به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،
در نخستین کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی که در سالن همایشهای دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، حسین افشین، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاستجمهوری، با نگاهی جامع به تاریخچه و چالشهای پیش روی هوش مصنوعی، بر ضرورت همافزایی دانشگاه، شرکتهای دانشبنیان و اقتصاد در رشد این حوزه تأکید کرد و برنامههای بلندمدتی از تولید محتوا تا پیادهسازی دستیارهای دیجیتال را معرفی کرد.
افشین در سخنرانی خود، ضمن ترسیم چشماندازهای تحول دیجیتال در کشور، به نقش مهندسان در پیشبرد فناوری اشاره کرد و گفت:
«در دانشگاهها ابتدا بهعنوان کارشناس تربیت میشویم؛ اما مهندس واقعی کسی است که خلاقیت و دانش را در کنار هم قرار دهد. ممکن است فردی مدرک دکترا داشته باشد، اما مهندس خلاق نباشد.»
وی نقش مهندسان در تلفیق علم و خلاقیت را از اساسیترین عوامل پیشرفت در فناوری دانست و افزود:
«هوش مصنوعی از سال ۱۹۵۰ میلادی مطرح شد و اولین بار در سال ۱۹۵۶، در کنفرانسی مشابه این کنفرانس، اصطلاح "هوش مصنوعی" به گوش رسید. در ایران نیز، تا حدود سال ۲۰۱۰ شاهد شکست ترندهای هوش مصنوعی بودیم، اما از آن پس، با ورود به حوزههایی همچون خودروهای خودران، پزشکی و مدیریت ترافیک، رشد قابلتوجهی در این زمینه آغاز شد.»
از کلام به عمل؛ ورود اقتصاد به هوش مصنوعی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، با اشاره به سال ۲۰۲۵، تأکید کرد:
«ما ۱۴ سال است که در مورد این حوزه صحبت میکنیم و اکنون زمان آن رسیده که از کلام به عمل برسیم.»
وی دانشگاه را منبع اصلی تولید علم دانست و افزود:
«هر ایده و مسئله علمی باید در دانشگاه شکل بگیرد. اما امروز، اطلاعات و اخبار سریعتر از محتوای علمی حرکت میکنند و این مسئله، ما را به خطر شبهعلم نزدیک کرده است. لذا دانشگاهها و شرکتهای دانشبنیان باید هستههای فناوری را به محتوا و کاربرد تبدیل کنند.»
افشین نقش اقتصاد در شکوفایی هوش مصنوعی را حیاتی دانست و تصریح کرد:
«از سال ۱۹۵۰ تا امروز، هوش مصنوعی در ایران به دلیل عدم ورود اقتصاد به این حوزه، پیشرفت چندانی نداشته است. برنامه من این است که برای دولت و وزارتخانهها دستیارهای دیجیتال تولید کنیم؛ بهگونهای که هر شرکت دانشبنیان، پس از ارائه الگوریتم و دادههای خود، تحت آزمایشهای شفاف و اخلاقی قرار گیرد.»
آموزش هوش مصنوعی به دانشآموزان از سال ۱۴۰۴
افشین از برنامهای برای آموزش یک میلیون دانشآموز بهصورت آنلاین خبر داد و گفت:
«از سال ۱۴۰۴، یک میلیون دانشآموز، از طریق بازیهای آموزشی، هوش مصنوعی را فرا خواهند گرفت. این برنامه شامل دورههای ۸ ماهه برای دانشآموزان ۶ تا ۱۵ ساله، دانشگاهیان و فعالان شرکتهای دانشبنیان خواهد بود.»
موفقیتهای هوش مصنوعی در ایران
وی نمونههایی از بهرهگیری موفق از هوش مصنوعی را معرفی کرد:
- چاههای نفت سپهر و جفیر که مجهز به سیستمهای هوش مصنوعی شدهاند.
- نیروگاه برق شریعتی مشهد در زمینه تأمین، نگهداری و بهرهبرداری.
- استفاده از هوش مصنوعی در اولین پالایشگاه و پتروشیمی کشور.
هوش مصنوعی در سلامت و آموزش
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، سلامت را یکی از چالشها و فرصتهای جهانی در این حوزه دانست و تأکید کرد:
«برای حرکت در مسیر فناوری جدید، چهار گام اصلی وجود دارد که از مهمترین آنها، شناسایی و تطبیق حوزههای آموزش و سلامت است. آموزش حضوری همچنان بهترین روش یادگیری است، اما باید در کنار آن، از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری مؤثر در ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی استفاده کرد.»
برگزاری کنفرانس با همکاری دانشگاههای برتر کشور
افشین در پایان خاطرنشان کرد:
«این کنفرانس، که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف در سه مرحله برگزار میشود، نشانه تلاش مستمر ما برای تبدیل گفتار به عمل و رشد پایدار هوش مصنوعی در کشور است.»
وی افزود:
«کنفرانس امروز، موجبات ایجاد انگیزه و امید به آیندهای روشن را در مسیر تحول دیجیتال و همافزایی میان دانشگاهها، شرکتهای دانشبنیان و دستگاههای دولتی فراهم میکند.»
معاون علمی رئیس جمهور همچنین به نقش رویداد پلتاک اشاره و اظهار کرد:
پلتاک میتواند نقش ارتباط و حلقه وصل بین حاکمیت و بخش خصوصی را در حوزه هوش مصنوعی ایفا کند.
اولین کنفرانس بینالمللی هوش مصنوعی و رویداد پلتاک هوش مصنوعی از امروز ۷ اسفند ۱۴۰۳ شروع شده و تا فردا میزبان اساتید، دانشجویان و علاقهمندان هوش مصنوعی است.