شناسهٔ خبر: 71558436 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استاد خوشنویسی: مسوولان با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کنند

همدان- ایرنا- یک استاد برجسته خوشنویسی معتقد است مسوولان و متولیان می‌توانند با خرید آثار هنرمندان هم دستگاه اجرایی و اداره خود را به آثاری هنری زیبا تزیین کنند و هم هنرمندان را به خلق آثار تشویق کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا؛ «احمد شریفی» متولد ۱۳۴۲ و اهل بروجرود و شهروند ملایر است که از همان دوران کودکی قبل از رفتن به دبستان پدرش حروف الفبا را به او یاد داد و او با گچ روی دیوارهای آجری می‌نوشت، بعد از ورود به دبستان تکالیف مدرسه را به زیبایی می‌نوشت و عشق به نوشتن طوری بود که زنگ‌های تفریح در کلاس می‌ماند و روی تابلو با گچ تمرین خوشنویسی می‌کرد.

علاقه و ذوق خوشنویسی همچنان با او همراه بود و سال‌ها خودش از کتاب رسم‌الخط استاد امیرخانی مشق می‌کرد و بعد از دوران سربازی در کلاس‌های انجمن خوشنویسان بروجرد ثبت‌نام کرد و مسیر زندگی‌اش تغییر کرد و یک شهروند ملایری شد.

در درجه اول والدینش شرایط مادی و معنوی را برای او مهیا کردند، پدرش معماری چیره‌دست و شاعری توانا و باذوق بود که در انجمن‌های ادبی ملایر شرکت می‌کرد و مادرش هم شرایط خانه را برایش مهیا می‌کرد و تا پاسی از شب بیدار می‌ماند تا او تمرین کند.

مهم‌ ترین جرقه در زندگی خوشنویسی استاد شریفی آشنایی و حضور در کلاس استاد دکتر «رضا یاراحمدی» در انجمن خوشنویسان بروجرد بود که در سال ۱۳۶۶ اولین جلسه حضور در کلاس سیاه مشق را تجربه کرد، از طرفی شیفته برخورد صمیمانه استاد شد و هر جلسه‌ای که می‌گذشت عشق و علاقه‌اش به او بیشتر می‌شد، استاد نیز توجه ویژه‌ای به وی داشت و این توجه موجب می‌شد شبانه‌روز خط را تمرین کند و بیشتر مواقع ۱۸ ساعت شبانه‌روز را تمرین می‌کرد.

خوشنویسی یا خطاطی در کلیه کشورهای اسلامی به ویژه ایران همواره به عنوان والاترین هنر مورد توجه بوده‌است، مردمان این سرزمین‌ها به‌ویژه ایرانیان در اوج قدرت و نهایت ظرافت در این هنر تجلی یافت و خوشنویسی به مانند محوری در میان سایر هنرهای بصری ایفای نقش کرده‌ است.

استاد خوشنویسی: مسوولان با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کنند

در همین راستا گفت‌وگویی صمیمی با استاد برجسته هنر خوشنویسی «احمد شریفی» داشتیم که در پی می‌خوانید:

ایرنا: از خودتان بگویید و اینکه چرا به این هنر علاقه‌مند شدید؟

شریفی: سال‌هاست که شهروند ملایر هستم و در این شهر زندگی می‌کنم، عضو مجمع نمایندگان و خوشنویسان کشور داور جشنواره‌های مختلف چهره ماندگار خوشنویسان استان همدان هستم و چندین نمایشگاه انفرادی را در نقاط مختلف ایران برگزار کرده‌ام.

برخود لازم می‌دانم از شهرداری ملایر قدردانی کنم که شرایط را برای حضور من در نمایشگاه‌های مختلف در تهران، فرهنگسرای ابن سینا، شهرک غرب، گالری چلیپا و فرهنگسرای ارسباران با ۶۰ اثر نفیس مهیا کرد.

با راهنمایی و کمک استادم که حق بزرگی بر گردنم دارد، توانستم دوره‌های چهار ساله خوشنویسی متوسط، خوش، عالی و ممتاز را در مدت یکسال به پایان برسانم و با سفارش استاد در کلاس‌های فوق ممتاز استاد امیرخانی و همزمان در کلاس‌های شکسته استاد کابلی که هر دو از اساتید برجسته کشور هستند، به مدت چهار سال شرکت کردم و در حال حاضر این تجارب چند دهه را در اختیار هنرجویان قرار می‌دهم و به حق هنرجویان آموزشگاه من در گذران مراحل خوشنویسی به خوبی درخشیدند.

