نشست خبری نهمین جشنواره ملی تئاتر ایثار با حضور سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و اموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران و به دبیری محمد کرم اللهی و حسین نصرالله رئیس ستاد برگزاری جشنواره ایثار صبح امروز ۵ اسفند ماه ۱۴۰۳ در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حسین نصرالله رئیس ستاد برگزاری جشنواره ایثار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سید حسن نصرالله اظهار داشت: هنر، زبان مشترک همه اقوام است. اگر هر جمعیتی خود را به هنر نزدیک کند از آسیبها مصون است.
وی افزود: بدون هنر جایگاهی برای بشر وجود ندارد و طی سالیان گذشته رویکرد بنیاد شهید بر تولیدات هنری تمرکز داشته است.
رئیس ستاد برگزاری جشنواره ایثار با تاکید بر اهتمام اداره کل شهرستانهای استان تهران بر برگزاری رویدادهای مختلف با موضوع ایثارگری بیان کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران در حد بضاعت خود با اقدامات مناسبی چون، برگزاری سه دوره فصلواره ایثار که با استقبال عمومی جامعه در خیابانها و مدارس و با حضور پرشور دانش اموزان برگزار شد، گامهای مهمی در راستای ترویج فرهنگ ایثار برداشته است.
نصرالله همچنین تولید سه آلبوم، نماهنگ و قطعه موسیقی و دیگر فعالیتهای هنری، چون تولید فیلم سینمایی «دستهای ناپیدا» را از دیگر اقدامات هنری بنیاد شهید طی ماههای اخیر دانست.
رئیس ستاد برگزاری جشنواره ایثار زمان برگزاری این رویداد نمایشی را از روز دوشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۳ عنوان کرد و گفت: نمایشهای صحنهای در سالن مهر و ماه حوزه هنری به مدت ۵ روز با حضور مسئولین کشوری و بنیاد شهید برگزار میشود
باید از گروههای تئاتری حمایت کنیم
در ادامه این نشست رسانهای محمد کرم الهی نیز با گرامیداشت مقام عالی شهید سید حسن نصرالله و دیگر شهدای مقاومت اظهار داشت: هنر ایثار مفهومی عمیق و پیچیده است. هنر ایثار به عنوان مدیومی قدرتمند و عمیق باید تاثیرگذار باشد و پیام خود را به تعامل با مخاطب بگذارد و تجربیات ایثارگرانه خود را به انواع مختلف بیان کند.
وی تاکید کرد: تئاتر و اهالی در بطن جامعه میتوانند تاثیرگذار باشند. ما در جشنوارههای مختلف در پی ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ ایثارگری هستیم.
کرم اللهی با اشاره به تعداد آثار در این رویداد گفت: تعداد ۲۳۸ اثر به دبیرخانه به طورتجمیعی ارسال شد که از این میان تعداد ۱۱۱ اثر خیابانی و ۱۲۷ اثر در بخش صحنهای هستند، در بخش صحنهای مهدی نصیری، سید سیامک موسوی اسدزاده و امیر حسین حریری و دربخش خیابانی هم داریوش نصیری، احمد نداف و هادی کیانی بازبینی آثار را برعهده داشتند.
وی ادامه داد: ۱۷ اثر منتخب از ۱۲ استان و ۱۶ شهرستان در این رویداد حضور دارند که ۸ اثر در بخش صحنهای و ۹اثر در بخش خیابانی است. دو تالار مهر و ماه طبق تقویم اجرایی در بخش صحنهای میزبان مخاطبن هستند و در بخش خیابانی محوطه حوزه هنری انقلاب اسلامی، ایوان انتظار میدان ولیعصر (عج)، میدان هفت تیر و مدارس شاهد تهران برای اجرا در نظر گرفته شده است. کارگاههای آموزشی با مدیریت سعید اسدی در سالن اوستا و جلسات نقدوبررسی با مدیریت رضا آشفته در استودیو سوره برقرار خواهد بود.
دبیر جشنواره ایثار افزود: محمدباقر قهرمانی، امیر دژاکام و رحمت امینی داوران بخش صحنهای و مجید امرائی، فرزان دلفانی و بهمن صادق حسنی داوری بخش خیابانی این رویداد را برعهده دارند.
وی با اشاره به پیشرفت این رویداد هنری طی چندین دوره از برگزاری بیان کرد:. ما باید بدانیم افق حرکتمان به کجا پیش میرود. ما خلا داریم که کارهایمان در عرصه تئاتر علیرغم اینکه دراین حوزه ویژهتر هم هست باز با پیوست دقیق و عمیقی نداشته و امسال در این رابطه گام برداشته ایم تا به یک نقطه مطمئن برسیم.
کرم اللهی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه جشنواره ایثار در جشنواره تئاتر فجر، تاکید کرد: هیچگاه در جشنواره بینالمللی تئاتر فجر سهمیهای برای جشنواره ایثار در نظر گرفته نشده، ما در جشنوارههای خودمان، برترینها را انتخاب میکنیم. فجر تعهدی برای پذیرش این آثار ندارد و ما برگزیدگان را به دبیرخانه فجر معرفی کرده و سپس هیئت انتخاب آثار در این رویداد با سنجشها و معیارهای خودشان اثر را مورد ارزیابی قرار میدهند. ما امسال خوشبختانه در بخش صحنهای و خیابانی کارهای زیادی داشتیم. در هر حال ما سهمیهای در فجر نداریم و براین باور هستیم که هنر جایی نیست که ما از مسیر سهمیه به آن وارد شویم.
کرم اللهی در پاسخ به پرسش دیگری درباره استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش و مدارس شاهد تصریح کرد: مدارس شاهد ما در این رویداد میزبان نمایشهای دانش آموزی هستند. در بخش نمایشهای دانش آموزیهر رویدادی با تم و درون مایه ایثار عرصه شود همواره از سوی بنیاد شهید مورد حمایت قرار خواهد گرفت.
دبیر جشنواره ایثار در خاتمه اظهاراتش درباره بودجه جشنواره و میزان حمایت جشنواره از گروههای نمایشی توضیح داد: هزینههای تولید تئاتر همچون دیگر حوزهها افزایش یافته است و باید باب حمایتها و سوبسیدها به جریان هنر را تقویت کنیم. تئاتر خیلی مظلوم است و با تمام شرایط و کارکردهایی که دارد، مورد توجه برنامهریزان فرهنگی قرار نمیگیرد. البته همه ساحتهای ما درگیر مسئله اقتصاد ایت. بودجه جشنواره با شرایط تورمی افزایش داشته است و برای هر یک از گروهها ورودی، ایاب و ذهاب در نظر گرفته شده است البته میدانیم که این مبالغ در کل جشنواره حق مطلب را ادا نمیکند.
انتهای پیام/