که مردم کالای پرکشش را خریداری کنند اما وقتی درآمد پایین میآید، خرید این کالاها طبیعتا کمتر میشود. به اعتقاد این فعال رسانه ای، مشاهدات میدانی هم این روزها از کسادی و خالی بودن بازارها حکایت دارد.
و اما بازار شب عید چگونه تنظیم میشود؟
عرضه سریع کالاهای اساسی با سود کم و خردهفروشی در شبکههای توزیع و فروشگاههای زنجیرهای میتواند راهکار مطمئنی برای کمک به تنظیم بازار باشد. سازمان برنامه و بودجه کشوری نیز باید تسهیلات مورد نیاز خرید و ذخیرهسازی اقلام مورد نیاز را به موقع تامین کند. از سوی دیگر، بانک مرکزی باید تسهیلات مورد نیاز دستگاههای مباشر را بدون فوت وقت تامین کند.
در کنار این موضوعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارت جهادکشاورزی با مباشرت اتاق اصناف ایران در سراسر کشور، میتوانند با ایجاد نمایشگاههای بهاره فروش، به عرضه مستقیم کالا ادامه دهند. جلوگیری از عرضه و توزیع هر گونه کالای قاچاق به ویژه اقلام هدف طرح نظیر میوه و خشکبار، کیف و کفش، لوازم آرایشی، بهداشتی و... در سطوح خرده و عمدهفروشی به خصوص در غرفههای نمایشگاههای بهاره، میتواند کمک بسیاری به اجرای درست طرح تنظیم بازار در شب عید کند. اجرای درست این موارد میتواند امنیت و سلامت در فضای کسبوکار در روزهای پایانی سال را تضمین کند.
نباید فراموش کنیم که از توان و نیروی انجمنهای صنفی، اتحادیهها و اتاقهای اصناف کشور در امر تنظیم و کنترل بازار، نهایت بهرهبرداری شود. کسب رضایت خاطر و اعتماد مردم در این روزها برای دولتمردان، یک موضوع حیاتی است که دولت و وزارتخانههایش نباید کوچکترین کمکاری در این حوزه داشته باشند.
امیر رهبر در پایان خطاب به دولتمردان گفت : از تنظیم بازار ماه رمضان که جا ماندید ؛ حداقل شب عید را دریابید/
∎