به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۸ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، طرح تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در مدارس کشور موضوع اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دستورکار قرار گرفت.
پس از مطرح شدن نظرات موافقان و مخالفان، کلیات طرح مذکور با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۳۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ نماینده حاضر در جلسه به تصویب نرسید.
تاکید بر لزوم رعایت هویت ملی در طرح تدریس زبانهای محلی
احسان عظیمیراد درباره این طرح توضیح داد: در اصل ۱۵ قانون اساسی آمده که زبان و خط رسمی کشور زبان فارسی است. کلیه متون رسمی ما و کتب درسی ما باید مبتنی بر زبان فارسی باشد. در اصل ۱۵ قانون اساسی قید شده که تدریس ادبیات زبانهای قومی و محلی در کنار زبان فارسی در مدارس آزاد است، یعنی این طرح کاملاً منطبق بر اصل ۱۵ قانون اساسی است و میتواند یکی از الزامات آن باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حفظ هویت ملی و تقویت هویت اسلامی ایرانی هدف اجرای این طرح است. همچنین دو ساعت از زمان آموزشی در مدارس به این طرح اختصاص پیدا خواهد کرد.
این طرح، وحدت ملی را به خطر میاندازد
محمدمهدی شهریاری در مخالفت با کلیات طرح تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس کشور، گفت: این طرح در شرایط فعلی به صلاح نیست چرا که این موضوعات تمامیت ارزی کشور و وحدت ملی را به خطر میاندازد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: همچنین ظرفیتهای آموزش و پرورش ما نمیتواند پاسخگوی این موضوعات باشد، چرا که ما باید برای آموزش زبانهای محلی مجدداً معلمانی را تربیت کنیم که با توجه به بودجه اندک آموزش و پرورش، نمیتوان این کار را انجام داد.
نباید شتابزده عمل کنیم
در ادامه جلسه، بهنام سعیدی در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: امروز اولویت آموزش و پرورش حفظ جایگاه و شأن معلمان، تقویت زیرساختهای آموزشی و رسیدگی به مناطق محروم در حوزه آموزش است. نباید اینگونه موضوعات خللی در اولویتهای آموزش و پرورش ایجاد کند، چرا که ما باید اولویتها را دنبال کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: تدریس ادبیات زبانهای محلی و قومی در مدارس کشور میتواند منجر به تضعیف زبان فارسی شود. از سوی دیگر، میتواند به امنیت ما آسیب برساند. آن طور که در این طرح مشاهده میشود، کار کارشناسی دقیقی روی آن صورت نگرفته است. باید از اقداماتی که میتواند ضربه به امنیت کشور بزند، جلوگیری کنیم. شاید این طرح مزایایی داشته باشد، اما نباید شتاب زده عمل کنیم.
هیچ مانعی برای یادگیری زبان محلی اقوام ایرانی وجود ندارد
مهدی کوچکزاده نیز در مخالفت با کلیات این طرح، گفت: این طرح با اصول ۱۵ و ۱۶ قانون اساسی در تضاد است، چرا که در اصل ۱۵ بیان شده که دولت میتواند مبادرت به تدریس دروس قومی و محلی در مدارس داشته باشند، اما در مواد ۲ و ۴ این طرح، دولت مکلف شده، بنابراین این موضوع با اصل ۱۵ در تضاد است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیچ مانعی برای یادگیری زبان مادری و محلی اقوام ایرانی وجود ندارد و در طول تاریخ اقوام مختلف کشور در محل سکونت، خیابانها و در میان همشهریان خود با زبان محلی خود صحبت میکنند، اما این اصرار که باید دولت مکلف به این کار باشد، یک نگرانی را ایجاد میکند که استقلال کشور را دچار خدشه میکند.
این طرح مغایرتی با زبان فارسی ندارد
همچنین برخی از نمایندگان در موافقت با این طرح سخن گفتند؛ علیرضا منادی سفیدان در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: زبان اصلی ما فارسی است و این طرح بر اساس قانون اساسی طراحی شده است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این طرح مغایرتی با زبان فارسی ندارد، در کشور ما ۸۰ زبان وجود دارد که میراث ملی ما محسوب میشود، اما متأسفانه در حال حاضر ۴۰ زبان قومی در کشور ما از بین رفته است.
فرهنگهای دیگر هم حق حیات دارند
همچنین روحالله متفکرآزاد در موافقت با کلیات طرح مذکور، گفت: اکنون موضوع زبان مطرح نیست بلکه موضوع فرهنگها، اقوام و ادبیات اقوام مطرح است. ایران زیبای ما متشکل از اقوام، قومیتها و فرهنگها است. چرا برخی افراد، اقوام را تهدید عنوان میکنند و چرا میخواهند آب به آسیاب دشمن بریزند تا دشمن تفکر تجزیه طلبی را با سو استفاده تبلیغ کند؟
وی بیان کرد: طبق اصل ۱۵ قانون اساسی، زبان رسمی کشور و نگارش آن فارسی است، اما قانون اساسی تاکید دارد فرهنگهای دیگر هم حق حیات دارند و باید زنده بمانند.