به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست ادبی انتشارات بهنشر با حضور جمعی از نویسندگان، مدیران انتشارات و فعالان حوزه ادبیات کودک و نوجوان به دبیری مصطفی خرامان برگزار شد. در این نشست، روند تولید مجموعهای از رمانهای دینی و سبک زندگی اسلامیایرانی ویژه نوجوانان بررسی شد.
عطیه هراتی مطلق، مدیر روابط عمومی انتشارات بهنشر در این نشست گفت: در دو سال گذشته، طرحی با آقای مصطفی خرامان، دبیر جلسه، درباره تولید رمانهای دینی که با موضوع اهل بیت (ع) بودند، مطرح شد. این رمانها بهصورت غیرمستقیم و با بیان هنرمندانه و ادبی از سوی نویسندگان پیشکسوت و نوقلم نگارش شدهاند. سبک این کتابها و نحوه تدوین آنها تقریباً نوآورانه و جدید بود. در این طرح، بهصورت کارگاهی، فصل به فصل کتابها در تمامی جلسات بررسی و محتوای آنها ارزیابیهای تخصصی و از لحاظ روانشناسی، تاریخی و…تحلیل شد که باعث شد کارها بهشکل مطلوب و موفقی انجام شوند و به چاپهای متعدد برسند. از نمونه این آثار که کتابهای پرفروش و پرمخاطبی نیز بودند و جوایزی نیز دریافت کردند میتوان به کتاب «اردوگاه در قبرستان ژغاره» اشاره کرد.
او افزود: این تجربه موفق باعث شد که ما امسال دوباره با آقای خرامان تماس بگیریم تا طرح تولید رمان ویژه نوجوانان را در آغاز کنیم.
هراتی مطلق ادامه داد: امسال، ما دوباره قراردادی با آقای خرامان بستیم برای تولید ۲۱ کتاب رمان ویژه نوجوانان در سه موضوع. این موضوعات شامل اهل بیت (ع)، سبک زندگی اسلامیایرانی و همچنین اصحاب و یاران است. در این پروژه هفت رمان در هر یک از این زمینهها تولید خواهد شد.
مدیر روابط عمومی انتشارات بهنشر بیان کرد: کارگروهی که امروز برگزار کردیم، اولین کارگروه ما در زمینه تولید رمان با موضوع سبک زندگی اسلامیایرانی است. در این موضوع، کتابهایی با محوریت مسئولیتپذیری، کمک به خانواده، همدلی، توجه به ایرادهای طبیعی و نقصهای سرشتی، مهارتهای حل مسئله، غلبه بر ترس، پشتکار، مهارتهای کار گروهی، عدالت و راستگویی و دروغگویی انتخاب شدهاند. نویسندگان حرفهای که همگی دارای سابقه در این زمینه هستند، در حال نگارش این کتابها هستند.
او اشاره کرد: نحوه نگارش این کتابها تفاوتی با سایر محصولات این حوزه دارد؛ نویسندگان هر هفته، روزهای دوشنبه، در دفتر بهنشر دور هم جمع میشوند. فصلی که نوشته شده است، خوانده میشود و ایرادهای آن در همان جمع برطرف میشود. این روند که با شیوه معمولی نگارش رمانها متفاوت است، داوری قبل از چاپ و پیش از اتمام کتاب را فراهم میآورد که موجب میشود کتابها با کمترین ایراد ممکن به دست مخاطب نهایی برسد.
در ادامه این نشست، مسعود فرزانه، مدیرعامل انتشارات بهنشر، با ابراز علاقه به سبک تولید این آثار گفت: در این چندماه و قریب به یکسالی که در انتشارات بهنشر بهعنوان مدیرعامل در خدمت دوستان بودم، دورادور روایت طرح اول آقای خرامان را که تولید شده بود از دوستان بهنشر شنیدم و به این سبک علاقهمند شدم. سپس کتابها را خواندم و بیشتر رغبت پیدا کردم به سبک قلم و نوع روایتی که در کتابها وجود داشت. احساس نیاز کردم که این حرکتی که در دوره مدیریت قبلی انجام شده، نیاز به استمرار و تداوم دارد. در اولین جلساتی که من در تهران تشکیل دادم، آقای خرامان را ملاقات کردم و گفتم که برای سه سال آینده، بهنشر ۳ تا ۷ تا، یعنی ۲۱ رمان را با همین مسیر و با همین کارهای خوبی که انجام شده، میخواهم. آقای خرامان نیز بسیار بزرگوارانه و با روی گشاده و آغوش باز، ما را پذیرفت و اجازه داد که کار را در این دوره جدید شروع کنیم. این یکی از خطهای تولید اصلی و مهم و اثرگذار بهنشر است.
او افزود: نظام موضوعاتی بهنشر طراحی شده است. در این نظام، سبک زندگی اسلامی یکی از اساسیترین و مهمترین محورهای کاری ماست؛ اما بایستی توجه مناسبی به آن داشته باشیم. آنچه که در این جلسات به کوشش آقای خرامان و شما حاضران در جلسه شکل گرفته، یک روش و دانش جدید و فناوری فرهنگی نوین است که تناسب و قرابت دارد با آنچه که در یک انتشارات دینی وابسته به امام رضا (ع) مطالبه میشود. در این زمینه، بداعت و نوآوری شکل گرفته که شایسته توجه و اهمیتدادن است.