ایرنا: جایگاه هنر به ویژه خوشنویسی با فرهنگ ایرانی و اسلامی در چه سطحی است؟

شریفی: هنر خوشنویسی در فرهنگ ایرانی و اسلامی ویژه است و به تعبیری شناسنامه ایران محسوب می‌شود، هنر خوشنویسی ویژگی‌های خاصیی در بین تمامی هنرها دارد و هنر مقدسی است که بزرگان خوشنویسی از دیرباز با کتابت آیات قرآنی و احادیث و کتاب آثار مفاخر و شعرای برجسته همچون فردوسی، سعدی، حافط و دیگران توانستند آثاری خلق کنند که زینت‌بخش موزه‌های سراسر جهان هستند و خط نستعلیق که عروس خطوط جهان لقب گرفته است، تنها از ذوق و توانایی ایرانیان برمی‌آید.

در حال حاضر خطوط چهارگانه شامل که شامل نستعلیق، شکسته نستعلیق، نسخ و ثلث در انجمن خوشنویسان ایران به رسمیت شناخته شده و آموزش داده می‌شود.

خط نستعلیق و شکسته نستعلیق توسط هنرمندان بزرگ و توانا همچون «میرعماد حسینی» به اوج زیبایی رسید و خط شکسته توسط استاد نابغه «عبدالحمید طالقانی» و سید گلستانه که توانستند این هنر ناب ایرانی را به جهانیان معرفی کنند.

خط نسخ و ثلث نیز که بیشتر اعراب و ترک کتابت می‌کنند ولی باز هم ایرانیان توانستند این دو نوع خط را به مراتب بهتر از ابداع‌کنندگان اجرا کنند، از خط نسخ بیشتر برای کتابت قرآن و خط ثلث بیشتر در کتیبه‌های مساجد استفاده می‌شود، خط نستعلیق نیز مادر خطوط است و اگر حرکت نستعلیق را خوب بنویسید، دیگر خطوط را راحت‌تر فرا می‌گیرید، زنده یاد استاد شجریان که خود از خوشنویسان برجسته ایران در خط نستعلیق و شکسته بود، خط نستعلیق را سخت‌ترین هنر می‌دانست.

استاد خوشنویسی: مسوولان با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کنند

ایرنا: از تاثیرات هنر خوشنویسی و نقش آموزش در یادگیری بگویید؟

شریفی: خوشنویسی نه تنها دقت، تمرکز و صبر را بالا می‌برد، بلکه موجب آرامش هم می‌شود، در دنیای پر از هیاهوی امروز حضور در مکانی که موجب آرامش روح و دمیده شدن امید در وجود انسان می‌شود، یک موهبت الهی است تا در فضایی که ما در آموزشگاه برای هنرجویان فراهم می‌کنیم، عمر چندین برابر شود.

جوانان باید به دنبال علاقه‌ خودشان بروند، اگر به خوشنویسی علاقه دارند، این هنر را به صورت اصولی فرا گیرند، چراکه خوشنویسی آرامش را برایشان به ارمغان می‌آورد.

همه انسان‌ها هنردوست و زیباگرا هستند و هر کسی به یک هنر خاصی همچون خوشنویسی، نقاشی و موسیقی علاقه نشان می‌دهد، حال اگر به دنبال علاقه خود بروند و روی اصول تعلیم ببیند، بی‌شک شکوفا می‌شوند اما اگر درگیر مشکلات زندگی شوند، به صورت نهفته در وجودشان باقی می‌ماند.

خوشبختانه انجمن خوشنویسان ایران حدود ۸۰ سال است که رسما عهده‌دار آموزش و ترویج هنر خوشنویسی در سطح کشور هستند و قبلا دوره‌های خوشنویسی چهار مرحله‌ای، متوسط، خوش، عالی و ممتاز برگزار می‌شد که طی چند سال اخیر به این چهار دوره مرحله مقدماتی و فوق ممتاز هم اضافه شده و عملا ۶ دوره‌ای شده است.

ایرنا: شما چه گامی در راستای آموزش علاقه‌مندان به هنر خوشنویسی برداشته‌اید؟

شریفی: آموزش و تعلیم نقش بسیار مهمی در یادگیری هنر خوشنویسی دارد، من دوره‌های چهار ساله را یکساله گذراندم و این مهم بدون داشتن استاد برجسته اتفاق نمی‌افتد، به همین دلیل تصمیم گرفتم این هنر فاخر را در اختیار علاقه‌مندان به خوشنویسی قرار دهم و آموزشگاهی به نام «کتیبه» را در ملایر تاسیس کردم.

از زمان تاسیس، آموزشگاه خوشنویسی «کتیبه» توانست بهترین و بالاترین درصد قبولی در مراحل شش‌گانه را در سطح کشور به دست آورد و ۹۰ درصد هنرجویان در این آموزشگاه می‌توانند مراحل مقدماتی تا ممتاز را در مدت زمان یکسال آموزش ببینند و در آزمون قبول شوند.

