
پس از جنگ روسیه و اوکراین و بازگشت چین و اروپا به مسیرهای زمینی تجاری، نقش همکاری ریلی ایران و ترکیه را در این کریدور پررنگ تر کرده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس؛ همکاری های ترانزیتی ایران و ترکیه به عنوان یک فرصت برای توسعه اقتصادی و تقویت روابط سیاسی بین دو کشور مطرح است.
با وجود چالش های موجود، این همکاری ها می تواند به افزایش حجم تجارت، ایجاد فرصت های شغلی و تقویت ثبات منطقه منجر شود.
کارشناسان معتقدند با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین دو کشور ایران و ترکیه در حوزه های مختلف ریلی، جاده ای، دریایی، ترانزیت، پایانه مرزی و تبادلات اقتصادی و تجاری فعالان اقتصادی دو کشور، همکاری اقتصادی دو کشور همواره حائز اهمیت بوده است.
هفتاد و دومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس قوه مقننه، با حضور ۱۹۳ تن از نمایندگان برگزار شد.بررسی گزارش کمیسیون عمران در مورد لایحه موافقتنامه چهارچوب بین وزارت راه و شهرسازی از طرف دولت ایران و وزارت حمل و نقل و زیرساخت از طرف دولت ترکیه در زمینه حمل و نقل ریلی در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و با اکثریت آرا به کلیات و جزئیات لایحه این موافقتنامه بین ایران و ترکیه رای داده شد.
طبق این مصوبه، لایحه موافقتنامه چهارچوب بین وزارت راه و شهرسازی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت حمل ونقل و زیرساخت از طرف دولت جمهوری ترکیه در زمینه حمل ونقل ریلی مشتمل بر یک مقدمه و ۱۶ ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
در اجرای این موافقتنامه و اصلاحات بعدی آن، رعایت اصول ۷۷، ۱۲۵ و ۱۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است. این سه اصول مبنی بر سازو کار موافقت های بین المللی است که همکاری دولت و مجلس را در مورد قراردادهای بین ایران و سایر کشورها را مشخص می کند.با توجه به هدف گذاری ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و ترکیه، باید حداقل سالی یک میلیون تردد بین دو کشور انجام شود.
برای تحقق این هدف، لازم است ظرفیت مرزها و زیرساخت های مربوطه از جمله محورهای جاده ای و فرایندهای مرزی و همکاری های حمل و نقل ریلی تسهیل و روان سازی شود.
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، روز دوشنبه هشتم بهمن ماه به منظور شرکت در نشست های دو جانبه با وزرای تجارت و حمل و نقل ترکیه در سفره یک روزه به آنکارا رفته بود که ایجاد شرایط مشابه برای ناوگان دو کشور، افزایش حجم ترانزیت ریلی و جاده ای تصمیم گیری و در خصوص اتصالات جدید مرزی ریلی و جاده ای از جمله مسیر ریلی در چشمه ثریا و از سرگیری قطار تهران به وان مذاکره شده بود.
همچنین، سی و چهارمین اجلاس مجمع منطقه ای غرب آسیا اتحادیه بین المللی راه آهن ها (UIC) به میزبانی راه آهن ترکیه در آذر ماه سال جاری برگزار شد. مدیرعامل راه آهن جبارعلی ذاکری در این اجلاس عنوان کرده بود در چند ماه اخیر تبادل بار بین افغانستان و ترکیه از طریق ایران فعال شده است و امیدواریم حجم مبادلات بار بین سه کشور تا حد قابل قبولی افزایش یابد.حسن کریم نیا، کارشناس حمل و نقل در مورد همکاری های ریلی ایران و ترکیه اظهار کرد در قابی بزرگتر ایران و ترکیه می توانند متصل کننده آسیا و اروپا باشند.
کریم نیا تصریج کرد: پس از وقوع جنگ روسیه و اوکراین و از رونق افتادن کریدور شمالی یا ترانس سیبری با عبور از مسیر روسیه، چین برای اتصال به اروپا به مسیرهای جایگزین چشم دوخته است.
بنابراین، مسیر تجاری چین-اروپا، زمین بازی مناسبی است که می توان مزایای بالقوه ایران در اتصال شرق به غرب و بالعکس را با فهم درست از روابط و ظرفیت کشورهای دخیل فعال کند.این کارشناس حمل و نقلی افزود: از آنجا که حمل و نقل ریلی، حمل یکپارچه و بدون وقفه میان مبدا و مقصد بار را فراهم می کند، ایران و ترکیه می توانند با همکاری های ریلی برد-برد، بازار ترانزیتی ۳۰ میلیون تنی در زنجیره ارزش جهانی که بازیگران اصلی آن دو قطب اقتصادی چین و اتحادیه اروپا هستند، را نصیب خود کنند.