فرزانه تأکید کرد: میدانم که مسائل از ایندست ممکن است چندان طرفدار نداشته باشد یا سخت باشد؛ اما به همت شما، اتفاقات درخشان دقیقاً در مسیر مأموریتهای بهنشر رخ داده است. ما بهدنبال استمرار این مسیر خواهیم بود و این مسیر را در سه سال آینده جدیتر خواهیم گرفت. انشاءالله به کمک شما بتوانیم مدلی را در کشور طراحی و ایجاد کنیم که بتوانیم آن را بهعنوان یک الگو مطرح کرده و تکثیر کنیم تا دیگران نیز از این مدل استفاده کنند و کتاب بنویسند.
او در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتشارات آستان قدس و فروشگاههای وابسته به آن، بهدلیل انتصاب به بارگاه یک معصوم، نمیتوانند هر کتابی را با هر محتوایی و مضمونی در قفسههای خود قرار دهند. ما نیز بر این باور هستیم که ارزیابیهایمان باید سختگیرانه باشد. هزینه زیادی برای ارزیابی آثار صرف میکنیم؛ اما هدف ما این است که آنچه وارد فضای فروشگاهی ما میشود، متناسب با شئونات این مجموعه باشد. برای شکستن این فضا و رهایی از حالت مفعولبودن و سکوت، همچنین جلوگیری از سادهانگاری و پیشپاافتادگی مسائلی که دچار مبتذلنویسی شدهاند، نیازمند قلمهای نو و نویسندگان جدید هستیم. نوقلمهایی که زیرنظر تفکر افرادی چون آقای خرامان بتوانند رشد و پرورش یابند.
مدیرعامل انتشارات بهنشر در پایان گفت: ما وارد حوزه بینالملل نیز شدهایم. با یک آژانس ادبی قراردادی منعقد کردهایم و آثار خود را به فضای بینالملل معرفی میکنیم. ۱۲ اثر را انتخاب کرده و اقدامات لازم را انجام دادهایم. طبیعتاً آثار این طرح نیز میتواند بازار خاص خود را داشته باشد.
در بخش دیگری از این نشست، مصطفی خرامان، دبیر این پروژه به معرفی نویسندگانی که در این نشست حضور داشتند، پرداخت و از نویسندگانی که به دلایل مختلف در جلسه حضور نداشتند، یاد کرد. او گفت: در این جلسه، نویسندگانی همچون محمدعلی قربانی، عباس قدیرمحسنی، سمیرا آرامی، مطهره طاهری، آمنه صادقی شهمیرزادی، سپیده نیکرو، علیرضا متولی و اعظم بزرگی حضور دارند. علاوهبر این، چهار نفر از نویسندگان این پروژه خارج از تهران هستند: زینب شادی از زنجان، سعید مرتضوی از شیراز، مریم حدادیان از کرمانشاه و فاطمه سرمشقی از سمنان. ما طی ۶ ماه گذشته با حدود ۴۰ نویسنده صحبت کردیم و از آنها درخواست ارائه طرح کردیم تا بررسی کنیم آیا قابلیت تبدیلشدن به رمان در این پروژه را دارند یا خیر. تاکنون با ۱۲ نفر از نویسندگان به توافق رسیدهایم؛ اما همچنان افرادی قرار است به این جمع اضافه شوند که در ادامه اسامی آنها اعلام خواهد شد.
خرامان در ادامه تأکید کرد که این طرح، یک طرح «مندرآوردی» نیست، بلکه نویسندگان مدتها روی آن کار کردهاند. او در این زمینه گفت: نویسندگانی که این پروژه را طراحی کردهاند، پیش از این در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت داشتهاند. بهعنوان مثال، افرادی همچون آقای شاهآبادی و دیگر نویسندگان باسابقهای که در این حوزه شناختهشده هستند. زمانی که این طرح تصویب شد، ما از نویسندگان خواستیم تا در این چهارچوب قرار بگیرند.
پس از معرفی اولیه، نویسندگان حاضر در نشست به بیان سوابق خود در صنعت نشر و ادبیات پرداخته و سپس برخی از آنها ایده و محتوای داستانهای خود را معرفی و توضیحاتی درباره رمانهای در دست نگارش خود ارائه کردند.
عباس قدیرمحسنی در معرفی رمان خود گفت: رمان من درباره پسربچهای زال است که در خانوادهای زندگی میکند که پدرش بهدلایلی از کار بیکار شده است. او احساس میکند که باید برای پدرش کاری انجام دهد و تصمیم میگیرد پول جمعآوری کند تا برای پدرش یک ماشین بخرد. این تصمیم او را درگیر ماجراهایی میکند که مسیر زندگیاش را تغییر میدهد.