اتفاق مهم دیگری که در آموزشگاه کتیبه روی داد این است که این آموزشگاه دو دانش‌آموز کلاس دوم و چهارم ابتدایی موفق به اخذ مدرک ممتاز شدند و این کار غیرممکن در تاریخ ۸۰ ساله خوشنویسان ایران ممکن شد و لوح تقدیر انجمن خوشنویسان ایران گواه این ادعاست.

«امیررضا عباس‌آبادی» در چهارم ابتدایی و «محمدصالح قاسمی» در دوم ابتدایی و «فاطمه باقری» در سن ۱۴ سالگی موفق شدند گواهینامه فوق ممتاز را از انجمن خوشنویسان دریافت کنند و این هم از افتخارات آموزشگاه خوشنویسی کتیبه در شهرستان ملایر است که در کشور موفق به کسب این افتخار شدند و ملایر از این نظر برترین شهر کشور است.

استاد خوشنویسی: مسوولان با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کنند

ایرنا: علم و تکنولوژی چه تاثیری می‌تواند در هنر خوشنویسی داشته باشد؟

شریفی: خط نستعلیق حدود ۵۰۰ سال سابقه در تاریخ خوشنویسی ایران دارد که در عصر حاضر با وجود اساتید توانا و مجرب صیقل خورده و به اوج زیبایی رسیده است و توانسته در خدمت تکنولوژی باشد و در چارچوب کتیبه و تبلیغات سرعت بخشد و تاثیر مثبت بگذارد.

طی سال‌های اخیر وزارت آموزش و پرورش در چاپ کتاب درسی از خط نستعلیق استفاده کرده و از همان دوران ابتدایی دانش‌آموزان با خط نستعلیق که شناسنامه ایران است، آشنا می‌شوند و اگر همین دانش‌آموزان در کلاس‌های اصولی خوشنویسی شرکت کنند با پیش‌زمینه‌ای که در مدرسه دارند، در مدت کوتاهی می‌توانند به مراتب بالا برسند.

ما محدودیتی برای هیچ قشری از جامعه در آموزشگاه نداریم، ما هم‌اکنون از اقشار مختلف همچون پزشکان، معلمان، کارمندان، وکلا و دانشجویان و حتی بانوان خانه‌دار و دانش‌آموزان از اول ابتدایی تا مقاطع بالاتر هنرجو داریم که در مدت کوتاهی شاهد پیشرفت آنها در خوشنویسی هستیم و همین عامل موجب حضور مستمر در کلاس‌ها و شرکت در امتحانات سراسری انجمن خوشنویسان ایران شده است.

امتحانات هر سال سه بار برگزار می‌شود که با تضمین قبولی شرکت کنندگان می‌تواند گواهینامه خوشنویسی از انجمن خوشنویسان ایران دریافت کنند و افتخار می‌کنم اکثر هنرجویان آموزشگاه کتیبه توانستند در مدت کوتاه یکساله با داشتن اساتید مجرب و آموزش سطح بالا و محیط مناسب به مرحله ممتاز خوشنویسی برسند.

استاد خوشنویسی: مسوولان با خرید آثار هنری از هنرمندان حمایت کنند

ایرنا: مهمترین مطالبه شما در این هنر چیست؟

شریفی: متولی فرهنگ و هنر در کشور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرها می‌بایست از هنرمندان و به ویژه آموزشگاه‌های آزاد حمایت و پشتیبانی کنند، چراکه عموما محل آموزشگاه‌های آزاد هنری، استیجاری است و با شرایط و ضوابطی که برای محل و امکانات در نظر می‌گیرند، اداره آموزشگاه‌ها بسیار سنگین است.

متولیان امر می‌توانند با دادن وام بلندمدت با حداقل سود، یاری دهنده عمده فعالیت‌های آموزشگاه و آموزش هنرجویان و در گام بعدی برگزاری نمایشگاه انفرادی که جهت معرفی هنرمند به جامعه نقش اساسی دارد، باشند.

هر نمایشگاه حداقل ۳۰ اثر را در برمی‌گیرد و با توجه به هزینه تذهیب قاب واقعا برگزاری نمایشگاه برای هنرمندان تقریبا غیرممکن می‌شود، بنابراین پیشنهاد من به متولیان امر خرید آثار هنرمندان است تا با خرید این آثار مخصوصا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر ادارات، محل کار آنها با آثار هنرمندان تزیین و هم هنرمند تشویق به خلق آثار می‌شود.

و سخن آخر:

۳۵ سال است که انجمن خوشنویسان ملایر را تاسیس کردم و ساکن ملایر با مردمانی مهربان و میهمان‌نواز هستم که موجب دلگرمی و تلاش بیشتر من در آموزش هنر خوشنویسی شده است.

آرزو دارم شهر ملایر به یکی از قطب‌های خوشنویسی کشور تبدیل شود، در حالی‌که تعداد دانش‌آموختگان ممتاز و فوق ممتاز در این شهر به نسبت جمعیتش طبق آمار انجمن خوشنویسان ایران جزء برترین‌ها است.