شناسهٔ خبر: 71577963 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

مخالفت مجلس با طرح تدریس ادبیات زبان‌های محلی در مدارس

طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور در دستورکار جلسه علنی امروز مجلس قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

دقایقی پیش جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. دستورکار این جلسه به شرح زیر است:

طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور موضوع اصل ۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

طرح استفساریه قانون منع فروش و واگذاری اراضی فاقد کاربری مسکونی برای امر مسکن به شرکت‌های تعاونی مسکن و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی

لایحه معاهده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری

لایحه معاهده میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت ازبکستان در زمینه انتقال محکومان

لایحه موافقتنامه انتقال محکومان میان دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری بولیواری ونزوئلا

لایحه عضویت ایران در اتحادیه بین‌المللی انرژی خورشیدی

لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه وین درباره تأسیس طبقه بندی بین‌المللی عناصر تصویری علائم و موافقتنامه استراسبورگ درباره طبقه‌بندی بین‌المللی اختراعات

مخالفت مجلس با طرح تدریس ادبیات زبان‌های محلی در مدارس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور مخالفت کردند.

به گزارش تسنیم، در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، کلیات طرح تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در مدارس کشور (موضوع اصل 15 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران) با 104 رأی موافق، 130 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع تصویب نشد.

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، درباره این طرح اظهار کرد: در اصل پانزدهم قانون اساسی بیان شده که زبان و خط رسمی کشور، زبان فارسی است و کلیه متون رسمی و کتب درسی باید مبتنی بر زبان فارسی باشند. در این اصل همچنین قید شده که تدریس ادبیات زبان‌های قومی و محلی در کنار زبان فارسی در مدارس آزاد است. بنابراین، این طرح کاملاً منطبق بر اصل پانزدهم قانون اساسی است و حتی می‌تواند به عنوان یکی از الزامات آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: همه نمایندگان دغدغه اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش را دارند، که این موضوع از دغدغه‌های کلیدی مقام معظم رهبری نیز هست. در سند تحول بنیادین، در بخش هدف‌گذاری‌های عملیاتی و راهکارها، به بسط عدالت در برخورداری از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب در مناطق مختلف کشور اشاره شده است. در مناطق مختلف کشور، اقوام و گروه‌های مختلفی زندگی می‌کنند و زبان‌ها و ادبیات محلی آن‌ها باید مورد توجه جدی قرار گیرد تا عدالت در نظام تعلیم و تربیت آن مناطق گسترش یابد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در سند تحول بنیادین، به نظام آموزش و پرورش اختیار داده شده است که می‌تواند و باید حداقل 10 درصد و حداکثر 20 درصد از برنامه‌های آموزشی خود را به معرفی حرفه‌ها، هنرها، آیین‌ها و رسوم‌ها مبتنی بر جغرافیا و استان‌ها، با توجه ویژه به مناطق روستایی و عشایری، اختصاص دهد. هدف از اجرای این طرح، حفظ هویت ملی و تقویت هویت اسلامی-ایرانی است. همچنین، دو ساعت از زمان آموزشی در مدارس به این طرح اختصاص خواهد یافت.