اعظم بزرگی نیز در توضیح رمان خود بیان کرد: رمان من روایتگر زندگی یک دختر نوجوان است که پدرش بهدلایلی بازداشت شده است. این دختر که بهشدت درونگراست، تلاش میکند در کنار مشکلات خانوادگی خود، به مادر و خواهرش کمک کند و در حل مشکل بازداشت پدرش سهمی داشته باشد. او با چالشهایی روبهرو میشود که به شکلگیری شخصیت مستقل او منجر خواهد شد.
سمیرا آرامی، مطهره طاهری، سپیده نیکرو، آمنه صادقی شهمیرزادی و محمدعلی قربانی نیز طرحهای رمانهای خود را تشریح کردند که هر یک به موضوعاتی چون پشتکار، عدالت، مسئولیتپذیری و مبارزه با ترس پرداختهاند.
سمیرا آرامی درباره طرح رمان خود گفت: داستان من درباره یک خانواده است که پدر بهدلیل ورشکستگی دچار مشکلات مالی شده است. در این شرایط، خانواده تصمیم میگیرد به خانه پدربزرگ که قهرمان کشتی و بازنشسته قدیمی است نقل مکان کنند. پدربزرگ نادر که همیشه دوبنده آبی به تن دارد، تأثیر زیادی بر زندگی نوههایش خواهد گذاشت.
مطهره طاهری نیز در معرفی داستانش بیان کرد: داستان من درباره دختری ۱۶ ساله است که از تاریکی وحشت دارد. او برای مخفی نگهداشتن این ترس، سعی میکند خود را شجاع نشان دهد و درگیر کارهای جسورانه شود. این دختر وارد یک ماجرای جنایی و مرموز میشود که او را به چالش میکشد و در نهایت، کمک میکند تا بر ترس اصلیاش غلبه کند.
سپیده نیکرو در توضیح رمان خود گفت: موضوع داستان من پشتکار است. شخصیت اصلی داستان دختری است که عاشق فوتبال است و برای تشکیل تیم فوتبال دختران در مدرسه تلاش میکند. او باوجود مخالفتهای خانواده و مدرسه، تسلیم نمیشود و با راهاندازی تیم فوتبال، در مسابقات شرکت میکند.
آمنه صادقی شهمیرزادی درباره داستان خود گفت: موضوع داستان من عدالت است. شخصیت اصلی دختر یتیمی است که در خانه مادربزرگ خود زندگی میکند. پس از مرگ پدربزرگ و بیماری مادربزرگ، او از ارث محروم میشود؛ اما مادربزرگ پس از مشاوره با فردی آگاه، تمامی داراییهای خود را به نام او میکند. این دختر در نهایت با عدالت، اموال را بین بستگانش تقسیم میکند.
محمدعلی قربانی نیز گفت: طرح اولیهای داشتم که توسط یکی از ارزیابها تأیید نشد، بنابراین طرح دیگری ارائه دادم. این داستان درباره خواهر و برادر دوقلو است که در آن برادر دچار دروغگویی است. در پایان داستان، حقیقت تلخی آشکار میشود: بیماری واقعی در داستان، دروغگویی برادر است، نه بیماری جسمی خواهر.
خرامان پس از شنیدن ایدههای نویسندگان، جمعبندیای از روند این طرح ارائه داد و گفت: تمامی مسائلی که مطرح شد، ایدههایی هستند که باید ابتدا نوشته شوند و سپس درباره آنها تصمیمگیری شود. ممکن است در روند نوشتن، اتفاقاتی رخ دهد که با آنچه اکنون مطرح شده است، تفاوت داشته باشد. بنابراین، این طرحها در حال حاضر قطعی نیستند و باید به نگارش درآیند تا بتوانیم آنها را بررسی کنیم.
او افزود: یکی از مهمترین ویژگیهای این طرح، جلسات هفتگی ماست که در آن فصلبهفصل کتابها بررسی و تغییرات لازم اعمال میشود. این روش باعث میشود که خروجی کار با کیفیت بالا و بدون نیاز به سانسور نهایی منتشر شود؛ زیرا اصلاحات لازم در طول نگارش انجام خواهد شد.
این نویسنده درباره اهمیت این جلسات گفت: برگزاری جلسات مداوم به ما این امکان را میدهد که نواقص احتمالی را در همان مراحل اولیه اصلاح و از کیفیت کار اطمینان حاصل کنیم. در این مسیر، نویسندگان میتوانند نظرات خود را مطرح کنند و به تبادل تجربیات بپردازند که این خود به پربارترشدن پروژه کمک خواهد کرد.
در پایان، مصطفی خرامان از حمایتهای صورتگرفته در این طرح قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این پروژه بتواند تأثیرات مثبت و پایداری در حوزه ادبیات دینی و سبک زندگی اسلامیایرانی داشته باشد.
مهدی سیمریز، مدیر تولید انتشارات بهنشر نیز در پایان این نشست ضمن تأکید به این موضوع که بهنشر امیدوار است تا پایان سال ۱۴۰۴، مجموعه سبک زندگی اسلامیایرانی از این پروژه ۲۱ جلدی به مرحله نهایی برسد و دستکم سه جلد آن در نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران ۱۴۰۴ عرضه شود به توضیحات مربوط به فرآیند تولید و عرضه این آثار برای حاضران پرداخت.
∎